Update Desktop Board DH61BE.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hakar
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Hakar

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2004
Ik wilde dit moederbord updaten om er een schone windows 10 versie op te kunnen draaien.
Het draaide nog op windows 7.

Heb er een hele discussie over gelezen op een forum van Intel welke ook de fabrikant is van het bord.
https://forums.intel.com/s/question/0D50P00004907eeSAA/dh61cr-after-bios-update-fails-to-boot?language=en_US

Het werkende bios was versie 20.
Dacht het voorzichtig te doen, en de eerstvolgende update er op te plaatsen, in dit geval nummer 23.

Helaas nadat de iFlash update via windows was uitgevoerd, start het systeem wel weer op, maar geeft windows10 in de opstart aan dat er een fout is geconstateerd, en het systeem opnieuw moet worden gestart.

Na diverse keuzes te hebben toegepast komt deze melding steeds weer terug.

Het gaat om een desktop, welke geen DVD of CD en of floppy drive heeft.
Via bios kan ik geen USB activeren om een bios update te doen.

Zijn er andere opties om dit bord alsnog te upgraden?

windows10 in de opstart aan dat er een fout is geconstateerd
Welke fout wordt exact genoemd.

Test alvast:

Zet het bios(UEFI?) eens terug naar de standaard instellingen.
En?

Stond eerder AHCI wel of niet aan?
Test of het AAN of UiT moet zijn.
En?

Bios teruggezet naar standaard instellingen, zonder resultaat.

Geen idee of AHCI eerder wel aanstond, maar nu veranderd in IDE en computer start zonder probleem op.

Bios versie staat nog op 23.
Krab nu wel achter mijn oren of ik verder zal gaan met updaten van dit bord.
Mede omdat ik al meerdere keren heb gelezen dat bij versie 99 (die eerst moet worden gedaan voor je richting 120 kunt gaan) het systeem bij de opstart kan bevriezen.
Gezien dat ik niet op USB kan booten, en er geen floppy en of DVD drive in zit weet ik even niet wat wijs is.

Laten we het kort houden: Welk bestaand probleem wil je oplossen met het bios?
Is er geen bestaand probleem?
Stop met het updaten v/h bios en heb nog zolang mogelijk plezier ervan...:cool:
Vooral met relatief onervaren mensen is het uitvoeren van een bios update een grote risicofactor: Gaat het mis... dan heb je een dood moederbord.
Nu mag jij het laatste woord hebben....;)

@route99
Er was een bestaand probleem, dus ja er was een achterliggende reden om de bios te updaten.
En om dan maar gelijk antwoord te geven op de volgende vraag wat het probleem was.
De bewuste computer een desktop is als laatste in een rijtje van 3 gemigreerd van windows7 naar windows10.
Tot en met het gemigreerd zijn van deze computer werkte het delen van mappen tussen de 3 computers zonder problemen.
Dus ook op de eerste sessie van windows10 heeft het delen gewerkt.
Nadat de computer voor de eerste keer handmatig uitgezet is geweest, vertoont het delen rare kuren.

Veel geprobeerd in de duvel en zijn grootmoe aan instellingen, maar al wat standaard tot een oplossing zou moeten leiden gaf geen verbetering.

Uiteindelijk het advies gekregen om de bios te updaten en een frisse windows10 te installeren.
Daar gisteren voorzichtig de eerste stap voor gezet, en met het voorgelegde probleem geconfronteerd.

@daniel162
Ik heb uw bijdrage gelezen en houdt deze in het achterhoofd, maar doet deze ook bios update oplossen?

Er is gesleuteld aan de zgn. "Privacy"-instellingen in de laatste versie van Win 10 ( v 1809 ), dat zou een reden kunnen zijn dat je deze problemen ervaart.
O.a. netwerkdetectie en delen staat nu volgens mij standaard uit.
Zou daar eens naar kijken.
Mijn inziens heeft het BIOS geen enkele relatie tot het delen binnen Windows...
Net zo min als allerlei driver-update programma's. Zolang er in Apparaatbeheer geen uitroep- of vraagtekens staan heeft het niets met drivers te maken.

Laatst bewerkt:
Zolang er in Apparaatbeheer geen uitroep- of vraagtekens staan
En als er geen driver in Apparaatbeheer staat zie je ook geen uitroep- of vraagtekens.

Een bios heeft totaal niks te maken met het delen, dat is een eigenschap die in het Operating system, dus hier Windows geregeld wordt.. Als hardware matig alles goed werkt (netwerkaart) kan dit nooit een reden zijn.
Ik zou een andere adviseur nemen... dit is zo basic de plank mis slaan....
Mijn vraag lijkt dus terecht te zijn: Er is geen onderbouw probleem om het bios te upgraden.
Als je er niet uitkomt vanwege de grote aantallen schuifjes die verkeer kunnen staan in windows 10... adviseer ik het volgende:
1. Maak een nieuwe user aan en stel eerst alleen de startvragen in tav privacy.
2. Stel dan het delen in
3. Ok... klaar...
4. NOK, installeer Win10 opnieuw zonder allerlei tools als virusscanners en extra schoonmaakprogrammas etc... Test meteen het delen voor je verder gaat
Ik verwacht dat het dan zeker ok moet zijn. Vervolgens installeer je het virusprogramma als je geen gebruik maakt van Windows Defender.
Test na elke stap of het delen nog werkt.

Als je het zo systematisch doet kom je er 100% achter welk programma of welke setting de oorzaak was.
Leuker kunnen we het niet maken.... maar een ding is zeker... de kansen op succes nemen wel zeer sterk toe...
Succes!

@scrapheap.
Voordat ik de windows10 migratie kon doen vanuit windows7 moest ik dit bordje al updaten van versie 16 naar 20, de installatie werd in 16 niet gepakt.
In 20 werd die wel gepakt, en werd de migratie uitgevoerd.
Na alle herstarts door windows zelf draaide ook het delen tot tevredenheid.
Pas na het handmatig opstarten werd delen een drama.

Wat heb ik geprobeerd/gedaan vanaf ongeveer 6 januari.
Nieuwe driver voor netwerkkaart.
SMB gecontroleerd
FDP en FDR gewijzigd.
Netwerkinstellingen in netwerkcentrum alles laten delen, alles laten delen zonder openbaar delen, alles uitgeschakeld, computers herstrten en alles weer ingeschakeld.
Netwerkkabels vanaf de switch naar de drie computers onderling verwisseld.
Computers 1 voor 1 uitgeschakeld en dan op 2 onderling in wisselende samenstelling netwerk laten zijn.
Via prompt pingen naar elkaar ging goed, wanneer de desktop mt het Intel bordje er weer bij werd gezet begon het niet volledig kunnen delen weer opnieuw.

Verder heb ik zo ongeveer alle tips van Menno Schoone uitgeprobeerd, en alle tips van TheBen http://www.theben.nl/tips_tricks/Windows-10/content.htm opgevolgd, echter blijft het delen niet goed lopen.

Tav de bios update toch een aantal zaken.
je hoeft helemaal niet van usb te booten.... lees on line hoe het wel moet:
https://downloadcenter.intel.com/download/23393/BIOS-Update-BEH6110H-86A-
en daar
https://downloadmirror.intel.com/23393/eng/BIOS Update Readme.pdf
Instructions for F7 BIOS Flash Update
The F7 BIOS Flash Update is available on Intel® Desktop Boards beginning in 2009. To see if your
board supports this feature, in BIOS Setup, check the Advanced > Boot Configuration menu for the
setting Display F7 to Update BIOS.
1. Download and save the Recovery BIOS (.BIO) file to a temporary directory.
2. Copy the .BIO to a USB thumb drive.
3. Plug the thumb drive into a USB port of the target computer.
4. Shut down the target computer.
5. Enable the F7 prompt display:
a. Power the computer on.
b. Enter the BIOS Setup by pressing F2 during boot.
c. Go to the Advanced > Boot Configuration menu.
d. Enable Display F7 to Update BIOS
e. Press F10 to save and exit.
6. During boot, when the F7 prompt is displayed, press F7 to enter the BIOS Flash Update tool.
7. Select the USB thumb drive and press Enter.
8. Select the .BIO file and press Enter
9. Confirm you want to update the BIOS by pressing Enter.
10. Wait 2-5 minutes for the update to complete.
11. Remove the thumb drive.
12. Restart the computer.

Wat is nu echt jouw probleem hier, kun je onder punt 7 de usb stick niet kiezen?
Welk bios nr heb je nu 23 of toch nog steeds 20?
Juist al dit soort zaken maakt het updaten van een bios zo gevaarlijk.....

Laatst bewerkt:
@route99.
De info die je nu laat zien had ik nog niet gezien, hoewel ik toch behoorlijk wat tijd heb zitten zoeken.
Zal dit nog eens doornemen, ben op dit moment bezig een andere user toe te voegen.

Op dit moment staat bios nr 23 op de computer.

Laatst bewerkt:
Nieuwe user aangemaakt, en daarna delen ingeschakeld.
Resultaat is dat vanaf de desktop niets in het netwerk is te zien, behalve router en netwerkprinter.
Ook eigen computernaam wordt niet getoond.
Desktop wordt op beide laptops niet getoond in de map netwerk in verkenner.
Desktop is op slechts 1 laptop bereikbaar door ingeven \\naam desktop.
Desktop ziet wel de andere computers bij ingeven \\naam laptop in verkenner.
Desktop ziet dan niet de onderliggende gedeelde mappen.

Bij mij staat standaard in Netwerk mijn pc ook niet ,..... bij Win10 is dat allemaal zo verborgen geregeld.
Alleen via de R-muis delen kan wel snel, maar voor de rest moet je het vaak via de mappen zelf doen het liefst op geavanceerd level.
Met \\localhost in de verkenner kun je wel snel zien wat je gedeeld hebt.

Ik vond net deze nog, zelf nog niet getest.

https://answers.microsoft.com/en-us...g-is-not/790b15a2-b86d-4e92-9f11-0e86248a65aa
Tegenwoordig gebruik ik het delen steeds minder, ik heb Remote desktop en neem ik hem even over en via copy paste haal ik er af wat nodig is.
Als je met meerdere actieve personen werkt zou je het delen ook kunnen overwegen met een el cheapo net harde schijf of een router waar een usb stick in kan en die delen of iets idems met de zuinig RPi (Raspberry Pi) en daar een schijfje of usb stick aanhangen.

Het wordt steeds minder transparant hoe je het beste dit soort zaken kunt delen in verhouding tot vroeger. Ook al kan delen wel, het is niet meer erg duidelijk of dat smb is of....

Edit... we zijn niet de enige..
https://www.tenforums.com/network-sharing/105933-network-file-sharing-problems.html
Met een recept voor de aanpak (heb het zelf nog niet getest, zo schilderen...)
Slightly reformatted for exhaustive step by step...

1. Click windows icon in lower left, type 'Control Panel' and click on it in the search results
2. Click on 'Program and Features' (if it isn't there, click on Programs, it should show up in that screen)
3. Click on 'Turn windows features on or off' (window pops up)
4. Next to SMB 1.0/CIFS File Sharing Support, click the "+"
5. Make sure the following are checked
- SMB 1.0/CIFS Client
- SMB 1.0/CIFS Server
6. Make sure the following is UNchecked
- SMB 1.0/CIFS Automatic Removal
7. Click ok
8. When it asks to restart, don't do it yet
9. Click windows icon in lower left, type 'Services', click on 'Services' desktop app
10. Find 'Homegroup listener' and 'Homegroup Provider'
11. Right click on each and select properties
12. Change startup type to 'automatic'
13. Restart computer

Kijk ... dat bedoel ik nu.....
Dat ik zelf relatief weinig problemen heb komt wrs door Zonealarm Free. Die disabled de standaard firewall en regelt dat zelf.
Ik zet dan in Zonealarm de pc's waar ik connectie mee wil hebben in de trusted zone en dan werkt alles perfect ook al zie ik in mijn Netwerkomgeving geen pc....
Deze actie voer ik uit op alle pc's thuis.
Zonealarm stelt wrs vergelijkbare settings in als uit het lijstje 1-13.... alleen het is minder werk en ik heb ook beter zicht er op welke applicaties "naar buiten" willen gaan.

Laatst bewerkt:
Ik vond net deze nog, zelf nog niet getest.
Waarom test je dit zelf niet voor dat je die gezever hier plaatst.
Ik heb het al eerder gezegd: je moet niet altijd geloven wat er in de boekjes staat. En vooral sites zoals deze, het staat vol met onozeligheden.
We moeten allen nog bijleren en vooral veel opzoeken. Ik weet een ding, als iemand hier een probleem voorstelt, dat het niet altijd gemakkelijk is om een oplossing te bieden. Liefs van wel, ik zou ook graag in dit geval geholpen worden.

Zoals iedereen dit verwacht. De vraagsteller met duidelijke voorstellen naar voren te komen. En wederzijds de helpers duidelijke antwoorden te geven.

Dit komt niet prettig binnen als dit de enige "bijdrage" is.....

Mijn bijdrage die ook niet prettig is.

Naast chipset drivers bestaan er nog andere moederbord drivers:
USB driver (3.0)
Audio driver (vaak Realtek)
SATA driver
Ethernet Drivers (netwerk driver)
Intel Management Engine (nodig voor sommige geavanceerde functies)

Zelfs hier niet wetende tussen een OEM pc en een samengestelde PC.
Er komt veel meer bij kijken om zomaar het bios te updaten.
We willen allemaal iets uitproberen. Ik doe dat ook (zeer veel zelfs), maar liefst op een een afgedankte pc.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan