Uitvallen pc na de eerste opstart.

Status
Niet open voor verdere reacties.

apijtsma

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
Hallo,

Mijn PC (plm. 1 jaar oud) heeft een probleem (?). Merk: MP. Na de eerste opstart brandt de led op de aan/uit knop even, maar dooft direct weer. PC start niet. Plm. 5 sec. later brandt de led weer en gaat de PC starten. Gisteren heeft mijn zoon een instelling binnen de BIOS veranderd, getest en toen ging de PC wel spontaan aan. Maar vanmorgen bij de eerste keer opstarten weer het zelfde gelazer: knop indrukken, led brandt even en gaat direct weer uit. Ongeveer 5 seconden later gaat de led weer branden en start de PC moeiteloos op. Wel hoor je wat geklik, tikkend geluid.

Vervolgens heb ik vanmorgen de PC helemaal uit gezet, 30 sec. gewacht en weer opgestart en ja hoor: in èèn keer opgestart zonder eerst weer uit te vallen.

Ik had me al eerder laten vertellen dat het vanuit de BIOS te verhelpen is, maar betreffende persoon had dit ooit 1 x gedaan (met succes), maar wist niet meer hoe. De vraag is dus: wat staat er binnen de BIOS verkeerd?

Bij voorbaat dank.

Het BIOS heeft ook een keuze om alles op Standaard (Default) te zetten.
Dat zou ik eerst eens doen.

Wellicht hoor ik dit te weten, maar hoe kom ik in de BIOS? Normaal gesproken zie ik hier nooit naar.

Ik ken je PC niet maar over het algemeen moet je op de DEL toets drukken tijdens het opstarten.
Dat moet op het juiste moment dus doe dat gewoon een paar keer direct nadat je de PC hebt ingeschakeld.

Ik hoor ook verhalen over het vervangen van de CMOS batterij op het moederbord. Maar de pc is pas een jaar oud en heeft dit altijd gedaan. Ook mijn zoon had het gisteren over deze batterij, maar die schijnt heel lang mee te kunnen. Hij heeft bepaalde instellingen binnen BIOS veranderd, maar blijkbaar niet de juiste. Het vreemde is: de korte uitval betreft alleen na de eerste opstart. Zet je hem daarna even uit en 30 sec. wacht alvorens opnieuw op te starten, is er niets aan de hand. Dan start hij zonder haperingen. Verder loopt de pc als een trein en snort als een tevreden kat. Het onderhoudscentrum meldt nooit problemen. Ik kan alle instellingen (CPU temp. b.v.) middels een programma controleren en dat geeft allemaal prima waarden aan.

Als ik het zo lees kun je beter uit het BIOS weg blijven en vragen of je zoon hem even op de standaard waarden wil zetten.
Die CMOS batterij zal dat niet veroorzaken als die PC nog maar een jaar oud is.

Ja,

Het beste lijkt me inderdaad te kiezen voor standaard waarden. Ik kan wel merken dat ik van de 'kaartenbak' generatie ben. Toen ik begon te werken, stond er geen enkele pc. Zo midden jaren '80 (denk ik) werden ze geleidelijk ingevoerd. Dat was voor ons een hele overgang. Korte instructies, daar bleef het bij. Gewoon het programma binnen de organisatie leren kennen en ermee werken. Nu zitten we in een overgangsfase van fysiek naar digitaal en weer een nieuwe versie van het betreffende programma. Heb er wel eens moeite mee dit alles bij te benen, maar het houdt je wel scherp. En ook middels deze site heb ik het nodige geleerd. Maar soms schaam ik me een beetje een vraag te stellen. Zo van; dat hoor je toch te weten?

En daar is een forum dan weer voor. Daar kun je vragen stellen zonder je ergens voor te hoeven schamen.
Niemand weet alles, samen komen we heel ver :)

Inderdaad: samen komen we heel ver (zonder je voor b.v. het stellen van een vraag te schamen). Erg bedankt voor de geboden tips!

Probeer je bios eens te resetten middels het verwijderen van de knoopcelbatterij die op je moederbord zit.
60 Seconden moet voldoende zijn.
Batterij terug en in je bios ALLEEN de juiste tijd instellen.

@Coenraad: ook bedankt voor de tip en ik zal zeker eerst een back-up maken alvorens iets te ondernemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan