• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarden tellen Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

EMobility

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2018
Hallo Allemaal,

Wij willen een grafiek zien met de dag vertrek hoeveel maximale unieke auto's er hebben gereden die dag.
Dus op de x-as dagen en op de y-as de max aantal unieke auto's.
Het lukt ons alleen niet om hiervoor een formule te maken, waardoor wij vastlopen met ons onderzoek.
Wie kan ons helpen?

Dus in een tabel weergeven:

Dag Auto welke
Maandag 4 Note 1, Fiat Panda, Aygo, Note 2
Dinsdag 2 Prius, Note 2

Het Excel bestand is als bijlage opgenomenBekijk bijlage Samengevoegde data ritten internet.xlsx

Lees svp je vraag nog eens rustig door en doe alsof je een potentiële helper van dit forum bent die jouw tekst voor de eerste keer ziet.
Hoe beter je je vraag forumuleert hoe eerder je meestal zelf een oplossing te binnen schiet.

Om wat voor onderzoek in welk kader gaat het ?

Ben je bekend met draaitabellen ?

het ontbreekt mij aan tijd om het in het voorbeeld uit te werken. maar ik heb onlangs deze helppagina opgeslagen toen ik unieke waarden uit een bereik moest tellen
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/268001

er komt vast nog iemand met een inhoudelijk antwoord, maar misschien helpt dit je ook op weg

Het gaat om een onderzoek voor een toekomstig E-mobility Park. Van de instellingen die mee gaan doen hebben wij ritadministraties binnen. Om te bepalen hoeveel auto's er nodig zijn hebben wij alle ritadmin. bij elkaar gezet. Om te weten hoeveel autos het moeten zijn willen wij graag weten hoeveel van de totaal 16 autos er daadwerkelijk worden gebruikt op welke dagen

Hoi Markjan,

Je gewilde grafiek is uiteindelijk een eindproduct van gestructureerde data. Op basis van jullie gegevens set kan ik je nu vast vertellen dat dit niet een betrouwbare grafiek gaat opleveren. Wat jullie van deze 16 auto's hebben ontvangen komt niet in de buurt van een nauwkeurige rittenadministratie. Zie bijvoorbeeld regel 8 de Hyundai is 4 dagen onderweg volgens deze administratie en heeft in totaal 5 kilometer gereden. Of de auto is niet betrouwbaar of de registratie. Aangezien jij dit uiteindelijk voor een onderzoek wilt gebruiken zal ik je toch aanraden om een daadwerkelijke rittenadministratie te laten bijhouden (dat wil zeggen: per rit bijhouden) of een administratie bijhouden per dag (auto 1 heeft op 2-1-2017 een x aantal kilometers gereden), net wat voldoende is voor jullie onderzoek.

Ik ga mij niet verdiepen in de gewenste uitwerking omdat dit toch geen betrouwbaar antwoord zal geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan