• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uniek aantal data, bepaald door twee kolommen, tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

isabellebo

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2008
Berichten
12
Voor een administratiesysteempje probeer ik het aantal opleidingen dat wij geven te tellen. Een unieke opleiding wordt bepaald door het soort opleiding (kolom 1) en de datum waarop de opleiding werd gevolgd (kolom 2). Hoe doe ik dit het gemakkelijkst?
In bijlage vind je een eenvoudig voorbeeld van wat ik probeer te doen voor een tabel met meer dan 200 verschillende inschrijvingen voor - nu al - 47 gegeven opleidingen.
De helper is alvast hartelijk bedankt!
 

Bijlagen

  • Aantal unieke opleidingen.xls
    29,5 KB · Weergaven: 25
Voor een administratiesysteempje probeer ik het aantal opleidingen dat wij geven te tellen. Een unieke opleiding wordt bepaald door het soort opleiding (kolom 1) en de datum waarop de opleiding werd gevolgd (kolom 2). Hoe doe ik dit het gemakkelijkst?
In bijlage vind je een eenvoudig voorbeeld van wat ik probeer te doen voor een tabel met meer dan 200 verschillende inschrijvingen voor - nu al - 47 gegeven opleidingen.
De helper is alvast hartelijk bedankt!

Ik zou zeggen via Uitgebreid Filter.
Dus:

- Selecteer C1 t/m D15
- Ga naar DATA - FILTER - UITGEBREID FILTER.
- Selecteer alleen unieke records
- Klik op OK.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
ja, en desnoods kan je een lijstje van al die unieke opleidingen ook nog weergeven in een andere kolom, vul daarvoor de extra optie "kopieren naar" in, in het menu uitgebreid filter
 
Zonder filter :
 

Bijlagen

  • Aantal unieke opleidingen(GiMe).xls
    29,5 KB · Weergaven: 25
Heb je de verkeerde bijlage toegevoegd?

Ik zie geen oplossing:(

Goed opgemerkt Paul, 'k was aan het testen of je nog wakker was ;):thumb:

Hierbij het correcte bestandje !:eek:
 

Bijlagen

  • Aantal unieke opleidingen1(GiMe).xls
    30,5 KB · Weergaven: 24
Goed opgemerkt Paul, 'k was aan het testen of je nog wakker was ;):thumb:

Hierbij het correcte bestandje !:eek:
Dat is een mooie oplossing.:thumb: Daar was ik al eens naar op zoek, maar ik kreeg het zelf niet voor elkaar.
 
Ik zie de oplossing ook in dat tweede bestandje niet...

Die filters zijn effectief wel leuk, maar ik wil het aantal opleidingen tellen en ik zie nog niet goed hoe ik dat moet doen, ook al staan die filters op :confused:. (zie dat regeltje: aantal = 9)

Dat kopiëren naar een andere locatie zou dan wel goed zijn, maar dat krijg ik niet aan de praat :(.

Mijn mislukkingen: zie attachment.
 

Bijlagen

  • Aantal unieke opleidingen.xls
    32 KB · Weergaven: 19
Heb het nu ook nog even op mijn uitgebreide tabel toegepast en dan werkt het echt niet.

Ik heb het kopiëren nu wel ontdekt, maar dat betekent dat al je data nog eens wordt herhaald, iets waar ik met mijn 'Y' kolommen, niet echt nood aan heb.

Een ander probleem met de filter is dat ik dit elke keer opnieuw zou moeten doen, terwijl ik de totalen graag in een andere sheet zet, als 'rapportje' dat mijn collega's kunnen raadplegen zonder allerlei processen te starten.

Alvast bedankt voor de filter, die kan ik zeker voor andere dingen goed gebruiken, maar in deze context heb ik blijkbaar iets met een formule nodig!

Hebben jullie toevallig nog andere ideetjes? :D(=lief, smekend, licht slijmend lachje)
 
Ik zie de oplossing ook in dat tweede bestandje niet...

Kijk nog eens mijn tussenkomst # 6 van dit draadje, in het bestandje Aantal Unieke Opleidingen1(GiMe).xls, in cel G5 van sheet1 staat de gevraagde formule ! :eek:
 
Woeps, dat had ik dus niet gezien, ik was maar op zoek naar die filters...

Jullie voegen de twee kolommen dus eerst samen met '=kolom&kolom'
en dan gebruik je deze formule: =SUM(IF(COUNTIF(samengevoegdekolom,0),"",1/COUNTIF(samengevoegdekolom,samengevoegdekolom))) om het aantal unieke data te tellen.

Ik ga nog wat moeite hebben om de formule te begrijpen zodat ik ze ook in gelijkaardige situaties kan begrijpen, maar toch al heel hard bedankt! Het is in inderdaad de mooiste oplossing :thumb:
 
Even voor de duidelijkheid, de formule van Gime is (voor beginners) lastig te begrijpen. Als je maar begrijpt wat het bereik is dan kan je hem zelf aanpassen aan een nieuw bereik.

De betreffende formule is een zogenaamde matrix formule. Deze formules moet je bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER ipv ENTER. Als je dit doet dan verschijnt en {} om de formule. Als je niet goed bevestigd dan kan je rare resultaten krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan