• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarden tellen met een voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikebaa

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2011
Goedemiddag,

Waarschijnlijk heb ik een eenvoudige vraag, maar zelfs na veel Googlen kom ik er niet uit. Ik heb een lijst met 2 kolommen:

a. Winkelnummer
b. Winkelklasse

In deze lijst zitten veel dubbelingen. Ik wil weten hoeveel unieke winkels er zijn die aan een voorwaarde van B voldoen. Ik heb een eenvoudig bestandje toegevoegd. In dit geval wil ik weten:
- Hoeveel unieke winkels zitten in winkelklasse 1. Deze klassen zijn terug te vinden in kolom B. De uitkomst van mijn bestand moet in dit geval 3 zijn.

Ik kan op internet veel vinden over Interval icm met Som en Als maar kan de formule zelf niet opstellen. Overigens zou ik dit graag met een formule oplossen en niet met een draaitabel. Deze formule komt straks over een groot aantal regels te liggen die ik het liefst ineens wil kunnen updaten zonder eerst de draaitabel te hoeven verversen.

Iemand die mij hiermee kan helpen?

Bijlagen

Zoiets?
Code:
=SOM(--(INTERVAL(ALS($B$2:$B$19=1;VERGELIJKEN($A$2:$A$19;$A$2:$A$19;0));RIJ($A$2:$A$19)-RIJ($A$2)+1)>0))
Let op: matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan