• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

unieke waardes

Status
Niet open voor verdere reacties.

richee

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2009
Hallo,

ik zit met het volgende probleem.
ik moet voor ons bedrijf in excel een werkblad maken dat eenvoudig en door iedereen te gebruiken is (sommige weten nog niet een hoe ze een deftige formule kunnen maken)
het werkblad moet van een lijst met gegevens (maten, aantalen en namen) de totaalmaat, de afzonderlijke maten met het totaal aantal dat deze voorkomen enz. maken.
totaalmaat gaat me wel lukken, maar een lijst van de maten (zodat er geen dubbele in zitten) maken zonder gebruik te maken van macro of andere tools van excel lukt me niet echt. werken met macro's kan ik zelf ook niet echt.

wat ongeveer de bedoeling is kun je in de bijgevoegde excel zien.

hopelijk is het een beetje duidelijk.

ik heb over een gelijk aardig probleem niets gevonden op het internet (behalve oplossingen met macro's)

Bijlagen

Voorwaardelijke opmaak in combinatie met aantal.als , zou dat helpen?
Je kan dan de dubbelen bijvoorbeeld rood of geel laten kleuren.

Succes,
Martin

bedankt voor je reactie, maar voorwaardelijke opmaak selecteert enkel de dubbele, het is de bedoeling dat die automatisch in het apparte tabblad gezet worden. ook omdat sommige niet goed met excel overweg kunnen en zo wil ik fouten beperken.

De lijst wordt wel beperkt tot totaal 40 gegevens onder elkaar

met een macro zou ook kunnen, maar ik kan weinig van macro's, het mag geen beveiligings problemen geven en ik moet rekening houden met verschillende versies van Excel.

Laatst bewerkt:
Met formules zal het je niet lukken ze te verplaatsen, wel om een lijst aan te leggen met de dubbele waarden.
Hier zou je een extra kolom aan kunnen besteden met bijvoorbeeld de formule =als(aantal.als(C2:C40;C2)>1;Rij();"") (uit de losse pols - niet gecontroleerd dus) en dan in het 2e blad laaten zoeken naar de kleinste, op 1 na de kleinste, op 2 na de kleinste etc. etc.

Succes,
Martin

met een formule kan het wel.;)

Volgende formule voor cel B2 op blad2:
Code:
=ALS(SOM(ALS(INTERVAL(Blad1!C$2:C$4;Blad1!C$2:C$4)>0;1))<RIJ()-1;"";VERSCHUIVING(Blad1!C$1;KLEINSTE(ALS(INTERVAL(Blad1!C$2:C$4;Blad1!C$2:C$4)>0;RIJ(Blad1!C$2:C$4);999);RIJ()-1)-1;))
Bevestigen als matrix formule.

In A2 volgende formule:
Code:
=ALS(B2="";"";SOM.ALS(Blad1!C$2:C$4;B2;Blad1!B$2:B$4))
beide vervolgens doortrekken naar beneden.

ik ga het proberen, alvast allemaal bedankt, ik zal jullie straks laten weten of het gelukt is.

helaas krijg ik niet wat ik gehoopt had, verwacht had :(
wat er gebeurt is dat hij voor alles aantal 3 en lengte 2000, voor alle 2 volgende regels.

oeps, nee dat zeg ik verkeerd omdat ik vergeten was om er een matrix formule van te maken.
bedankt ik denk dat ik er nu wel uit kan komen.

Laatst bewerkt:
De formule van onze "Bandiet" zou moeten werken voor je . . . . CTRL+SHIFT+ENTER

hij werkt nu wel, Heeel erg bedankt.
maar ik heb wel een volgende probleem, het is niet altijd dat er maar 3 waardes zijn, het kunnen er 1 tot 40 zijn, en dat lukt niet, ze moeten ingevuld zijn de velden.

daar heb ik nu ook een workaround rond gemaakt, als alles gevuld moet zijn, mag dat ook gevuld zijn met 0, als je nu in de opmaak laat vervangen door "" dan is het ok.

bedankt iedereen voor jullie hulp

Laatst bewerkt:
Je kunt toch 'gewoon' de bereiken in de formule aanpassen?

p.s. In mijn formule wordt de lengte/waarde 0 ook meegenomen als waarde (geloof ik).

nog een mogelijkheid :
Code:
=ALS(ISFOUT(KLEINSTE(ALS((ALS(Blad1!$C$2:$C$20="";"";VERGELIJKEN(Blad1!$C$2:$C$20;Blad1!$C$2:$C$20;0))=RIJ(Blad1!$C$2:$C$20)-1);Blad1!$C$2:$C$20);RIJ(A1)));"";KLEINSTE(ALS((ALS(Blad1!$C$2:$C$20="";"";VERGELIJKEN(Blad1!$C$2:$C$20;Blad1!$C$2:$C$20;0))=RIJ(Blad1!$C$2:$C$20)-1);Blad1!$C$2:$C$20);RIJ(A1)))

Eveneens matrix formule !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan