• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarden tellen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glenn257

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2010
Goedemorgen,

Ik heb een probleem. Bijgevoegd heb ik een voorbeeld. Wat ik wil is dat excel het invoicenummers telt, in dit geval 3.

Dit lukt mij niet, de formule moet zo zijn dat de facturen altijd geteld worden. Het zijn veranderende waarde. Dus in dit geval is het zo, maar een week later kn het weer andere nummers bevatten.

Kunnen jullie mij helpen?

Gr, Glenn

Bekijk bijlage Voorbeeld Helpmij tellen.xls

Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(VERGELIJKEN(A21:A30;A21:A30;0);VERGELIJKEN(A21:A30;A21:A30;0))>0;1))
of matrixformule (LET OP! Matrixformules met CTRL+SHIFT+ENTER afsluiten)
Code:
=SOM(1/AANTAL.ALS(A21:A30;A21:A30))

Hoi spaarie,

ik krijg #NAME? te zien..

Ik heb de engelse versie denk ik..

Nu werkt het, wanneer ik deze in mijn eigen sheet plak telt deze wel de invoices maar plus 1???
Deze formule gebruik ik, ik heb hem dus iets doorgetrokken;
=SUM(1/COUNTIF(A21:A40;A21:A40))

Oooooowh??? :shocked:
In het voorbeeld doet ie het toch? Kan het dus niet nabootsen, graag een voorbeeldje dan...

Ten 1e zou ik de eerst gegeven formule gebruiken, omdat deze cellen de 'lege' cellen niet mee telt.
Echter zijn de cellen niet leeg in jouw bereik, maar staan daar formules in met als resultaat "". Dit ziet de formule als unieke waarde en doet dus plus 1 :)

Ik ga even kijken hoe we dit gaan oplossen...

Klopt.

Maar de gegevens kunnen dus verschillen, de ene week staan er 10 de andere week 15.

Hij geeft niet de aantallen weer als ik zoekcriteria "" geef, dus hij ziet echt de hele formule.

Ik weet niet wat allemaal een vast gegeven is in het bestand, maar als bijvoorbeeld de invoice nummer altijd 13 karakters heeft kan het bijvoorbeeld zo:
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(VERGELIJKEN(A21:A40;A21:A40;0);VERGELIJKEN(A21:A40;A21:A40;0))>0;1))-SOM(ALS(INTERVAL(VERGELIJKEN(A21:A40;A21:A40;0);VERGELIJKEN(A21:A40;A21:A40;0))>LENGTE(A21);1))
of als nooit het hele bereik gevuld wordt A21 tot A40
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(VERGELIJKEN(A21:A40;A21:A40;0);VERGELIJKEN(A21:A40;A21:A40;0))>0;1))-1

Ik denk zelf dat er nog wel mooiere oplossingen zijn, maar ik daar heb ik ff geen ideeen voor...

Oke dankjewel.

Dan ga ik er zo wel even mee werken. Wie weet doen er zich nog mooiere oplossingen aan :-) In iedergeval onwijs bedankt!

Gr, Glenn

Probeer deze eens:
Code:
=SUMPRODUCT((1/COUNTIF(A21:A40;A21:A40)*(LEN(A21:A40)>0)))

WERKT!

Wat ik nu nog als laatste zou willen, is dat er een match wordt gemaakt tussen dezelfde Chequenummers en de bedragen dan bijelkaar optelt. Is dit mogelijk?

De nummers en bedragen kunnen dus weer wekelijks verschillen

Gr, Glenn

Laatst bewerkt:
Glenn,
Als je toch een nieuwe topic opent, zet deze dan op opgelost.
Cross posten op het andere forum is trouwens niet toegestaan, op dit forum wel...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan