• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarden optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

susanthuis

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2008
Beste helpmijers,

Ik wil een aantal cellen vanuit een draaitabel uniek kunnen optellen, alleen wanneer ik een totaal regel toevoeg, dan tel de formule ook de totaalregels. Zie als voorbeeld het volgende:
nv
Totaal nv
nest
Totaal nest
neo
Totaal neo
den
Totaal den
van de
Totaal van de
Totaal FA

{=SOM(ALS(INTERVAL(ALS(LENGTE(c1:c11)>0;VERGELIJKEN(c1:c11;c1:c11;0);""); ALS(LENGTE(c1:c11)>0;VERGELIJKEN(c1:c11;c1:c11;0);""))>0; 1))}

Vraag 1: Ik krijg als totaal uniek uit het bovengenoemde formule 10 terwijl dat eigenlijk moet zijn 5. Welke formule helpt mij aan de 5?
Vraag 2: Hoe kan ik ervoor zorgen dat wanneer de draaitabel vernieuwd wordt (en daarmee bijvoorbeeld een aantal extra rijen worden toegevoegd) , daarmee ook de regel automatisch wordt aangepast?

Dank alvast voor jullie antwoord

Susan,

Vraag is wat ingewikkeld maar antwoord valt wel mee, haal gewoon de totalen tussen de unieke waarden weg.
- Ga op een cel met de totalen staan bijvoorbeeld de cel met "Totaal nv"
- Klik op je rechter muis knop.
- Haal het vinkje weg bij "Subtotaal".
Of
- Ga in een cel van de draaitabel staan, ga in het lint naar "Hulpmiddelen voor draaitabellen".
- Kies voor tabblad "ontwerpen".
- Kies voor meest linkse knop, Subtotalen en kies voor "Subtotalen niet weergeven".

Veel Succes.

Susan,

Vraag is wat ingewikkeld maar antwoord valt wel mee, haal gewoon de totalen tussen de unieke waarden weg.
- Ga op een cel met de totalen staan bijvoorbeeld de cel met "Totaal nv"
- Klik op je rechter muis knop.
- Haal het vinkje weg bij "Subtotaal".
Of
- Ga in een cel van de draaitabel staan, ga in het lint naar "Hulpmiddelen voor draaitabellen".
- Kies voor tabblad "ontwerpen".
- Kies voor meest linkse knop, Subtotalen en kies voor "Subtotalen niet weergeven".

Veel Succes.

Tja, dat is nou net niet wat ik wilde...:( Ik wil de subtotalen behouden en ik wil de unieke telling krijgen met uitzondering van de totalen. Blijft dat een ingewikkelde vraag? Overigens hoeft vraag 2 niet te worden opgelost dat is meer een nice to have.

Somproduct

Susan,

zie bijlage voor een mogelijke formule....

Als het aantal regels kan wijzigen, dan zou ik de optelling boven de draaitabel zetten en het bereik ruim opgeven

Bijlagen

Susan,

De formule van Haije kan nog worden vereenvoudigd tot
Code:
=SOMPRODUCT((LINKS(A1:A10;6)<>"Totaal")*1)
Deze werkt dan ook als de lijst in de kolom B verschillende waarden heeft staan.

Veel Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan