• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke values uit een kolom halen en deze horizontaal tonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Molovhic

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2016
Hallo

Ik heb een lijst van artikelen (deze kunnen oplopen tot 12000 rijen).
Elk artikel heeft 1 of meerdere unieke plaatsen toegewezen.

In dezelfde rij van elk artikel wil ik in een 3de kolom alle unieke plaatsen weergeven, dus bij de eerste dummy1 zou rechts van Belgie terug Belgie en kolom ernaast Nederland moeten staan..

vb:
dummy1 Belgie
dummy1 Nederland
dummy2 Belgie
dummy3 Nederland
dummy4 Frankrijk
dummy5 Belgie
dummy5 Frankrijk

Ik kan met een Pivot mijn resultaten wel tonen, maar ben benieuwd of dit met een formule kan, en het liefst een non array formule daar er zoveel records zijn.

In bijlage plaats ik een bestandje waar iets meer uitleg in staat welke resultaat ik wil bekomen.

Alvast bedankt voor de hulp.
Gr.

Bijlagen

Hoeveel landen (of unieke plaatsen) kunnen er zijn? Zijn deze vooraf bekend?
Hoeveel unieke plaatsen zijn er mogelijk per item? Bijv. 2, of 5, of onbekend?

Oplossing met formules zonder gebruik van matrixfunctionaliteit wordt lastig vermoed ik. Kan me iets voorstellen met hulpkolommen, maar dit hangt af van de vragen hierboven.

Denk dat VBA je beste optie is.

Laatst bewerkt:
Hoi, unieke plaatsen zijn vooraf steeds bekend en zijn er een 5 tal.
Maximum plaatsen per item is ook maar 2.

VBA kan ik niet echt dus is voor mij geen optie, ik dacht 2 sheets te maken, 1 met de nodige formule en de andere waar ik men data steeds in plak

"Maximum plaatsen per item is ook maar 2."
Dit is wel een belangrijke, daardoor wordt een formule mogelijk.
Code:
D1: =Table1[@plaats]
E1: =ALS.FOUT(INDEX(B:B;1/(1/SOMPRODUCT((Table1[item]=Table1[@item])*(Table1[plaats]<>D2)*(RIJ(Table1[plaats])<>RIJ())*RIJ(Table1[plaats]))));"")
N.B. er moet gezegd worden dat SOMPRODUCT ook een soort matrixfunctie is...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit is inderdaad wat ik zoek, bedankt voor de support!

Goed om te weten dat sumproduct dit ook kan opvangen, zal proberen dit toe te passen op mijn data.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan