• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitvoering automatische macro's verhinderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Vroeger kon je het uitvoeren van event-gebonden macro's verhinderen door de xlsm bestanden vanuit Excel te openen met de Shift-toets ingedrukt.
In mijn 2016 versie lukt dit niet meer. Is dit een bekend fenomeen?
Is er een andere, aan iedereen aan te raden methode, dus zonder VBA code?

Group Policy Editor :

Bijlagen

• Block_macros_2016.png
    Block_macros_2016.png
    90,2 KB · Weergaven: 43
In het vertrouwenscentrum heb ik slechts 1 directory aangemerkt als veilig, zodat bestanden daar geopend kunnen worden met ingeschakelde macro's.
Als ik een bestand wil openen met uitgeschakelde macro's zorg ik dat het bestand niet in deze 'vertrouwde' directory staat.

Group Policy Editor :

Ik heb in de windows registry gezocht op "Trust Center" maar vind dit niet terug?
En het lijkt me dat dit om ALLE macro's gaat, ik wil enkel weten hoe je de event-gebonden macro's zoals private sub workbook_open uitschakelt?

In het vertrouwenscentrum heb ik slechts 1 directory aangemerkt als veilig, zodat bestanden daar geopend kunnen worden met ingeschakelde macro's.
Als ik een bestand wil openen met uitgeschakelde macro's zorg ik dat het bestand niet in deze 'vertrouwde' directory staat.

Heb ik ook en raad dit ook aan anderen aan. Maar het gaat me enkel om automatische macro's zoals private sub workbook_open. Ik denk dat je deze t.e.m. versie 2013 kon openen met de Shift-toets, dan waren enkel de macro's in de "gewone" modules beschikbaar, die je dan bewust kon uitvoeren. In 2016 werkt dat blijkbaar niet meer.

Ik vond dit:
In Immediate venster : "Application.EnableEvents = False" uitvoeren

Staat op de site van JK Pieterse: https://jkp-ads.com/articles/preventopenevent.asp
Maar als je dan je eigen automatische macro's wil uitvoeren moet je de eigenschap weer op true zetten.
Het werkt, maar ik vroeg me af of er geen methode bestaat die kan worden toegepast door iemand die helemaal geen VBA kent?

Gebruik dan:

Code:
    Application.AutomationSecurity =2

Gebruik dan:

Code:
    Application.AutomationSecurity =2

Wat betekent dit? Help geeft geen info. Ik probeer application.Enablevents true en false maar waarde van AutomationSecurity blijft 1

Er is ook geen sprake van de registry !!! Je quote het overigens zelf : GROUP POLICY EDITOR

Sorry, nog nooit van gehoord. Zag wel dat het er anders uitzag dan mijn Regedit. Heeft een gebruiker in een professionele omgeving daar toegang toe? Of is het voorbehouden aan de ICT afdeling?

Als je bedoelt dat je het als gebruiker op een bedrijf-beheerder PC wil aanpassen, dan zal het inderdaad niet werken ! Die Group Policy is afgeschermd voor jou en wordt beheerd door IT.
Op je eigen PC thuis kan je het wel doen.

Op een bedrijfsPC kan je best contact opnemen met de IT, die kan het aanpassen voor jou.

PS : bij een reactie op een post hoef je niet die onnodige quotes te zetten, we zien wat er vlak voor in de vorige post stond. Van die quotes krijgen we met zijn allen schele koppijn.
Gebruik aub. gewoon de 'Reageer op bericht' knop links boven.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan