• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarden wegfilteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thom6

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 apr 2018
Ik heb een lijst met huurders van de laatste 3 jaar. Die huurders hebben soms alle drie de jaren het volledige jaar gehuurd (dus per jaargang één regel per huurder), maar soms zijn er ook wijzigingen geweest. Dan kan het zijn dat als iemand op 14-5-2016 is verhuisd dat er op woningniveau in 2016 twee regels zijn van hetzelfde adres. De woning heeft een eigen uniek nummer en de huurder heeft ook een eigen uniek nummer.

Nu moet ik op huurderniveau een overzicht hebben wat zij aan huur hebben betaald in de hele periode. Elke keer als de huur is gewijzigd is er ook een nieuwe regel aangemaakt, neem maar aan dat dit per 1 januari wordt gedaan.

Dus als ik op een huurder zoek die er de hele periode heeft gewoond, dan heb ik drie regels met data. Maar een huurder die alleen in 2015 heeft gehuurd heeft dus maar één regel.

Van die laatste wil ik af.

Volgens mij moet dat lukken door de unieke waarden uit een bestand weg te filteren. Volgens mij is het probleem dat het een groter bestand is met meerdere kolommen. Want wat ik voor ogen heb is het tegenovergestelde van Duplicaten verwijderen, en dan gebaseerd op bijv. de data in kolom 1, maar dat wel de rest van het bereik ook wordt meegenomen. Het kan ook aan mij liggen, maar bij duplicaten verwijderen krijg ik het ook al nooit voor elkaar om meer data mee te nemen dan enkel één kolom.

Begrijpen jullie wat ik wil? Dus enkel de huurders die er meerdere perioden hebben gewoond tonen om uiteindelijk in één regel de ingangsdatum van de huur te hebben en de einddatum en dat ik daarin het totaalbedrag van die drie (of twee) regels kan berekenen.

Zou je een representatief voorbeeldbestandje kunnen plaatsen?

Zoals ik het nu begrijp denk ik dat je heel ver kan komen met een draaitabel.

KristiaanL, daar had ik zelf ook aan kunnen denken. Mijn college is echter geen fan van draaitabellen waardoor ik er ook niets meer mee doe. Maar dat was eigenlijk al de oplossing voor het totaliseren. Enkel de unieke waarden verwijderen is iets wat ik nog zou willen. Ik had al ergens wat gevonden om met afvragingen te gaan werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan