Uitvoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

vince14

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2008
Wat zijn handige woorden enz om in te typen om te zien wat er allemaal in je pc zit enz.
Als je bij uitvoeren(windowstoets+R) zit zoals msconfig. daar kan je bepalen wat je opstart. Ik had ook wel is zo'n woord dat ik kon zien wat er allemaal in je pc zat.
Zouden jullie die woorden hier willen neerzetten met een uitlegje wat je er mee kan?
Aanvullingen en opmerkingen hoor ik graag.

Tot nu toe:

Bij uitvoeren:
notepad: kladblok
regedit: register
clipbrd: bekijk de inhoud van het klembord
cmd/command: command prompt
cleanmgr: schijfopruiming
drwatson: Dr. Watson (alleen XP volgens mij???)
dxdiag: Diagnostich hulpprograma voor DirektX
mmc: Microsoft Management Console
msinfo32: systeeminfo (Systeemwerkset)
msconfig: hulpprogramma voor systeemconfiguratie
nslookup: nslookup
control userpasswords2: gebruikersaccount
gpedit.msc: Groepsbeleid
devmgmt.msc: apparaatbeheer (eigenschappen deze computer)
compmgmt.msc: computerbeheer (configuratiescherm --> systeembeheer)
service.msc: service (configuratiescherm --> systeembeheer -->services) (alleen XP of alleen 32bits???)
secpol.msc: lokaal beveiligingsbeleid (configuratiescherm --> systeembeheer --> lokaal beveiligingsbeleid)
eventvwr.msc: logboeken (configuratiescherm --> systeembeheer --> logboeken)
perfmon.msc: prestaties systeemmonitor (configuratiescherm --> systeembeheer -->prestaties)

Programma's die meer tonen:
CPU Z Geeft temperaturen van de hardware en hardwareinfo aan.
PCWizard 2008 Programma dat de hardware en enkele systeembesturingszaken weergeeft
AutoRuns Uitgebreidere versie van msconfig (let wel op: Ga hier niet mee lopen 'klooien', vink alleen uit waarvan je zeker bent dat het uitgeschakeld mag worden!)
ProcessExplorer Programma om de lopende processen goed te kunnen bestuderen.

Laatst bewerkt:
"dxdiag" geeft een groot gedeelte van je pchardware aan. Typ dit op dezelfde plek als msconfig en het werkt gewoon.

Daarnaast zijn er ook speciale programma's, zoals bijvoorbeeld CPU Z die nog meer tonen. Die heb je echter meestal pas nodig als je echt heel precies wil weten hoe snel alles draait (exacte snelheid van geheugen, of het voltage enz). Meestal is "dxdiag" (zonder ") genoeg.

juist die zocht ik en ik vroeg me af of er nog meer van dat soort "dingen" waren

Programma dat de hardware en enkele systeembesturingszaken weergeeft: PCWizard 2008
Uitgebreidere versie van msconfig: AutoRuns (let wel op: Ga hier niet mee lopen 'klooien', vink alleen uit waarvan je zeker bent dat het uitgeschakeld mag worden!).
Programma om de lopende processen goed te kunnen bestuderen: ProcessExplorer

Succes,

Tijs.

Pcwizard speedfan en HWMonitor heb ik al.
maar AutoRuns en ProcessExplorer zijn zeker voor XP ofzo?
Ik heb vista ultimate en daar werken ze niet bij namelijk

Edit: Oh dat zijn programma's dan zeker.

Laatst bewerkt:
Ze werken wel onder Vista, maar je moet ze even opslaan op je bureaublad, erop rechtsklikken en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Tijs.

ja klopt ik had te snel gekeken ik dacht dat ik dat bij uitvoeren in moest typen mijn fout :o thx

Nog eentje die zowel informatie geeft over hardware als over (systeem-)software (via Uitvoeren te starten):
msinfo32.exe

Tijs.

Ik maak in 't 1e bericht ff een lijstje misschien wel handig

Ja, maar hier op 't forum en in 't nederlands kan altijd van pas komen.
Die 1e site is opsig wel goed volgens mij, maar dan in 't engels.

En die 2e site, maar dan deze in 't nl
http://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc778084.aspx
springt denk op het verkeerde deel als dat je bedoeld want ik kom hier terecht:
Command-line reference A-Z: Scripti...
en dat zijn dingen die je bij CMD in moet vullen volgens mij, en niet bij uitvoeren/RUN

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan