• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke selectie maken in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

RemcovanDijk1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 aug 2017
Ik heb een lijst met unieke waarden. Uit deze lijst wil ik een random selectie maken. Dit kan door randbetween of middels een index formule.
Echter blijft hierbij de kans dat Excel een item uit de lijst 2 maal selecteert. Wat is de truc om dit te voorkomen, dus Excel een lijst genereert die geen dubbelingen bevat.

Alvast bedankt!

Bekijk bijlage Help mij - selectie.xlsx

Laatst bewerkt:
Hi Remco,

Welkom op het forum.

Met een excel voorbeeldbestandje ga je snel geholpen worden.

Gr,

Joske

Wat wil je ? Meerdere keren na elkaar een item kiezen en eens gekozen, dat die daarna niet meer opnieuw gekozen kan worden ?
Zie bijlage, in de pot zitten 26 cijfers, ernaast een aselect getal en daarvan wordt de rangorde bepaalt.
Een paar kolommen verder wordt gekozen, wil je bijvoorbeeld 5 letters random kiezen uit die lijst van 26 zonder herhalingen, dan is dat het bereik H2:H6

Bijlagen

Gebruik in D3:

Code:
=RANK(B3;$B$2:$B$777)

door aselect() te gebruiken creëer je een getal tss 0 en 1 met 15 cijfers.
De kans dat daar 2 gelijke getallen in zitten is peanuts in vergelijking met de kans als je aselect kiest tss 1 en 779.
**** D3 vergeten doortrekken naar beneden

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan