Ultra lichte virusscanner voor Netbook

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crypt545

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2009
Heb een Netbook met windows 7 starter. Best een fijn ding en loopt prima tot ik Avast! virusscanner er op zet, dan doet ie niks meer.

Iemand een idee wat wel gaat werken?

Gratis virusscanner van Microsoft. Gebruik hem zelf ook op een oudere pc met Windows 7 ik merk er niks van.

Microsoft security essentials bedoeld rene1979 vraag me alleen af of w7 starter edition daar wel ondersteuning voor krijgt...

Microsoft security essentials krijgt gewoon updates voor onder windows 7 starten althans bij mij update hij gewoon.

Lijkt mij inderdaad de beste keuze in dit geval en werkt uiteraard gewoon op starter. Heb het al op meerdere Netbooks geïnstalleerd......

Een andere optie is zo'n trage netbook weer razendsnel te maken met een linux distributie :)

Aangezien hij met avast TE langzaam wordt om te gebruiken kan hij nu nooit echt snel zijn.

Dus linux installeren lost en het virusscanner probleem en het snelheidsprobleem in 1 klap op!

Als je leest in het eerste bericht loopt hij prima en is TS tevreden alleen gooit Avast roet in het eten. Waarom dan een geheel ander OS adviseren ??

De vraag moet zijn, waarom niet.
Een netbook is van zichzelf erg traag. Zeker met windows 7 is dit niet echt een goed product.
Avast is hier niet het probleem, kijk ook eens naar de toekomst.
Er gaat vast ergens in de toekomst een extra stuk software (of malware etc.) op de netbook komen die net zo "zwaar" is als avast. (aangezien avast niet erg zwaar is).
En dan is het probleem dus alleen verlegt.

Er is dus een overkoeppelend probleem waardoor avast niet echt werkt (de snelheid van de laptop).
Ik bied de TS een alternatief aan om te proberen, ik zeg niet dat dit een must is. Ik bied alleen een alternatief.

Ik had ook gewoon "gebruik windows defender" kunnen reageren, aangezien dit echter al 2maal gedaan is leek me dit vrij nutteloos.
Een alternatief aanbieden kan echter nooit kwaad, en daar koos ik dus voor :)

En buiten dat alles: Linux owned :)

Ubuntu is ook geen netbook OS. Unity is nog veels te zwaar.

Xubuntu
Manjaro
elementary OS

Alle 3 goede kandidaten.

Draai zelf elementary OS op een oude netbook (asus eee pc)

IK heb hier een Dell D430 netboekje met Win7 en Avast Free. Draait als een zonnetje...
Heb er wel een SSD ingezet, daarvoor was ie traag, ook zonder Avast.
Ben er nog superblij mee, het stevige netboekje heeft een 2e leven gekregen ... en kan nog jaren mee.
Kost van het speciale SSD-tje ca 90 euro (ZIF-aansluiting nl...).
Er zit 2 GB RM in deze D430 en in jouw netboekje?

1 GB maar ik zie hem dat nog lang niet gebruiken in taakbeheer, 2gb leek me een beetje overkill voor filmpje kijken en internetten.

http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows7/products/system-requirements
toch wel een beetje de minimum eisen....:
Als u Windows 7 wilt installeren op uw computer, hebt u het volgende nodig:

1 gigahertz (GHz) of sneller 32-bit (x86) of 64-bit (x64) processor

1 gigabyte (GB) RAM (32-bits) of 2 GB RAM (64-bits)

16 GB beschikbare schijfruimte (32-bits) of 20 GB (64-bits)

Grafisch DirectX 9-apparaat met het stuurprogramma WDDM 1.0 of hoger

Dus 1 GB het kan maar het houdt niet over...

Tja.. en bij mij loopt ie met 2 GB soepel en Avast.
Mijn netboekje
http://www.cnet.com/products/dell-l...1-2ghz-1gb-ram-60gb-hdd-xp-home-series/specs/
http://www.notebookreview.com/notebookreview/dell-latitude-d430-user-review/
http://www.pcpro.co.uk/reviews/laptops/125296/dell-latitude-d430
toch geen snelheidsmonster naar huidge maatstaven.... maar loopt op deze manier toch soepel

Laatst bewerkt:
1GB is te weinig voor een soepele ervaring van windows 7 ik raad je aan om minimaal 2GB werkgeheugen te plaatsen ook al is het starter edition
dat het draait betekent niet dat het optimaal draait 2GB is zeker geen overkill voor filmpjes en een beetje browsen!

Dan zijn er dus toch 2 keuzes.

• Geld uitgeven om een extra stickje ram te kopen (of de ene te vervangen als dat nodig is)
  • Linux proberen. Bijv: Elementaryos.org

U zegt zelf dat het slechts een "filmpje kijken en wat internetten" betreft.
Dan lijkt het mij een goed idee om de linux weg in te slaan (linux is namelijk gratis).

Van de elementaryos.org website kunt u een .iso bestand downloaden en die branden op dvd. (of usb)
Vervolgens dvd (of usb) erin en installeren maar.

U heeft dan ook geen virusscanner meer nodig, en met het bijgeleverde programma video's (of vlc) kunt u zowat iedere film kijken. (natuurlijk geen blu-rays, want dat kan het beestje niet aan).

Het is het proberen waard, kost hooguit een middagje moeite ! :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan