UltraVNC inbreuk op privacy ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

snarf54

Verenigingslid
Lid geworden
2 aug 2004
Of werk dochter is UltraVNC geinstalleerd.
prima als beheerder vanaf thuis PC wil kunnen overnemen.

Maar hoe zit met de privacy van de medewerker ?

Geschiedenis enz kan je als beheerder toch wel terug maar mee lezen wat er op het scherm staat zie ik als zware inbreuk op de privacy.

Kan dit (scherm meelezen) ?
En moet dit dan altijd toegelaten worden dan wel dat er een melding is dat er meegekeken wordt ?

Mag je de werkgever hierop aanspreken ?

Verneem graag jullie visies.

Gr.

Waarschijnlijk loopt daar een afspraak over tussen werknemer en werkgever. In geval van problemen, zal de support het systeem over moeten kunnen nemen. Indien je op het moment, dat je support nodig hebt, privé spullen open hebt staan kunnen ze dat gewoon meelezen. Zaak om daar zelf voor te zorgen dat een ander niet kan meelezen. Daarbij lijkt het me niet verstandig privé zaken op een werkgevers systeem te hebben. Het systeem is immer van het bedrijf.

a. Als via VNC wordt meegekeken verandert het icoontje van VNC server normaal gesproken van kleur. Wellicht dus een goed idee dat je dochter uitzoekt welke kleur het icoontje heeft wanneer er wordt meegekeken.
b. Ik neem aan dat aan de ICT medewerkers restricties zijn opgelegd m.b.t. het gebruik van VNC viewer, geheimhoudingsplicht, privacy etc.
c. Verder kan het zijn dat er regelingen zijn ingesteld vanuit de werkgever over privé-gebruik, het recht om zelf software te installeren etc. Zou apart (of als onderdeel van het bedrijfsreglement) reeds bekend moeten zijn als dergelijke regelingen bestaan.
d. Verder sluit ik me aan bij wat Crash zegt: Een werk-pc is niet bedoeld voor privé-zaken. Afhankelijk van evt. reglementen is daar rek in mogelijk of niet.

Tijs.

Dank voor jullie reacties.
Vooral het icoontje zal ze nakijken en in de gaten houden.
Zal ook navragen of er een regelement is.

Vwb prive op werk is sterk per bedrijf/persoon verschillend.
Zelf doe ik het ook wel maar mijn werk lijdt er niet onder.
Anderzijds werk ik ook van tijd tot tijd voor de werkgever in mijn eigen tijd.
Toegegeven sommingen weten geen maat te houden en dat hoort niet !

daar moet het bedrijf inderdaad richtlijnen voor hebben. Er wordt geacht op je werk je werk te doen, en geen prive dingen te doen. In sommige bedrijven zelfs niet tijdens de pauze ivm security breaches. Dus informeer bij je werkgever. Laat het er niet op aan komen in ieder geval. Voorkomt een hoop misverstanden.

Voor het gebruik van overname tools zullen de beheerders richtlijnen hebben. Daarnaast zijn dat niet de privacy gevoelige zaken. Een beheerder (ik ben er zelf een) kan over het algemeen veel privacy gevoelige informatie zien, dat hoort nou eenmaal bij het beroep.
Als je systemen beheerd heb je (over het algemeen) kennis waarmee je feitelijk gezien alles op het beheerde systeem zou kunnen achterhalen. Daarvoor hebben beheerders geen ultravnc nodig. Dr zijn voldoende technieken om ervoor te zorgen dat ik alles kan zien wat je op je systeem doet zonder dat je daar iets van merkt qua icoontjes.

Professionaliteit en contracten/afspraken zouden ervoor moeten zorgen dat hij met die informatie geen verkeerde zaken doet. En over het algemeen gaat dat goed. Simpel gezegd, ik zou niet meer aan werk komen zodra ik op dat vlak fouten zou maken.

Werk en prive gescheiden houden is het enige wat je kan doen als je het niet vertrouwd. Zeker als het om een systeem van je werk gaat. Informeer desnoods of het toegestaan is om de password functionaliteit van UltraVNC te gebruiken, hiervoor moet een beheerder een wachtwoord weten om op jou systeem in te kunnen loggen via VNC. Pas die lekker aan en ze zullen je eerst moeten bellen voordat ze je systeem ook maar op kunnen komen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan