unieke waarde zoeken in twee tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

aris85

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2010
Hi allen,

Ik ben op zoek naar hoe ik in twee tabellen alle unieke waarden kan vinden behorend bij 1 account.

Bij 1 tabel gaat het als volgt:
select( count(*) from tabel 1 where id = accountnr_id)

Nu staat er dus behalve in tabel 1 ook de waarden in tabel 2. Mochten deze hetzelfde zijn voor 1 accountnr dan wil ik dat het maar 1 keer geteld wordt. Mocht deze verschillen van elkaar dan is het dus wel +1.

Je kan dus niet eerst alle unieke waarden in tabel 1 zoeken en dan in tabel 2 en deze optellen. Er zit namelijk overlap in, dezelfde waarden in tabel 1 als in tabel 2 wil ik eruit filteren. Dus maak een tabel met alle opdrachtnr en zoek dan het aantal keer dat iets voorkomt bij het accountnummer. Nu kan ik er geen twee tabellen van maken en zoek ik dit in een query om toch het aantal naar boven te krijgen. Maar hoe?

Kan iemand me hierbij helpen? Dank!

Je bent niet helemaal duidelijk.

Om unieke records uit een tabel te krijgen maak je gebruik van Distinct of een group by clause.
Als je records uit je tabel wilt halen die maar 1 keer voorkomen kan je gebruik maken van de volgende query

select veld1, veld2, veld3, count(*) as Aantal from table1 where Aantal = 1 group by veld1, veld2, veld3

Ben je hiernaar op zoek?

HTH:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan