• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Unieke waarden met reden

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

harrybrinkman

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2019
Besturingssysteem
Windows 11 home
Office versie
Ms Office 365
Toppers,

Ik heb 2 werkbladen (Oud & Nieuw) met medewerkergegevens, qua opmaak exact hetzelfde. Nu wil ik deze 2 werkbladen met elkaar vergelijken en de uitkomst daarvan op een derde werkblad tonen. Hierbij wil ik graag de reden getoond krijgen. Dus "wel in Oud , niet in Nieuw" of "wel in Nieuw, niet in Oud"

Bijgevoegd een versimpeld voorbeeld met fictieve namen, het origineel is uiteraard een stuk groter

Wie weet raad,

Alvast bedankt,
mvrgr, Harry Brinkman

Bijlagen

Ik begreep het iets anders:

In A2;

Code:
=LET(x;Nieuw!D2:D8;y;Oud!D2:D7;VSTACK(EXPAND(FILTER(Nieuw!A2:D8;ISERROR(XMATCH(x;y)));;5;"Wel in nieuw, niet in oud");EXPAND(FILTER(Oud!A2:D7;ISERROR(XMATCH(y;x)));;5;"Wel in oud, niet in nieuw")))

Gewenste uitkomst stond er niet bij, dus wie weet...

De oplossing van AlexCel is mooi maar ik wil eigenlijk alleen de personeelsleden tonen die niet op een van beide lijsten voorkomen, dus alleen de unieke gevallen die maar op 1 blad voorkomen.

Zo begreep ik het dus

Helaas werkt de oplossing van JEC bij mij niet. Als ik de formule plak in cel A2 dan krijg ik een #NAAM? melding

Welke Office versie heb je?
Vertaal de Engelse functienamen naar Nederlands.
LET is al goed.

Dan zou het na het vertalen moeten werken.

Met deze formule krijg je ook in 1x de gewenste tabel:
Code:
=LET(N;Nieuw!A2:D8;O;Oud!A2:D7;x;VERT.STAPELEN(N;O);y;UNIEK(x;;1);z;INDEX(AANTAL.ALS(N;y);;4);
v;"Alleen in: "&ALS(z=1;"Nieuw";"Oud");HOR.STAPELEN(y;v))
Heb de "oorzaak" ietsje korter neergezet.

Laatst bewerkt:
@emields

heb er 1 kolom bij gemaakt het werkt wel alleen staat de oorzaak in tablad test verkeerd
hij zegt wel in oud,niet in nieuw maar het moet net andersom zijn
heb ik misschien iets verkeerds aangepast

Bijlagen

Iedereen heel hartelijk bedankt voor het meedenken, ik heb uiteindelijk gekozen voor de oplossing van JEC

Mvgr, Harry

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan