• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

unieke records weergeven uit een database

• Onderwerp starter Onderwerp starter hgm
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

hgm

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2005
Wie weet een oplossing,

Het werkblad Import is gekoppeld met een extern gegevensbestand. In dit bestand komen bijv. in de kolom kostenplaats diverse records voor met hetzelfde nummer. Dit nummer zou ook een naam kunnen zijn. In het werkblad Kostenplaats wil ik een overzicht hebben wat alleen unieke records weergeeft. Zijn er bijv. nieuwe unieke records bijgekomen, of zijn het er minder geworden na het bijwerken van het exportbestand, dan zou dit automatisch bijgewerkt moeten worden op het werkblad Kostenplaats. Dus ik bedoel niet via uitgebreid filter, maar op een mogelijk andere manier.

Groetjes,
Hanni

Bijlagen

hanni,

wat ik altijd doe om de unieke records eruit te halen (en ik gebruik dit zeer veel) is de kolom A te sorteren en in de kolom B de formule =ALS(A1=B1;1;0) te zetten en dit door te trekken naar beneden. met ctrl-C - alt-w - s - twee pijltjes naar beneden - enter - enter (d.i. plakken speciaal - waarden, maar je kan me niet volgen als ik dit met de toetsen doe) de waarden zetten. dan sorteer ik kolom B en de 1tjes gooi ik eruit.

steven

Het 'zijn er bij gekomen' / 'minder geworden' deel is me niet helemaal duidelijk.
Moet Excel een soort historie bijhouden met de mutaties of aantallen?

Unieke records vinden is op zich niet zo moeilijk, ook niet in een ongesorteerde tabel.
Plaats =ALS(AANTAL.ALS(A:A;A2)=1;A2;"") in cel B2, selecteer de cel en dubbel klik op het kleine zwarte vierkanje.
Geef de B kolom nog even een naam, sorteer A-Z (maar is dus niet een voorwaarde) en klaar.

Proces is via een VBA wel te automatiseren en zou bv met een timestamp gekopieerd kunnen worden naar een historie blad, waarbij de formule ook direct omgezet wordt naar waarden.

Laatst bewerkt:
er bij gekomen / minder geworden

Het 'zijn er bij gekomen' / 'minder geworden' deel is me niet helemaal duidelijk.
Moet Excel een soort historie bijhouden met de mutaties of aantallen?

Unieke records vinden is op zich niet zo moeilijk, ook niet in een ongesorteerde tabel.
Plaats =ALS(AANTAL.ALS(A:A;A2)=1;A2;"") in cel B2, selecteer de cel en dubbel klik op het kleine zwarte vierkanje.
Geef de B kolom nog even een naam, sorteer A-Z (maar is dus niet een voorwaarde) en klaar.

Proces is via een VBA wel te automatiseren en zou bv met een timestamp gekopieerd kunnen worden naar een historie blad, waarbij de formule ook direct omgezet wordt naar waarden.

Ik bedoel hiermee: het Excel-bestand (werkblad Import) is gekoppeld met een extern bestand (via menu data, externe gegevens importeren, bijwerken). Zijn er in het externe bestand wijzigingen doorgevoerd, bijv. een aantal records is verwijderd of er zijn nieuwe records bijgekomen. Na het bijwerken van de koppeling zou dit automatisch bijgewerkt moeten worden in het werkblad kostenplaats.

Groet Hanni

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan