MJJBROEKHUI
Gebruiker
- Lid geworden
- 6 jun 2001
Ik heb in MS Access een orderformulier ontworpen. In hoofformulier staan klantnaam, ordernummer en dergelijk. In het subformulier staan de productnummers ed. Middels ordernummer zijn deze gekoppeld.
Als in het hoofdformulier nog niet gevuld is bijv. klantnummer wordt er nog geen automatisch ordernummer aangemaakt. In sommige gevallen voeren de gebruikers eerst de orderdetails in. Maar dit kan dus niet. De volgende melding verschjint dan
Het veld "orderdetail.ordernummer" kan geen Null waarde bevatten omdat de eigenschap required voor dit veld is ingesteld op True. Voer een waarde in voor dit veld.
Required moet ik op True zetten, maar ordernummer moet automatisch aangemaakt worden. Dit gebeurt wel als ik eerst hoofdformulier invul.
Nu wil ik dat er een melding komt als het eerst het subformulier invul dat dit record Undo wordt en dat cursor naar hoofdformulier gaat. Ik heb in de Noordenwind database gekeken en daar staat bij Error de volgende melding. In deze database werkt dit command, maar in mijn eigen database verschijnt de melding "Runtime error 2046: the command or action 'Undo' isn't available now".
Hoe kan ik dit oplossen?
Dank
Private Sub Form_Error(DataErr As Integer, Response As Integer)
' In het hoofdormulier kunnen fouten optreden. Als er een fout is opgetreden en
' Orders!FactuurAan is Null, een bericht weergeven en de gegevens in het
' subformulier annuleren.
If DataErr > 0 Then
If IsNull(Me.Parent!Bedrijf) Then
MsgBox "Selecteer een klant om te factureren voordat u orderdetails invoert."
DoCmd.RunCommand acCmdUndo
Me.Parent!Bedrijf.SetFocus
Response = acDataErrContinue
Else
Response = acDataErrDisplay
End If
End If
End Sub
Als in het hoofdformulier nog niet gevuld is bijv. klantnummer wordt er nog geen automatisch ordernummer aangemaakt. In sommige gevallen voeren de gebruikers eerst de orderdetails in. Maar dit kan dus niet. De volgende melding verschjint dan
Het veld "orderdetail.ordernummer" kan geen Null waarde bevatten omdat de eigenschap required voor dit veld is ingesteld op True. Voer een waarde in voor dit veld.
Required moet ik op True zetten, maar ordernummer moet automatisch aangemaakt worden. Dit gebeurt wel als ik eerst hoofdformulier invul.
Nu wil ik dat er een melding komt als het eerst het subformulier invul dat dit record Undo wordt en dat cursor naar hoofdformulier gaat. Ik heb in de Noordenwind database gekeken en daar staat bij Error de volgende melding. In deze database werkt dit command, maar in mijn eigen database verschijnt de melding "Runtime error 2046: the command or action 'Undo' isn't available now".
Hoe kan ik dit oplossen?
Dank
Private Sub Form_Error(DataErr As Integer, Response As Integer)
' In het hoofdormulier kunnen fouten optreden. Als er een fout is opgetreden en
' Orders!FactuurAan is Null, een bericht weergeven en de gegevens in het
' subformulier annuleren.
If DataErr > 0 Then
If IsNull(Me.Parent!Bedrijf) Then
MsgBox "Selecteer een klant om te factureren voordat u orderdetails invoert."
DoCmd.RunCommand acCmdUndo
Me.Parent!Bedrijf.SetFocus
Response = acDataErrContinue
Else
Response = acDataErrDisplay
End If