Uitvouw optie voor tekstvak in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jesse2

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2011
Ik heb een formulier dat meerdere items tegelijk weergeeft.

de tekstvakjes in dit formulier zijn al snel moeilijk te lezen omdat ze nogal klein zijn.

ik vroeg me af of er niet iets van een uitvouw optie is?

BV. Persoon klikt op het tekstvakje en dit vouwt uit zodat het beter te lezen is.

met <shift> <f2> open je een groter formuliertje

Groet Jan

En met dit commando kun je het venster openen met een klik bijvoorbeeld:

Code:
Private Sub Tekstveld_Click()
    SendKeys "+{F2}{F2}"
End Sub

Een nadeel van sendkeys is, dat indien numlock is ingeschakeld, deze na gebruik van sendkeys vba code weer is uitgeschakeld.

JanvP

Er gaan weken voorbij dat ik de numlock toets niet indruk ;) Bovendien is het één toetsaanslag minder dan <Shift>+<F2> :) En het gaat om een stukje gebruikersgemak voor de gebruiker, dacht ik....

Da's inderdaad een veel betere suggestie Harry :thumb:

Tardis

Er gaan weken voorbij dat ik de numlock toets niet indruk

De gebruikers met administratieve functies, hebben de Numlocktoets de hele dag aan staan, dus voor deze gebruikers is het erg lastig en juist niet gebruikersvriendelijk.

Het is, lijkt mij, ook een kwestie van persoonlijke smaak... En niet iedereen die met Access werkt heeft een administratieve functie.
Bovendien heeft het Sendkeys commando dat ik gebruik het voordeel dat de cursor gelijk achter de tekst wordt gezet, zodat je niet met geselecteerde tekst zit.
Of, zoals wij zeggen, elk voordeel hep zen nadeel....
Laten wij ons beperken tot het aandragen van mogelijkheden, en dan eens zien wat de TS er van vindt...

Ik kom er nog niet echt uit, ben niet gewend om met programmacode te werken.
toch bedankt voor jullie oplossingen.

Jesse

als er nog andere suggesties of tips zijn hoor ik die graag

Jesse

Laten wij ons beperken tot het aandragen van mogelijkheden,

Volgens mij ben jij het die de bijdrage van perpon onder het tapijt schoffelt, terwijl hij wel degelijk een punt heeft. Als je daarmee door gaat ben je echt de enige helper hier, maar misschien ben je daar wel op uit. Succes met je forum. Ik hou het ook voor gezien hier.

Met wat googlen kom je ook op de oplossing voor het numlock probleem van sendkeys
http://access.mvps.org/access/api/api0046.htm.

Een meer interessante opmerking in bovenstaande link is de note waarom sendkeys wordt afgeraden:
Note: Under most circumstances, SendKeys is not recommended in a production environment. This is because the keystrokes are processed by whichever window is currently active on the desktop. Obviously this will cause unpredictable behavior (to say the least) in case another app receives the focus while your code is processing the Sendkeys statement. If you're unlucky, the keystrokes when sent to application "y" may cause all documents to be deleted or the hard drive to be formatted. So, simply put, try to avoid Sendkeys at all cost.
Dus de voordelen en de nadelen zijn bekend van sendkeys, zodat iedereen zijn eigen conclusies kan trekken.

JanvP
Tip: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nettiquette

@Bakk: Kort lontje..... erg gevaarlijk! Ik schoffel Perpon helemaal niet onder het tapijt, maar geef dacht ik op een redelijk ludieke manier redenen op om SendKeys te willen gebruiken. Als er al geschoffeld wordt, dan is het onder mijn voeten. En de alternatieven vind ik prima, dus daar zul je mij niet over horen. Ik val alleen over de af en toe persoonlijke aanvallen, al dan niet via de flanken. Maar het schijnt er blijkbaar bij te horen....

@Jesse:
Als je een optie wilt uitproberen, dan moet je dat doen via een eigenschap van een tekstvak. Op het tabblad <Gebeurtenissen> van een tekstvak vind je een aantal opties die je kunt proberen. Bijvoorbeeld de optie <Bij Klikken>, of de optie <Bij Dubbelklikken>. De eerste (Klikken) opent het zoomvenster gelijk, bij Dubbelklik moet je uiteraard dubbelklikken. Zodra je in het eigenschappenvenster op een regel klikt (Klikken bijvoorbeeld) zie je een knop met drie puntjes en/of een keuzelijstje. Als je daar op klikt, en vervolgens de optie <>Gebeurtenisprocedure> selecteert, kom je in het VBA venster terecht. Daar plak je dan een van de voorbeelden. Uiteindelijk ziet de code er dan zo uit:

Code:
Private Sub Tekst133_Click()
    DoCmd.RunCommand acCmdZoomBox
End Sub
Dit is het voorbeeld met de Docmd actie; de Sendkeys variant staat in een post hierboven, maar werkt verder op dezelfde manier. Je kunt ze dus bijvoorbeeld op twee verschillende tekstvakken uitproberen.

Vreemd de codes doen het niet.. De handmatige combinatie shift f2 doet het wel.
toch vreemd dat die codes het niet doen.

Jesse

geweldig het is gelukt! de optie macros uitschakelen stond aan daarom deed hij het niet.
bedankt voor jullie hulp!

Jesse

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan