• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitvoeren van een formule als een andere cel een formule bevat

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Ik weet niet of dit mogelijk is, bij deze jullie hulp graag :)

Is het mogelijk om een cel een bepaalde formule te laten uitvoeren, maar alleen als een andere opgegeven cel een formule bevat?

Voorbeeld:

Code:
        A               B           C
1     55.367,20 €      0,00 €	55.367,20 €
2     53.576,70 €		18.455,73 €
3     1.790,50 €		18.455,73 €
4                               18455,74 €

In cel B1 zou iets moeten staan als: doe C1-A1, maar alleen als C1 een formule is (C1 is de som van C2-C4)
Cel C2 is gewoon een ingevoerd getal, dus moet de formule C2-A2 niet uitgevoerd worden.

Is zulks mogelijk? De versie is Excel 2002...

Laatst bewerkt:
Het ontgaat mij even de reden waarom je dit zo wilt.

Zitten er nog meer formules in de cellen A1 tm A4 en C2 tm C4?
Wat wil je dan in cel B2 (en B3 en B4 enz..) hebben staan?

Een klein xls bestandje verduidelijkt alles.

Het ontgaat mij even de reden waarom je dit zo wilt.

Zitten er nog meer formules in de cellen A1 tm A4 en C2 tm C4?
Wat wil je dan in cel B2 (en B3 en B4 enz..) hebben staan?

Een klein xls bestandje verduidelijkt alles.

A1 is de som van A2-A4, B1 is de som van B2-B4. A1 min B1 (of andersom) moet echter altijd 0 zijn. A2-A4 en B2-B4 zijn gewoon ingevoerde waarden.

Ik zou de middenste kolom willen vullen met een formule die alleen maar bv. A1 min B1 doet als B1 een formule bevat. Aangezien B2 geen formule bevat, maar gewoon een ingevoerde waarde, mag hij daar niet A2-B2 doen.

Kan dit dus?

Nu doet ik het manueel, ik heb overal de minformule doorgetrokken (dus A1-B1, A2-B2 enzovoort) en doe ze weg als het nodig is. B2-C2 zou bijvoorbeeld 53.576,70 € - 18.455,73 € zijn, en de uitkomst is een waarde waar ik niks mee ben. Nu doe ik die uitkomst manueel weg.

Ik zou de middenste kolom willen vullen met een formule die alleen maar bv. A1 min B1 doet als B1 een formule bevat.

Haal je nu niet kolom B en C door elkaar?

Zonder een voorbeeldbestandje kom ik niet verder.
Laat in dit voorbeeldbestandje wat meer rijen zien.
Dus een aantal rijen waarbij wel de formule moet gelden en waar niets moet staan.

Haal je nu niet kolom B en C door elkaar?

Zonder een voorbeeldbestandje kom ik niet verder.
Laat in dit voorbeeldbestandje wat meer rijen zien.
Dus een aantal rijen waarbij wel de formule moet gelden en waar niets moet staan.

Voila.

Dus kan ik de formules in kolom B automatiseren, zodat hij alleen maar de cellen uit A aftrekt van die van C (of andersom, maakt niet zoveel uit) (bv. A1-C1) als er in A en C een formule staat (dus geen zelf ingegeven waarde)?

Bijlagen

Als in kolom A en C altijd een gelijk aantal cellen (bv C2 tm C5) opgeteld moeten worden ga dan als volgt te werk.
Zet in B1 de formule en selecteer dan B1 tm B5 en sleept deze reeks naar beneden.(laat cellen B2 tm B5 leeg)
Dan komt in B6 weer de formule en B7 tm B10 blijven leeg, B11 de formule en B12 tm B15 leeg enz.

Als in kolom A en C altijd een gelijk aantal cellen (bv C2 tm C5) opgeteld moeten worden ga dan als volgt te werk.
Zet in B1 de formule en selecteer dan B1 tm B5 en sleept deze reeks naar beneden.(laat cellen B2 tm B5 leeg)
Dan komt in B6 weer de formule en B7 tm B10 blijven leeg, B11 de formule en B12 tm B15 leeg enz.

Tuurlijk, maar dat is dus niet :D

Het gebeurt heel dikwijls dat in kolom A en C een verschillend aantal getallen moeten opgeteld worden...

Als ik het goed begrijp komt er in kolom B of niets te staan of 0 (An=Cn)
Dan zou de volgende formule moeten werken.
=ALS(A1=C1;0;"")

Als ik het goed begrijp komt er in kolom B of niets te staan of 0 (An=Cn)
Dan zou de volgende formule moeten werken.
=ALS(A1=C1;0;"")

Ja, maar als het niet 0 is, moet het ook aangegeven worden. Het lijkt wat op een boekhouding: het actief in A moet even groot zijn als het passief in C. Als twee sommen niet gelijk zijn, moeten we dat ook kunnen zien.

Het enige dat kan gebruikt worden om de waardes te onderscheiden, is het feit dat sommige waardes een som zijn van andere cellen. Kan daar niets mee gedaan worden?

Nog een poging:
Code:
=IF(LEFT(ASAPGETFORMULA(C1);1)="=";C1-A1;"")

Je moet dan wel de ASAP utilities geïnstalleerd heben.

Voor de zoekfunctie in helpmij ook een oplossing voor de vraag of een cel een formule bevat

plaats in This workbook
Code:
Function IsFormula(Cell As Range) As Boolean

If Len(Cell.Formula) = 0 Then IsFormula = False Else IsFormula = (Left(Cell.Formula, 1) = "=")
End If
End Function

plaats in een module
Code:
Function IsFormula(c)
IsFormula = c.HasFormula
End Function

in werkblad formule:
Code:
=isformula(cell)

is ook handig om een cel te testen met voorwaardelijke opmaak als gebruiker ook formule kan overshrijven

gr wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan