Unieke waarden weergeven als 1 of 0 in extra kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vinho80

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 okt 2014
Goedemorgen,

Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen met het volgende:

Ik heb een access query waarin waarden in kolom A meerdere keren voorkomen.
Wat ik graag wil zien in kolom B: een 1 bij de eerste keer dat deze waarde voorkomt en een 0 voor de andere keren dat deze zelfde waarde voorkomt.

Het resultaat zal vervolgens zijn dat als ik alle 1-tjes bij elkaar optel ik het totaal aantal unieke waarden heb van kolom A.
Op deze manier kan ik namelijk in een draaitabel in excel een unieke telling (som) doen zonder dat ik de waarden hoef uit te splitsen in de rijlabels.

Bij voorbaat dank voor een reactie.

Groet,
Daniel van Veelen

Als je een Selectie query maakt met Group By, en je gebruikt voor het veld de functie <Eerste>, en in een tweede veld zet je Expr:1, dan heb je al wat je wilt. In het resultaat zet je dan de Totalen knop aan, en dan tel je de eentjes op met SOM.

Hoi Octafish,

Bedankt voor je reactie. Je antwoord is echter denk ik geen oplossing voor mijn probleem.
Ik zal het wat concreter maken met een voorbeeldplaatje:

Kolom A: Ordernummers (in dit voorbeeld 3 verschillende/unieke ordernummers)
Kolom B: Artikelnummers (een ordernummer heeft meerdere artikelnummers,hierdoor kan ik niet groeperen)
Kolom C: Hier wordt per uniek ordernummer 1 keer een "1" als waarde weergegeven, de rest krijgt een "0".
De som van kolom C is dan 3. Het resultaat van de query moet er dus zo uitzien zoals in het plaatje.
Met deze datastructuur kan ik vervolgens werken in excel.

5-10-2014 18-28-52.jpg

hoop dat jij of wellicht iemand anders me kan helpen.

Dit resultaat kun je met deze formule bereiken:
Code:
EersteRec: IIf(Aantal(1)=1;1;0)

Maak dan eens een voorbeeldje, want bij mij werkt het wel. Overigens moet ik er wel bijzeggen dat ik een aparte query heb gemaakt met 2 keer dezelfde tabel i.v.m. het maken van een automatisch volgnummer.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan