Underclocken

Status
Niet open voor verdere reacties.

maffia741

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2010
Ik wil om een paar redenen underclocken.

Maar ik neem aan dat ik ook de waardes weer naar normaal kan veranderen?
Ik heb veel op internet gelezen over underclocken maar durf nog geen veranderingen te maken.

Dus ik vraag het maar hier omdat mensen veel verstand van hebben.

Hier de specificaties van mijn pc:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU-Eigenschappen
CPU Type Unknown, 3000 MHz
Origineel kloksnelheid 3000 Mhz
L1 Code Cache 32 KB
L1 Data-cache 32 KB
L2 Cache 4 MB (On-Die, ATC, Full-Speed)
CPU #1 Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6850 @ 3.00GHz, 3003 Mhz
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Moederbordeigenschappen
Moederbord ID 64-0100-000001-00101111-111108-Bearlake$0AAAA000
Moederbordeigenschappen
Fabrikant MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD
Product MS-7360
Versie 1.0
Serienummer To be filled by O.E.M.
BIOS Eigenschappen
BIOS Type AMI
Datum Systeem BIOS 11/11/08
Datum Video BIOS 11/16/08

BIOS Fabrikant
Firmanaam American Megatrends Inc.
Productinformatie http://www.ami.com/amibios
550W voeding
ATI RADEON HD 4600 SERIES
Windows 7 ultimate proffesional

Voor de rest nog wat nodig?

bedankt alvast mensen.

Nou ik heb niks op het internet daar over gelezen maar dat je nog geen verandering durf te maken is in ieder geval alvast heel erg verstandig.
Overclocken is veel makelijker en beter te doen dan underclocken wat daar tegen moeilijk en gevaarlijk voor je systeem zal zijn.

Daarom zijn de redenen voor het underclocken belangrijk om als eerste te weten wat ik bij het overclocken niet hoef te weten.

Dan moet je preciese info over je systeem geven om binnen de toleratie waardes te blijven.

Het is een must om eerst naar een alternatief te zoeken en binnen de normale grens van je systeem te blijven voordat je het in een stand van armoede gaat brengen.

En om maar meteen daar eerlijk over te zijn je heb in de bios advaced cpu setting waarschijnlijk de opties C1E Support en Intel® Speedstep Tech.
Deze twee worden door je besturingssysteem bediend en werken voor de power save funktie van je systeem door in een moment dat je cpu weinig belast is (een soort ide toestand) de klok snelheid van je processor naar een lager klok snelheid te brengen.
Dit word gedaan doormiddel van te switchen naar een lagere CPU multiplier
Je heb een E6850 cpu die een bus snelheid van 1333MHZ heeft een processor is verdeeld in een quad data rate en 1333 gedeeld door 4 is 333 FSB voor je cpu requency in je bios.
3000 MHZ cpu clocksnelheid gedeeld door 333 is een cpu multiplier van 9.
Ik kan er naar gokken dat er geswich word tussen de multiplier van 6 en 9 wat met 6 maal 333 een cpu clock snelheid van 1998 MHZ is.
En zou niet lager gaan dan die snelheid van 1998 MHZ wat je vast kunt zetten door de Modify Ratio Support te activeren en de multiplier van 6 in te typen.

Lager met de multiplier verwacht ik niet dat het zal gaan en zal je de CPU FSB moeten gaan aanpassen wat voor problemen gaat zorgen met onder andere de chipset de in de regel al met de normale cpu clock snelheid al in een vorm van een overclock draait met het geheugen die ook omlaag moet en twijvel of de ratio van 1 op 1 dan nog haalbaar is.
Een groter probleem word het under volten van de verschillende hardware bij een te lage volt werk je cpu niet meer je geheugen lijd armoede en ga zo maar door.

Het lijkt me daarom veel om binnen die grens van je multiplier te blijven en voor die redes te gaan kijken of er een software oplossing voor is met als eerste een cpu core er aan toe te wijzen in plaats van alle twee de cores.

Voor deze discussie verder gaat:

Ik denk dat het hier over een Medion PC gaat, en dat moederbord biedt dergelijke functies, underclocken en overclocken, zo goed als zeker uberhaupt niet...

Even tussendoor, en puur uit nieuwsgierigheid, waarom zou je willen underclocken ? Temperatuur omlaag brengen? stroom verminderen?

Voor deze discussie verder gaat:

Ik denk dat het hier over een Medion PC gaat, en dat moederbord biedt dergelijke functies, underclocken en overclocken, zo goed als zeker uberhaupt niet...

Je kunt de MS-7360 ook los aanschaffen, maar er kan een oem variant voor medion ect uitgebracht zijn.
http://www.pcparts.com.my/msip35-ne...express-gigabit-lan-serial-ata-usb-p-504.html

Zelf ben ik ook wel benieuwd waarom iemand zou willen underklocken.
Asl detempomlaag moet, zou ik eerder denken aan een andere koeler ipv software matig aanpassen.

Anders is undervolting ook aardig makkelijk, gewoon V-core omlaag gooien en testen of je systeem stabiel blijft.
Zo draait m'n i7920 nu met een standaard koeler, omdat de prestaties van de H50 matig warern en m'n nieuwe vandaag binnen komt.
Vcore 0,998V op standaard snelheid en 1.088V op 3,5Ghz. Scheelt veel in warmte, stock draait ie op 1.2V

Maar dit kun je alleen instellen als je bos het toelaat, wat in dit geval nog onbekend is.

Nou ik heb niks op het internet daar over gelezen maar dat je nog geen verandering durf te maken is in ieder geval alvast heel erg verstandig.
Overclocken is veel makelijker en beter te doen dan underclocken wat daar tegen moeilijk en gevaarlijk voor je systeem zal zijn.

Daarom zijn de redenen voor het underclocken belangrijk om als eerste te weten wat ik bij het overclocken niet hoef te weten.

Dan moet je preciese info over je systeem geven om binnen de toleratie waardes te blijven.

Het is een must om eerst naar een alternatief te zoeken en binnen de normale grens van je systeem te blijven voordat je het in een stand van armoede gaat brengen.

En om maar meteen daar eerlijk over te zijn je heb in de bios advaced cpu setting waarschijnlijk de opties C1E Support en Intel® Speedstep Tech.
Deze twee worden door je besturingssysteem bediend en werken voor de power save funktie van je systeem door in een moment dat je cpu weinig belast is (een soort ide toestand) de klok snelheid van je processor naar een lager klok snelheid te brengen.
Dit word gedaan doormiddel van te switchen naar een lagere CPU multiplier
Je heb een E6850 cpu die een bus snelheid van 1333MHZ heeft een processor is verdeeld in een quad data rate en 1333 gedeeld door 4 is 333 FSB voor je cpu requency in je bios.
3000 MHZ cpu clocksnelheid gedeeld door 333 is een cpu multiplier van 9.
Ik kan er naar gokken dat er geswich word tussen de multiplier van 6 en 9 wat met 6 maal 333 een cpu clock snelheid van 1998 MHZ is.
En zou niet lager gaan dan die snelheid van 1998 MHZ wat je vast kunt zetten door de Modify Ratio Support te activeren en de multiplier van 6 in te typen.

Lager met de multiplier verwacht ik niet dat het zal gaan en zal je de CPU FSB moeten gaan aanpassen wat voor problemen gaat zorgen met onder andere de chipset de in de regel al met de normale cpu clock snelheid al in een vorm van een overclock draait met het geheugen die ook omlaag moet en twijvel of de ratio van 1 op 1 dan nog haalbaar is.
Een groter probleem word het under volten van de verschillende hardware bij een te lage volt werk je cpu niet meer je geheugen lijd armoede en ga zo maar door.

Het lijkt me daarom veel om binnen die grens van je multiplier te blijven en voor die redes te gaan kijken of er een software oplossing voor is met als eerste een cpu core er aan toe te wijzen in plaats van alle twee de cores.

Het is trouwens een zelfbouw.
Sorry maar ik snap niet wat je bedoelt met die dikgedrukte zin.
Moet ik in de bios Modify ratio support activeren? en dan naar 6 zetten?
Ik ga het nu ff proberen.

Ben net in de bios geweest.

Ik was in frquensy/voltage control

DOT CONTROL DISABLED
INTEL EIST DISABLED
ADJUST CPU FSB FREQUENSY 333
ADJUST CPU RATIO 9

Ik hoef dus alleen cpu ratio 9 naar 6 te zetten?

Laatst bewerkt:
Ik hoef dus alleen cpu ratio 9 naar 6 te zetten?

Is inderdaad te proberen ja.

Alleen jammer dat je steeds geen antwoord op de vraag WAAROM je wilt underclocken...

@Mukkel

En wat ook onbekend is wat moederbord met deze vcore's gaat doen.
Memory Voltage
FSB Termination Voltage
NB Vcore
SB Vcore (SATA, PCIE)
ICH Chipset Voltage

En dan is er nog, PCI Express Frequency
Die ik bij het overclocken zelf instel om de waarde vast te zetten om het niet met de FSB mee te laten veranderen.

Een stabiel systeem met het clocken is een systeem die geen enkele data verlies heeft ook niet nadat hij een week achter elkaar met volle belasting moet werken.
Wat niet alleen een groter risico van een te lage cpu vcore is maar een probleem gaat worden als het moederbord de andere vcore in een verhouding gaat aanpassen wat ik bedoelde met de tolerantie waardes van de onderdelen op het moederbord.
Dat de spanning omlaag gooien niet moeilijk is dat spreekt voor zichzelf ,maar dit iets anders dan een bromfiets afvoeren door zijn uitlaat dicht te knijpen.;)

Of het moederbord het nu wel of niet kan maakt helemaal niks uit lager dan wat het power managment van het systeem al doet moet je niet gaan.
En zal dan ook niet behulpzaam zijn om nog lager te gaan ,omdat ik heel eenvoudig die verandwoording niet kan nemen.

@maffia741

Een computer doet alles precies en als je met de werking van een computer gaat bezich houden verwacht de computer dat jij dat ook doet.
Anders heb je hem behoorlijk snel gesloopt.

Waarom underclocken ?
Meschien dat er een veel betere oplossing voor je is.

Maakt of kan je systeem gebruik maken van een power managment ?
Zoals ik die in de eerste posting heb vermeld.

Laatst bewerkt:
Is inderdaad te proberen ja.

Alleen jammer dat je steeds geen antwoord op de vraag WAAROM je wilt underclocken...

Voor een spel en temp wat omlaag brengen staat flink hoog.

Maar proberen? Ik wil zekerheid weten niet dat ik me pc aan de gort help.

Voor een spel en temp wat omlaag brengen staat flink hoog.

Voor een spel hoef je niet te underclocken en voor te hoge temps moet je daar de oorzaak van oplossen, niet underclocken, want dat helpt je niet

En wat ook onbekend is wat moederbord met deze vcore's gaat doen.
Memory Voltage
FSB Termination Voltage
NB Vcore
SB Vcore (SATA, PCIE)
ICH Chipset Voltage

En dan is er nog, PCI Express Frequency
Die ik bij het overclocken zelf instel om de waarde vast te zetten om het niet met de FSB mee te laten veranderen.

Een stabiel systeem met het clocken is een systeem die geen enkele data verlies heeft ook niet nadat hij een week achter elkaar met volle belasting moet werken.
Wat niet alleen een groter risico van een te lage cpu vcore is maar een probleem gaat worden als het moederbord de andere vcore in een verhouding gaat aanpassen wat ik bedoelde met de tolerantie waardes van de onderdelen op het moederbord.
Dat de spanning omlaag gooien niet moeilijk is dat spreekt voor zichzelf ,maar dit iets anders dan een bromfiets afvoeren door zijn uitlaat dicht te knijpen.;)

Of het moederbord het nu wel of niet kan maakt helemaal niks uit lager dan wat het power managment van het systeem al doet moet je niet gaan.
En zal dan ook niet behulpzaam zijn om nog lager te gaan ,omdat ik heel eenvoudig die verandwoording niet kan nemen.

Oke dus het is niet zo verstandig.

Maar als ik nou alleen die Cpu ratio van 9 naar 6 zet kan er dan nog iets ergs gebeuren of niet?

Voor een spel hoef je niet te underclocken en voor te hoge temps moet je daar de oorzaak van oplossen, niet underclocken, want dat helpt je niet

Sorry ben eigenwijs, Maar er zijn mensen op dat spel die underclocken. Dan heb je die lag niet meer bij die mensen ( Is een heel oud spel werkt echt daar zelf gezien )

Je gaat van een verkeerd uitgangspunt uit.......

Te hoge temps betekent een probleem met je koeling.

Stel dat je cpu koeler niet goed werkt of bijvoorbeeld los zit, dan los je dat niet op met underclocken!!!

Je gaat van een verkeerd uitgangspunt uit.......

Te hoge temps betekent een probleem met je koeling.

Stel dat je cpu koeler niet goed werkt of bijvoorbeeld los zit, dan los je dat niet op met underclocken!!!

Weet ik was ook maar een grapje van die tempratuurs moest toch een rede hebben:p
Het is serieus voor een spel ik wil gewoon kijken of het werkt.

Ik hoef geen stroom vermindering etc dat maakt me niks uit ik wil gewoon underclocken en kijken of het werkt bij dat spel.

Maar is het nou veilig om die 9 naar 6 te veranderen of ???

Als je moederbord het ondersteund dan is het veilig.

Dat is een optie die in je processor zit ingebouwd om het stroom verbruik te verminderen.
En dat maak jou heel veel uit want als je pc dat kan dan kun je gaan kijken voor die lagere multiplier.

Als de power instelling in je windows daar op in zijn gesteld ,dan download dit programma maar eens.
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Als je niks doet op je pc dan staat de cpu op een lage mhz.
En als je dan b.v gaat deframenteren dan zie in eens dat de cpu mhz omhoog schiet door je ook ziiet dat de multiplier omhoog gaat.

Als je moederbord het ondersteund dan is het veilig.

Dat is een optie die in je processor zit ingebouwd om het stroom verbruik te verminderen.
En dat maak jou heel veel uit want als je pc dat kan dan kun je gaan kijken voor die lagere multiplier.

Als de power instelling in je windows daar op in zijn gesteld ,dan download dit programma maar eens.
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Als je niks doet op je pc dan staat de cpu op een lage mhz.
En als je dan b.v gaat deframenteren dan zie in eens dat de cpu mhz omhoog schiet door je ook ziiet dat de multiplier omhoog gaat.
Bedankt man.
Hier heb ik wat aan.

Maar wat bedoel je met als je moederbord het ondersteund?

Hoe moet ik dat weten? gewoon veranderen dus? moederbord type staat bovenaan.

En die 9 kan ik naar een 6 veranderen dus?

Bedankt alvast.

Ja, gewoon doen.

En werkt het niet naar je zin, zet je het weer terug, meer kan er niet gebeuren

MAN MAN MAN IK SCHROK ME DE PLEURIS.

Ik had het verander en gesaved wil ik me pc opstarten blijft die hangen bij het zwarte scherm met het witte streepje knipperen bovenin.

Hij staat nu op 2000MHZ ik ga zo ff dat spel opstarten kieke of het werkt maar bedankt.

Maar is dit geen heel slecht teken dat die nite wou opstarten?

Want moest hem uitzetten toen weer aan toen deed die het.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan