underclocken van een pentium 4 3.00 ghz

Status
Niet open voor verdere reacties.

skelle

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 nov 2004
Berichten
2.541
ik wilde juist twee zware berekeningen uitvoeren waardoor de cpu op 100 procent komt(hyperthreading technologie!!) maar ik zag bij everest dat hij dan op 75 graden celcius kwam!!(temperatuur is niet vals, kheb al wat geexperimenteerd:cool: ). Nu dacht ik om de cpu te underclocken. hoe ver kan ik en hoe doe ik het? overclocken heb ik wel al gedaan, maar nog niet geunderclocket

hij mag zo traag mogelijk, tes een pc die enkel voor office en internet gebruikt wordt:D kzou hem zelfs zover willen krijgen dat ik hem passief kan koelen:)
 
Laatst bewerkt:
kan je wat meer informatie geven over je CPU, mobo ed?
 
welke koeler heb je ,is hij niet onder stof

is geen boxed cpu (waar je zogezegde aangepaste koeler bij is)
heb er hier nog zo een paar liggen in de kast
soms is beter de oorzaak aan de bron aanpakken
 
Nu is hij bij rust op 53 graden celcius, wat dus eiglijk wel te hoog is vind ik. Koeler lijkt mij stofloos, maar het is ook de bedoeling van het terugklokken om een systeem te bereiken dat passief gekoelt kan worden. die 3.00 ghz is tog veel te hoog voor mijn ouders en als onze vorige pc(amd K-6 550 mhz) niet kapot was gegaan, dan was die ook nog snel genoeg geweest voor mijn ouders. Ook wil ik het energieverbruik verminderen. Maar goed, hier volgen de specs van de cpu en het mobo:

CPU: Intel Pentium 4 530J, 3000 MHZ(15*200), Prescott. Min/Max CPU Multiplexer: 14x/15x(hyperthreading technologie.)

MOBO: Intel Avalon D915GAV

Nog meer weten?
 
lijk mij dat je niet de geschikte koeler hebt
53° bij opstart is gewoon veel te hoog

ik heb nu 39° pc staat al 2 dagen aan

ik zou de koeler eens veranderen
 
idd, kstart hem nu opnieuw op, krijg ik een kort-lang-kort-lange piep te horen en dan krijg ik een bios scherm te zien met: the cpu was temporalily shut down caused by overheating. Ik heb wel de koeler er es afgehaald en het stof dat er idd inzat eens uit gedaan en dan terug geplaatst en aangesloten. ik was eerst vergeten koeler kabel er in te steken, maar kwam er al 3 seconden later agter. Vlug uitgedaan en er in gestoken, opnieuw opgestart en geraak in windows. en ineens slaat hij uit, als ik hem opnieuw opstart hoor ik die piepjes:confused: ik moet hem wel tegen vnv weer werkend krijgen. lijkt me stug dat die al na 3 seconden overhit is, kan tog niet? zal zometeen eens een sterke ventilator voor de kast hangen en kijken wat die geeft.

:edit: ineens werkt hij weer, heb de koeler eens 90 graden gedraait en hij werkt weer:confused: maar feit blijft dat hij dezelfde temperaturen behoudt(zoveel stof zat er niet in.)
 
Laatst bewerkt:
wat zou een ideale koeler zijn voor deze cpu? ik wil hem zo koel mogelijk!!
 
Geplaatst door skelle

Intel Pentium 4 530J, 3000 MHZ(15*200), Prescott
Helaas zijn de Pentium Prescott heet hoofden.:(

Toen je de koeler eraf gehaald had, heb je toen ook het koelblok(Heatsink) eraf gehad?
Zo ja, heb je toen weer koelpasta tussen de Heatsink en de processor gedaan?
 
socket 775 toch? weet niet zeker! Arctic-Cooling Freezer 7 kan je miss gebruiken! kwam wel goed uit test dacht ik!
 
ff off topic: is het zo dat pentiums warm MOGEN worden of dat ze gwn warm zijn. moeten alle cpu's dezelfde temperatuur hebben?

on topic: aan die koeler had ik ook al gedacht, ja tes socket 775.

Niet aan gedacht om weer koelpasta tussen te doen:eek: maar toen ik hem 90 graden draaide werkte het weer.

Nu zit de cpu op 48 graden celcius terwijl hij al een uur niet gebruikt wordt. Verbruikt deze cpu ook veel energie? dit zou ik namelijk ook willen verminderen want op 100 procent cpu-usage stijgt de voedingstemperatuur naar 50 graden(normaal rond de 35) het afstoffen heeft 3 graden celcius geholpen.

Zijn er nog sterkere koelers?
 
ze mogen wel warm worden, maar 75 graden is abnormaal!
deze koelt wel beter: Aerocool GT-1000. Maar is ook 3 keer zo duur!
 
Geplaatst door skelle
ff off topic: is het zo dat pentiums warm MOGEN worden of dat ze gwn warm zijn. moeten alle cpu's dezelfde temperatuur hebben?
Alle processoren mogen warm worden, dat is gewoon. Er zijn wel een aantal processoren die erg warm worden, vergeleken bij de rest.
Voorheen waren het voornamelijk de AMD's die erg warm werden(valt nu ook wel weer mee). Nu zijn er ook een aantal Pentiums die (helaas) erg warm kunnen worden. Daaronder valt ook jou "Prescott" uitvoering.

Ik heb zelf een Pentium 4 Hyperthreading 2,6ghz op 2,9ghz draaien, dit is een Northwood productie. Deze wordt bij normale buiten temperaturen(nu is het vrij warm overal), niet warmer dan ±48ºC bij 100% CPU gebruik. Rond de 30ºC met vrijwel niets doen.
 
49 graden na 3 seconden??? das toch niet normaal(zeker neit voor 2 ghz)
 
Skelle, je begint me steeds meer te ambeteren,
49 graden na 3 seconden??? das toch niet normaal(zeker neit voor 2 ghz)
a) wie zegt er nu na 3 sec?
b) Dat is idd niet normaal en als je de post hiervoor gelezen had, had je gezien dat ik dat ook had opgemerkt, dankje
c) de fan van dat systeem was versleten.
en nog iets,: tp://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&postid=1551369#post1551369
Hier zeg jij tegen mij dat ik een oude topic boven haal, das fijn maar als je ff hier kijkt: Datum mijn laatste bericht: 26-11-2005 07:10
Datum jou bericht:
22-12-2005 18:55
26 dagen tussen als ik me niet vergis. Dus hou nu aub op met alle post die ik maak daar (negative, afbouwende) kritiek op te geven.
 
Geplaatst door wynand

en nog iets,: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&postid=1551369#post1551369
Hier zeg jij tegen mij dat ik een oude topic boven haal, das fijn maar als je ff hier kijkt: Datum mijn laatste bericht: 26-11-2005 07:10
Datum jou bericht:
22-12-2005 18:55
En als jij nou goed had gekeken, dan had je gelezen dat ik Skelle daar al op gewezen had.
Laat het modereren nou maar aan de Moderators over en geef gewoon een "misbruik melding" met de reden door. Doordat julie over en weer opmerkingen maken, blijft dit doorgaan het forum is daarvoor niet bedoeld.;)
 
Zeg me eens ff crash, wat kan ik er aan doen dat skelle me constant op de vingers zit? HIJ/ZIJ is diegene die MIJ telkens kritiek geeft voor alle duidenlijkheid.
 
Geplaatst door wynand
Zeg me eens ff crash, wat kan ik er aan doen dat skelle me constant op de vingers zit? HIJ/ZIJ is diegene die MIJ telkens kritiek geeft voor alle duidenlijkheid.
Waar er twee "vechten" hebben er twee schuld.
Zoals ik aangaf, als je steeds reageerd krijg je weer een tegen antwoord.
Zie m'n antwoord boven jou en geef het aan via de misbruik nelding. Als het echt niet meer kan wordt er door de Moderators wel actie ondernomen.
 
Heb nu eigenlijk niet door of het opgelost is of niet. :confused:
Onderclocken doe je door in je bios de FBS te verlagen (meestal) anders via "user define"
de clocksnelheid instellen..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan