• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke cellen tellen met voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

esthervdb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 mei 2019
Hallo,

Ik heb een bestand met meerdere kolommen met de volgende items:

klas - leerlingnummer - leerlingnaam - vaknaam - cijfer

Uiteraard zitten in iedere klas meerdere leerlingen, die ieder meerdere vakken kunnen hebben.
Nu wil ik middels een formule laten uitrekenen hoeveel leerlingen er in iedere klas zitten, ongeacht het aantal vakken wat in de kolom vaknaam wordt genoemd. Ik weet dat je dit met bv draaitabel en duplicaten verwijderen ook kunt uitzoeken, maar ik ben dus op zoek naar een formule die ik direct kan laten verwerken in mijn bestand.

In het voorbeeld staan 2 klassen, 4A met 3 leerlingen en 4B met 4 leerlingen. Het leerlingnummer is altijd uniek per leerling. Het zijn fictieve gegevens.

Kan iemand mij misschien helpen? Alvast bedankt!
Hartelijke groet,
Esther

Bijlagen

Als in K3 de klas staat, bijvoorbeeld 4B, dan wordt de formule
Code:
=SOMPRODUCT((Tabel1[klas]=K3)/AANTALLEN.ALS(Tabel1[klas];Tabel1[klas];Tabel1[leerlingnr];Tabel1[leerlingnr]))

Top!

Het werkt! Helemaal bedankt (en dan ook nog zo snel :p!)
Groet, Esther

Die laatste had ik zelf ook al bedacht, maar zocht ik niet. Toch erg bedankt voor het meedenken!
Groet, Esther

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan