• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uniek aantal orders zoeken in een bepaalde maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Welies

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2010
Hallo,

In bijgevoegd bestand ben ik opzoek naar een formule welke mij laat zijn hoeveel unieke order er in een maand geplaatst zijn. In kolom A de ordernummers, waaronder dubbele. In kolom B de maandnummers. Formule komt in cellen H5 en H6, gesplits per maand.

Alvast dank.
Vincent

Bijlagen

Vincent,

Je zult wel ff de cijfers en de letters in apparte kolommen moeten zetten, maar misschien heeft iemand een betere oplossing.

Bijlagen

Ad,
Dank voor je oplossing. Enige nadeel hiervan is dat, naast het splitsen van de ordernummers, de data in kolom A en B continu aangevuld wordt. Dit betekent dat ik het bereik van de formule telkens handmatig dien aan te passen (bij hele kolom krijg ik een #N/B waarde terug). Is daar iets voor te maken?

Vincent

Met formules kan ik je niet helpen, met een stukje VBA wel.
Wijzig in G5 het maandnummer en de telling wordt automatisch uitgevoerd.
Je kan de lijst onbeperkt uitbreiden of verkleinen, het juiste aantal records wordt steeds meegenomen in de berekening.

Bijlagen

Vincent,

Ik heb er een lijst van gemaakt, die de formules zelf aanpast.

Tja.....en tegen Rudi kan ik niet op:confused:

Bijlagen

@ Ad
Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Wat betreft formules zing jij MEER dan waarschijnlijk mooier dan ik :d
Het is maar wat TS zelf wil gebruiken.

Formule voor H5:

Code:
=SOMPRODUCT(($B$2:$B$1132=G5)*(ALS(INTERVAL(VERGELIJKEN($A$2:$A$1131;$A$2:$A$1131;0);VERGELIJKEN($A$2:$A$1131;$A$2:$A$1131;0))>0;1)))

Deze formule kan je naar beneden slepen voor H6.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Roncancio ,
Ook hier loop ik tegen het probleem aan dat is de formule moet aanpassen als ik data toevoeg in kolom A en B. Dit dient wekelijk aangevuld te worden.

@Ad: je tweede oplossing werkt inderdaad goed, echter wordt de data wekelijks onderaan toegevoegd. In jouw oplossing dienen er eerst cellen tussengevoegd worden. Het gaat door anderen bijgehouden worden die alleen de data onderaan bij plakken.

@Rudi: Je script werkt perfect. Alleen zie ik liever een functie. De data die ik bijgevoegd heb is slechts een deel van de sheet en is tevens verdeeld over tabbladen. Ik ben niet zo handig in VBA om het aan te passen.

Bedankt!

Bij het toevoegen van waardes in de A-kolom wordt de formule en dus het resultaat automatisch aangepast.

Code:
=SOMPRODUCT((INDIRECT("$B$2:$B$"&AANTALARG(A:A)+1)=G5)*(ALS(INTERVAL(VERGELIJKEN(INDIRECT("$A$2:$A$"&AANTALARG(A:A));INDIRECT("$A$2:$A$"&AANTALARG(A:A));0);VERGELIJKEN(INDIRECT("$A$2:$A$"&AANTALARG(A:A));INDIRECT("$A$2:$A$"&AANTALARG(A:A));0))>0;1)))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Vincent ,

Heb je dan data onder de lijst ingevoegd? bij mij werkt dat perfect.
Zet maar eens data in cel A1132..... dat is buiten de lijst, je zult zien wat er gebeurt.

P.S. Je kunt eventueel kolom B verbergen.

Laatst bewerkt:
Allen dank voor de input. Vind persoonlijk de formule van Roncancio het prettigst werk, echter ben ik 1 ding vergeten: naast filtering op unieke orders per maand dient er nog per codering een opdeling plaats te vinden (zie bijlage). Kan dit in de formule verwerkt worden?

BVD.
Vincent
Bekijk bijlage Unieke orders.xls

Code:
=SOMPRODUCT((INDIRECT("$C$2:$C$"&AANTALARG(A:A)+1)=I5)*(INDIRECT("$B$2:$B$"&AANTALARG(A:A)+1)=H5)*(ALS(INTERVAL(VERGELIJKEN(INDIRECT("$A$2:$A$"&AANTALARG(A:A));INDIRECT("$A$2:$A$"&AANTALARG(A:A));0);VERGELIJKEN(INDIRECT("$A$2:$A$"&AANTALARG(A:A));INDIRECT("$A$2:$A$"&AANTALARG(A:A));0))>0;1)))
De formule kan je naar beneden slepen voor de overige criteria.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan