• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uniek aantal klanten in kolom weergeven o.b.v. criteria uit andere kolom

• Onderwerp starter Onderwerp starter pbv7
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pbv7

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2015
Goedendag,

In een spreadsheet worden het aantal orders geregistreerd van alle verkopen. O.a. wordt de klantnaam in een kolom ingegeven en in een andere kolom de afkorting van de verkoper. Een klantnaam kan meerdere keren voorkomen aangezien hij meerdere orders kan plaatsen. Hoe kan ik er voor zorgen dat de klantnaam, indien deze bijvoorbeeld 3x voorkomt, toch maar als aantal 1 wordt weergegeven?

Alvast bedankt!

Bijgevoegd een voorbeeldsheet.Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

... indien deze bijvoorbeeld 3x voorkomt, toch maar als aantal 1 wordt weergegeven?

Ik zie in je voorbeeld niet aangegeven hoe het wel moet...
Waar moet wat worden weergeven?

Ik geef je maar een zelf gemaakt bestandje, wellicht dat je er wijzer van wordt om unieke namen uit een lijst te halen...

Bijlagen

Als ik je toelichting zo bekijk wil je dus het aantal unieke klanten per verkoper bepalen.

Het lijstje wordt dan:
PvH 2
MT 2
AE 1
AvdV 1

Maar ik heb zo'n vermoeden dat dit niet is wat je zoekt. Edit: wel dus...

Laatst bewerkt:
In kolom K vermeld je de VERKOPER en niet de klant.
WAAR (in welke kolom) mag de KLANT maar 1 keer voorkomen?

Dit lijkt me trouwens bij uitstek iets voor analyse met behulp van draaitabellen.

Kort geleden gaf ik op dit forum antwoord op eenzelfde soort vraag, dus als je even de zoekfunctie van dit forum had gebruikt....
Typ in J7 en sluit af met Ctr-Shift-Enter (dit is slechts 1 van de mogelijke oplossingen):
Code:
=AFRONDEN.NAAR.BOVEN(SOM(ALS(F$6:F$300=K7;1/AANTAL.ALS(B$6:B$300;B$6:B$300)));0)

Mooie oplossing. Doet precies wat gevraagd wordt.

Ook maar even met een draaitabel. Laat de berekeningen los op een tabel vervolgens kan je zeer eenvoudig rapportages maken. (zie ook jouw vorige vraag)

Bijlagen

@pbv7,
Als een vraag is opgelost, dan wordt de vragensteller geacht het topic ook als zodanig te markeren. Dat heb je noch bij deze, noch bij je vorige vraag (hier) gedaan. Dat dat wordt verwacht staat op deze website vermeld in de gebruiksregels van het forum, een tekst die elke gebruiker wordt geacht doorgenomen te hebben en waarmee hij zich bij inschrijving akkoord verklaart. Verder is het ook gebruikelijk dat, als een vraag afdoende is opgelost, je dat in het topic even laat weten. Dat laatste is gewoon een regel die in het maatschappelijk verkeer betaamt en elk mens wordt geacht te kennen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan