• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

unieke waarden van meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Beste Forummers,

In de voorbeeld bijlage probeer ik de unieke waarden uit 5 kolommen te halen.

Dat gaat goed, voorbeeld 1, zolang het getallen zijn.

Zou nog wel graag de foutmelding #GETAL! niet willen zien als er geen resultaat is op de code.

Echter in voorbeeld 2 werk ik niet alleen met getallen maar bv ook met N001 of N002 etc.

Dan krijg ik alleen maar foutmeldingen. Ligt natuurlijk aan de code.

Hoe zou ik die moeten aanpassen?

Friend

Bijlagen

In H18 en afsluiten als matrix, daarna doorvoeren.

Code:
=ALS.FOUT(INDEX(B$18:F$22;GEHEEL(MIN(ALS(ISLEEG(B$18:F$22)+AANTAL.ALS(H$17:H17;B$18:F$22);"";RIJ($2:$6)*100+KOLOM(A:E)))%)-1;REST(MIN(ALS(ISLEEG(B$18:F$22)+AANTAL.ALS(H$17:H17;B$18:F$22);"";RIJ($1:$5)*100+KOLOM(A:E)));100));"")

Harry,

Heel hartelijk dank voor je reactie:thumb:

Dat werkt perfect :)

Je code zal ik wel even op moeten studeren, die gaat denk ik, weet wel zeker, boven mijn kennis.

Thanks

Friend

Harry,

Als het mag, toch nog even een vraagje. Wat doet dit stukje code precies?

Code:
RIJ($2:$6)*100+KOLOM(A:E)))%

Friend

Hierbij nog een optie:
Code:
H17: =INDIRECT(TEKST(MIN(ALS(($B$18:$F$22<>"")*(AANTAL.ALS(H$17:$H17;$B$18:$F$22)=0);RIJ($18:$22)*100+KOLOM($B:$F);7^8));"R0K00");)&""
Let op: matrixfunctie, dus afsluiten met Control+Shift+Enter.

Bijlagen

Die ROK methode wilde ik eens een keer niet meer toepassen i.v.m. Eng-Ned. :)
Daar heb ik ook wel een methode voor bedacht, totdat ik weer op een Duitse forum actief werd.
Ook dat weer opgelost, maar je kan natuurlijk niet aan de gang blijven.

:thumb:

Voor de geïnteresseerden: het laatste deel is inderdaad taalversieafhankelijk. Ook via een voorbeeldbestandje zal dit gedeelte niet mee vertaald worden omdat het tekst is dat tussen aanhalingstekens staat

R1K01 staat voor 1 Rij naar onder, 1 Kolom naar rechts. Rij = Row, Kolom = Column, en vandaar wordt dit R0C00 in het Engels.

Laatst bewerkt:
Wat is er mis met het simpelere
Code:
=SUM(1/COUNTIF(B18:F18;B18:F18))
(array-enter)

"Wat is er mis met ..."
1. als je het aantal unieke (tekst)waarden uit meerdere kolommen op 1 rij wilt: niets;
2. als je een lijst wilt van unieke (tekst)waarden uit bereik B18:F22 dan voldoet bovenstaande niet...

Volgens mij was optie 2 de bedoeling.

Laatst bewerkt:
O wacht, verkeerd gelezen, het gaat om de unieke ITEMS niet om het aantal. Goed lezen is alles, jkp! :-)

Dit is overigens super simpel met Ophalen en Transformeren, zie bijlage.
Stappen:
- Tabelletje selecteren
- alle kolommen in PQ selecteren en kiezen voor "Draaitabel opheffen"
- Eerste kolom verwijderen
- Tweede kolom unieke rijen behouden
- Naar Excel sturen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan