• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarden van 1 kolom onderaan andere kolom laten plakken

Status
Niet open voor verdere reacties.

fredie

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2014
Heren experts. Ik heb op 2 verschillende tabbladen 1 kolom met unieke nummers (order nummers) de nummers die op het ene tablad voorkomen maar op het andere niet moeten onderaan bijgevoerd worden. ik sla er maar niet in deze eenvoudige bewerking met een macro te laten doen. Ik heb al veel ingewikkeldere dingen gedaan maar dit ontsnapt mij nu.
VB

Sheet 1 kolom A:
1
23
223
245
2567
22234

SHEET 2 KOLOM A:
223
2567
22234

in sheet twee dienen dus
1
23
245

onderaan bijgeplakt te worden. hoe kan dit eenvoudig en efficient met een macro?

Waarom niet een eenvoudige macro die eerst alles van sheet 1 kopieert naar sheet 2 en dan de duplicaten verwijdert?

Omdat er naast de ordernummers die in sheet 2 staan waarden staan die te maken hebben met dat order nummer. als ik dan remove duplicates zou doen veranderen de ordernummers soms van rijnummer wat niet mag omdat dan de info ernaast niet meer klopt.

Staan er ook al dubbelingen in sheet 2? Als dat niet het geval is en je plakt de waarden van sheet 1 onderaan in sheet 2 en je doet dan remove duplicates dan worden alleen de dubbele waarden van sheet 1 die al in sheet 2 staan verwijderd. Alles van sheet 2 blijft staan zoals het was

Geeft dit geen problemen als de waarden van sheet 1 die onderaan sheet 2 komen ook waarden bevatten die al in sheet 2 stonden?

Als het goed is niet. Maar ik heb niet de beschikking over je echte bestand. Ik zou zeggen, maak eens een kopietje van je echte bestand en probeer het, desnoods zonder macro, eerst even uit en kijk of dit oplevert wat je wil.

Laatst bewerkt:
GEVONDEN en wil het toch met jullie delen indien jullie het nodig zouden hebben.
In deze file neem ik de values die in kolom a voorkomen maar niet in B en plak ze onderaan in kolom B.
met volgende code:
Sub test2()

Dim max As Integer
Dim zoekJe As String
Dim StartrijDoel As Long
Dim Eindrijdoel As Long
max = Range("A1").CurrentRegion.Rows.Count

For i = 1 To max
StartrijDoel = i
Range("A" & StartrijDoel).Select
With Worksheets(1).Range("B:B")
Set c = .Find(Selection, LookIn:=xlValues)
If c Is Nothing Then

Do
Range("a" & i).Copy
Eindrijdoel = Range("B1").CurrentRegion.Rows.Count + 1
Range("B" & Eindrijdoel).PasteSpecial

Loop While Not c Is Nothing
End If
End With
Next i
End Sub

Bekijk bijlage unieke nummers werkend.xlsm
In deze file werkt het

Laatst bewerkt:
Mooi dat het je gelukt is. In dit tweede voorbeeld zou mijn voorgestelde oplossing niet werken omdat er al duplicaten in kolom B staan (de letter u).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan