• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke combinaties uit 3 kolommen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JMAS

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2018
Berichten
6
Hoi, ik heb (natuurlijk) een vraag...
Ik zou een planning moeten opmaken met info uit 3 kolommen met elk 10 rijen data..
nl. fotografen (F1-F10), Modellen (M1-M10 en Dieren (D1-D10).
Er wordt een shootdag georganiseerd waarbij in 10 sessies 10 fotografen 10 modellen shooten met 10 dieren MAAR de fotograaf mag ieder model en ieder dier maar 1maal fotograferen. Ieder model mag ook mr 1x met ieder die op de foto bij een van de fotografen.
De opzet is als resultaat 100 unieke combinaties te verkrijgen, dat zou zo zijn als de volgorde behouden blijft. Als de formules(s) echter alle unieke combinaties geven kan ik die wel uitfilteren door eerst alles wat niet met een F begint te deleten, als 2de alles wat niet een M is in de middelste data verwijderen en ten derde wat geen D is in de laatste data ook weghalen.
Met de gegevens hierboven krijg je dan resultaten als F1M4D9, de F, M en D staan dus steeds op dezelfde plaats. En deze combinaties moeten allemaal uniek zijn.
Nu ik heb al een 4tal websites gevonden met de deftige uitleg inclusief formules maar zodra ik de eerste plak geeft excel al een error in de formule. Ik vermoed dat deze nog moeten aangevuld worden met variabelen maar ik ken zelf te weinig van excel om te weten waar.
Iemand die hier een oplossing voor weet?
Ik heb al allerlei combinaties gegenereerd door bvb 10 identieke rasters te maken, de 2de rij 1 positie te laten zakken en dan degene die afvalt terug boven te plaatsen. Om het model niet steeds met hetzelfde dier te maken shooten (ze zakken beide telkens 1 rij dus steeds dezelfde combo) laat ik de dieren telkens 2 rijen zakken. Voor de meeste werkt het wel maar he krijgt toch een 10tal combinaties M-D die niet identiek zijn en als ik ga schuiven manueels krijg ik weer ergens ander dubbel.
HULP 
Alvast bedankt, een wanhopige fotograaf en amateur exceller. 
 
Yup, ik heb eerst op google een halve dag gezocht en dan alle posts bekeken hier met de zoekterm Unieke combinaties.
Draaitabellen maken, cellen laten samenvoegen enzo dat lukt mij aardig.
Volgens mij is het extra moeilijk omdat de info uit 3 kolommen moet komen en daarbij de volgorde vastligt.
Dit heb ik hier niet gevonden.

In de oplossingen die het zouden kunnen doen vond ik oa volgende formules die je in de kolommen D, E, F en G moest plakken mr toen ik de eerst ingaf kreeg ik al een error...
Zoals ik zei denk ik dat die moet worden aangepast volgend de situatie, ik heb alleen geen opleiding ecel genoten en ik zie tussen al die haakjes en komma's het bos niet meer.
=MOD((ROW()-1),4)+1
=MOD(INT((ROW()-1)/4),4)+1
=MOD(INT(INT((ROW()-1)/4)/4),4)+1
=INDEX(A$1:A$4,D1)

Mss dat dis een belletje doet rinkelen.

Grtz en alvast bedankt aan degene die een oplossing heeft.
 
Ik denk dat je het nog niet gelezen heb.
Als je dat wel gedaan heb lees het dan nog eens.
 
Zoals ik het lees zijn er 1000 combinaties mogelijk: 10 (fotografen) x 10 (modellen) x 10 (dieren).

Wil je hieruit random 100 unieke combinaties selecteren?
 
Laatst bewerkt:
Alle 1000 combinaties via:
Code:
Sub AlleCombis()
Rij = 2
For Each F In Range("A2:A11")
    For Each M In Range("B2:B11")
        For Each D In Range("C2:C11")
            Range("D" & Rij) = F & M & D
            Rij = Rij + 1
        Next D
    Next M
Next F
End Sub
 
Hoi mannen. Alvast bedankt voor de interesse om mee een oplossing te vinden, SUPER!
Een topoplossing zou zijn dat de volgorde FMD behouden blijft dan sorteer je er ineens 100 unieke uit zodat het helemaal aan de noden voldoet.
Want iedere fotograaf shoot maar 1x met ieder model en ieder dier.
Daar bovenop shoot ieder model dan weer maar 1x met ieder dier.

In bijlage wat ik bekwam met een eerder "manuele oplossing" waarbij uiteindelijk een 8 dubbels opdoken.
Je ziet per rij de dubbels en ziet ook welke per rij ontbraken MAAR welke van de 2 te verwisselen?
Soms creëer je dan dubbels bij de fotografen... :(
F + M alleen zijn in orde.
Model zakt telkens 1 rij.
MAAR als je ook de dieren maar 1 rij laat zakken dan shoot die telkens met hetzelfde dier dus die zakt telkens 2 rijen.
Dus qua dier heb je zo eerst de oneven in rij 1 en dan de even...
Ik heb het voorbeeld daarvan bij gedaan puur om een idee te geven wat het resultaat moet zijn.
Dat mag gewoon een lijst zijn onder elkaar, die verdeel ik dan wel met een formule ofzo in de juiste format.
De data op zich is door een vriend een beetje "verslechterd en heeft dat ook gesaved mr het concept is nog zichtbaar.

Controle deed ik door F M en D van de 10 sessies onder elkaar te kopieren, een samenvoeging te maken van F+D en M+D en daar 2 draaitabellen op los te laten.
F+M zijn door het concept zowiso OK. 10 fotografen, 10modellen en het model zakt 9x 1 rij en de onderste komt vanboven.
In dit concept was F+D ook OK.

Hopelijk net iets duidelijker.
Alvasr BEDANT!

Johan
 

Bijlagen

  • Morgane2.xlsx
    26,6 KB · Weergaven: 24
Alle 1000 combinaties via:
Code:
Sub AlleCombis()
Rij = 2
For Each F In Range("A2:A11")
    For Each M In Range("B2:B11")
        For Each D In Range("C2:C11")
            Range("D" & Rij) = F & M & D
            Rij = Rij + 1
        Next D
    Next M
Next F
End Sub

Hey, thxs.
Maar ik heb zelf geen idee hoe toe te voegen en het te laten werken.
Ik ben aan het zoeken geweest en weet dat je rechts op de tab moet klikken.
Ik heb dat in die sheet geplakt en terug gesloten ùr er gebeurt niks.
Sorry ik gebruik excel nooit met code of heel complexe formules.

Grtz.
 
Er zijn maar 100 unieke combinaties van Fotograaf en Model. Bij deze 100 moet je dan nog de dieren erachter zien te krijgen.
Ik heb code van Conseclusie iets aangepast en kom tot het volgende bestand: Bekijk bijlage Morgane2.xlsm
 
Er zijn maar 100 unieke combinaties van Fotograaf en Model. Bij deze 100 moet je dan nog de dieren erachter zien te krijgen.
Ik heb code van Conseclusie iets aangepast en kom tot het volgende bestand: Bekijk bijlage 323309

THXS Hans!
Dat is wat ik zocht!!
Als ge ooit nr ijsbaan Ruggeveld zou komen vr een wedstrijdje ijshockey te zien vanaf oktober 2018 let me know,
Ik fix wel 2 kaarten vr u vr Beneleague + en Duvelke ifzo.
De rest van de games zijn gratis, da zijn dan 2 Duvelkes elk hé.
IK vermoed dat je wel aan mijn email kan alk je op mijn ID klikt?

Have fun!
Johan
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan