• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarde met een voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

cjkoppe

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 sep 2011
Ik ben op zoek naar een formule waarbij ik het aantal unieke waarde kan tellen die voldoen aan een bepaalde voorwaarde.

In dit geval gaat het om een kolom met leverdagen, een kolom met ordernummers en een kolom met debiteurnummers. Nu wil ik weten hoeveel verschillende klanten er op een bepaalde dag geleverd zijn. Het kan zijn dat één klant op maandag meerdere orders had maar dan mag hij toch maar één keer meetellen...

Vermits je geen voorbeeld geeft, is het een beetje gokken, de tabel moet hiervoor op datum gesorteerd zijn.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hij werkt toppie!

Kan je me alleen uitleggen wat de werking is van de formule die achter "rng" zit?

offset(A2;match(G2;C2:C10;0);0;countif(C2:C10;G2);1)
1e argument van de functie "offset" of "verschuiving": A2 = de referentie vanwaar we beginnen te tellen
2e: match(G2;C2:C10;0) we bepalen het aantal rijen tussen A2 en het begin van de reeks waar de gezochte datum begint voor te komen(in kolom C)
3e: 0 we gaan 0 kolommen opzij (we blijven dus in kolom A, beginnend van A2)
4e:countif(C2:C10;G2 we tellen het aantal keer dat de datum voorkomt = de hoogte van ons bereik
5e: 1 de breedte van ons bereik is 1 kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan