Unieke nummers op rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blondie

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2004
Berichten
14
Hallo,

Ik heb een facturatiesysteem gemaakt in Access. In het kort houdt het in dat in Acces uitgebreide bijlagen gemaakt worden en aan de hand daarvan wordt per klant 1 verzamelfactuur gemaakt in een ander boekhoudsysteem. Punt is dat op de bijlagen en op de factuur 1 uniek nummer moet staan zodat herkenbaar is welke bijlage op welke factuur is vermeld.
Dit zou op zich niet zo'n probleem zijn, maar na facturatie worden de records uit de query weggeschreven waar de bijlagen op gebaseerd zijn. Een nummer dat "doortelt" (zoals een paginanummer) kan dus niet omdat dan steeds dezelfde nummers zouden voorkomen.
Nu gebruik ik de functie Now() omdat de combinatie datum-tijd wel uniek is, maar het staat zo knullig...

Wie weet een oplossing?
 
Als ik het goed lees wil je per pagina 1 factuurnummer hebben in je rapport.

Dan plaatst je de kolom in de ontwerpweergave van het rapport naar paginakoptekst. Dan geeft ie per pagina 1 factuur weer, dus een pagina daarna de 2e (nummer per pagina)
 
Nee, dat klopt niet helemaal!

Ik zal het even wat uitgebreider proberen uit te leggen.
Het betreffende rapport is gebaseerd op een query waarin alle orders (records) staan die afgehandeld zijn en gefactureerd kunnen worden.

Het rapport verdeelt de orders naar klant (via de groepskoptekst) waardoor ze dus aan de juiste klant berekend kunnen worden. Afgehandelde orders worden wekelijks via dat rapport gefactureerd, waarna de records weggeschreven worden en het rapport dus weer "leeg" is totdat in de query weer nieuwe afgehandelde orders staan.

Dat had je wel begrepen denk ik, maarrr nou wil ik dat elk wekelijks rapport (dat is dus 1 rapport met bv 10 klantenbijlagen) een uniek nummer krijgt. Dus niet per klant een nummer, maar het hele rapport moet EEN uniek nummer krijgen. In het rapport wordt geen gebruik gemaakt van factuurnummers, die worden op het laatst pas door het echte boekhoudprogramma toegevoegd.
Wel hebben alle orders een uniek nummer, misschien kan daar wat mee gedaan worden?
 
Je kunt denk ik het best een aparte tabel maken met 1 record erin. Dat is een getal dat je per keer dat het raport wordt afgedrukt ophoogt met 1.

Dan kun je de waarde van het veld gebruiken als uniek nummer voor het rapport. In het onOpen event van het rapport komt dus een statement te staan die het record in de tabel ophoogt met 1.


Grtz,
 
hee, dat klinkt interessant. Maar hoe krijg ik dat veld dan in het rapport?
Waar moet ik dat plaatsen en hoe doe ik dat, want je kan je rapport toch alleen gegevens uit 1 tabel/query tegelijk laten halen?

Ik ga in ieder geval vast wat proberen!
 
Als je de tabel in een query toevoegt en het veld selecteert als zichtbaar veld komt bij elk record het nummer mee.

Dan kun je het eenvoudig op het rapport in de Header zetten.


Grtz,
 
Ok ehh, Mark, dat met die tabel is gelukt, ik kan het nummer in het rapport plaatsen, maar, ik krijg het alleen niet voor elkaar dat nummer automatisch te laten ophogen! (sorry hoor, ik voel me echt ehhh, een Blondie...)

Dat moet met een expressie neem ik aan, maar als ik iets doe van =[Tabel]![Factuurnummer] +1 dan werkt dat dus niet.
 
Het best kun je een update query de tabel laten bijwerken.

Je maakt een query die de tabel update met de huidige waarde + 1 en slaat deze query op.

In het onClose event (anders hoogt ie em al op bij het openen van het erapport) kun je de volgende statement zetten:

Code:
docmd.runquery("NaamVanUpdateQuery")

Telkens als het rapport wordt gesloten zal de query de waarde in de tabel met 1 ophogen.


Grtz,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan