Uitvallend beeld

• Onderwerp starter Onderwerp starter tron
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tron

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 nov 2001
Beste forumleden,

Ik heb een probleem waar ik niet uitkom.

Ik stel deze vraag in deze rubriek omdat ik geen idee meer heb waar ik de storing moet zoeken. :confused:

Mijn scherm een IIyama Prolite E2200WS had al een paar weken last van een rozig beeld.

Ik weet dat dit vaker voorkomt bij IIyama (garantie is verlopen) dus ik was al een nieuw scherm aan het uitzoeken.

Maar sinds gisteren valt het scherm helemaal uit na een paar seconden. (Windows7 blijft normaal doorstarten)

Ik dacht dus dat de IIyama naar de eeuwige jachtvelden was vertrokken en heb voorlopig een oude crt monitor aangesloten.

Maar opnieuw viel het beeld uit na een paar seconden terwijl Windows gewoon braaf de opstartprocedure bleef volgen

Ik heb toen mijn Geforce 8800GTX eruit gehaald en er een nog oudere (en minder stroom zuigende7900GS ingeprikt) om uit te sluiten dat de videokaart of de voeding het probleem zou veroorzaken.

Bij de eerste boot had ik gewoon beeld waarna Windows automatisch de bijbehorende driver ophaalde.

Na de noodzakelijke herstart viel het beeld weer uit op het moment dat Windows werd geladen.

Windows bleef echter gewoon braaf opstarten.. (Maar dan zonder beeld :confused: )

Ik heb dus wel beeld voordat Windows wordt geladen en kan dus gewoon biosinstellingen aanpassen etc.)

Ik weet nu niet meer of het een Monitor, moederbord, voeding of videokaartprobleem is.

Voor volledige systemspecs. check mijn profiel.

Alvast bedankt voor het meedenken. :)

Beste Mik Zjegger,

De voeding is ongeveer 2 jaar oud.

Al vast bedankt voor je snelle reactie :)

Laatst bewerkt:
Beste Mik Zjegger,

De voeding is ongeveer 2 jaar oud.

Al vast bedankt voor je snele reactie :)

Ja ik zag het bij de specs van je systeem daarom heb ik mijn bericht maar even verwijderd omdat ik er nu niet meer zo zeker van ben.Als het de voeding zou zijn dan is hij wel heel vlug naar zijn m*** je hebt iig genoeg wattage dus daar is niks mis mee.Maar om het zeker te weten zou je er eens een andere voeding (als je er een hebt) kunnen aanhangen en kijken of dat iets oplevert dan weet je het iig zeker.

Beste Mik Zjegger:) (beste provincie genoot :thumb: )

Ik weet dat mijn voeding in theorie genoeg vermogen zou moeten leveren.

Maar het aantal stabiele amps. op de belangrijke 12 volt rails die een voeding kan geven zijn minstens zo belangrijk.

Je hebt gelijk met je stelling dat een dergelijke voeding langer dan 2 jaar mee zou moeten gaan maar in de praktijk (weet ik uit ervaring) valt dit vaak tegen.

Je hebt me in ieder geval een indicatie gegeven en ik zal het in eerste instantie in de power supply zoeken.

Wordt vervolgd.

Grts..

Beste Tron,
ik heb nog 's ff verder voor je gekeken want het laat me niet los,het kan n.l. ook zijn dat het BIOS verrückt speelt en de pci/pcie slots niet activeert.Ik heb hier wat omschrijvingen opgehaald bij Asus omtrent verschillende Bios-updates:

Description P5Q PRO BIOS 1611
1. Fix chassis fan mode can't be saved after resume from S3.
2. Fix display priority is not correct when plugs two PCIE VGA cards.
File Size 726.2 (KBytes) 2008/12/12 update

P5Q PRO BIOS 1613
Fixed if plug 8G memory and set "Memory Remap" as disable in BIOS, it cannot enter 64bit OS.
File Size 726.35 (KBytes) 2008/12/12 update

P5Q PRO BIOS 2102
update Express Gate to v1.4.6.2.
File Size 730.83 (KBytes) 2009/05/11 update

Wellicht dat je daar de oorzaak moet zoeken (leuke avater heb je trouwens)
Asus website als je je OS selecteert krijg je al je update drivers e.d. te zien.

Laatst bewerkt:
Wet van Murphy

Bedankt voor het meedenken Mik Zjegger,

Sorry voor mijn late reactie,

Ik kreeg te maken met de wet van Murphy :confused:

Mijn bios was al voorzien van de laatste bios versie.

Omdat ik het helemaal zat was en toch het vermoeden had dat de voeding moe begon te worden heb ik maar op de gok een gloednieuwe Corsair TX750w psu gekocht.

Het kreng erin geschroeft en...nu helemaal geen beeld meer...:evil:

Bios gereset en nog niets...)

Ik ben toen naar buiten gelopen en heb uit frustratie een knoop in een lantaarnpaal gemaakt. :evil:

Daarna nog maar eens rustig voor het systeem gaan zitten en zag dat 1 van de dimms per ongeluk een klein stukje uit zijn bank was getrokken.

De module weer teruggezet en voila.. de pc kwam tot leven :o

IIyama aangesloten en het beeld viel weer uit.

Conclusie, zowel de IIyama als de oude voeding waren de oorzaak.

Op het crt scherm werkt alles weer naar behoren.

Nu nog een nieuw scherm uitzoeken.

Moraal van dit verhaal... blijf rustig bij computerproblemen hoe frustrerend ze ook zijn en laat lantaarnpalen en andere dingen met rust :)

Bedankt voor het meedenken :thumb:

Grts.
Tron

Beste tron,
morgen kom ik eens ff langsrijden om naar die mooie knoop in die lantaarnpaal te kijken,dan kan ik er in de toekomst ook een knoop in maken als ik :o ben.
Ja sommige dingen komen nooit alleen al verwacht je niet dat een voeding het maar 2 jaar uithoudt.
Maar het probleem is tenminste opgelost en ik wens je verder veel succes.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan