• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

unieke waarden optellen per categorie uit voorgaande cel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

WV1701

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2013
Hoi allemaal,

De vorige keer ben ik hier uitstekend geholpen en hoop dat dit nog een keer lukt: ik probeer de formule voor het optellen van enkel unieke waarden [=SOM(ALS(INTERVAL('Januari 2014'!$D$7:$D$56;'Januari 2014'!$D$7:$D$56)>0;1))] afhankelijk te maken van de invoer van een voorgaande kolom (in het bijgevoegde bestand: kolom E). Dit lukt me echter niet, weet iemand hoe ik dit kan doen? De bedoeling is dat ik dus per object (in dit geval) het aantal unieke bestellingen (ordernummer) kan tellen.

Alvast bedankt!

Wietse

Bekijk bijlage Omzetoverzicht Services4 2014a.xlsx

Dat bereik je toch via een simpele AANTAL.ALS formule:

Code:
=AANTAL.ALS('Januari 2014'!$E$7:$E$56;Objecten!$A3)

WV1701,

Het maken van unieke telling is binnen de standaardformules van Excel niet mogelijk.
Er zijn drie oplossingen voor je probleem:
- door het gebruik van een aparte kolom waar door middel van een formule bepaald kan worden of de bestelling al eerder geteld is.
- door gebruik te maken van VBA en zelf een functie te programmeren.
- zelf zou ik hier gebruik maken van een draaitabel, dit is ook qua onderhoud goed te gebruiken.

Veel Succes.

Test eens of de formules in het gele gebied (opgelet: matrixformules dus bevestigen met crtl+shift+enter) de juiste getallen opleveren.

Bijlagen

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, erg handig. Uiteindelijk blijkt de formule van WHER perfect te werken, een matrixformule dus. Bedankt voor alle moeite!

Gr.

Wietse

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan