update firmware router: zin of onzin?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gkesler

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2000
Graag wil ik het volgende vragen: sinds langere tijd ben ik in het bezit van een US Robotics draadloze router type 5461. Nu lees ik via hun support-site dat er in de loop der tijd al diverse updates met betrekking tot de firmware zijn uitgebracht. Hier wordt de volgende uitleg over gegeven:

Firmware
BETA Firmware Version 3.93.35.0.9
This firmware fixes the following issues:
Printing issues with CUPS version 1.2.
USR5461a-v4.3.93.35.09.usr 1.8 MB 05-06-08
Firmware Version 3.93.35.0.8
This firmware fixes the following issues:
DST (Daylight Saving time) Firewall issue with how IAC (Internet Access Control) works.
PPPoE server disconnect/reconnect
PPPoE inactivity timer
PPTP client disconnect/reconnect backup/restore settings
Note:: If upgrading from Version 3.91.37.0.3, follow these instructions before proceeding.

With a thin tool, such as a paper clip, briefly press the RESET button on the back of the router.
Wait about 30 seconds.
Important: To ensure a successful upgrade, please perform the firmware upgrade from a client that is physically wired to the router. A wireless client may become disassociated from the router during the upgrade process resulting in an incomplete upgrade.

Download this file to a temporary location on your computer's hard disk drive.
To upgrade your USRobotics Wireless MAXg Router with all operating systems, open an Internet browser and enter the router's IP address. The default IP address of the router is 192.168.2.1
Enter your User name and Password. Click OK.
Click Device in the main menu.
Under the "Upgrade Router" section, enter the location of the USR5461-v3.93.35.0.8.usr file in the text box, or click the Browse button to search for the file. Then click the Upgrade button to begin the upgrade process.
When the upgrade process is complete, the router will reboot. To re-establish a connection with your router, wait approximately 15 seconds and click Continue.

USR5461-v3.93.35.0.8.usr 1.8 MB 25-10-06

GPL Source Code
The GPL Source Code contained in this product is available as a free download from the GPL Code Central
Archive
Firmware Version 3.93.35.0.6

This firmware improves MAXg wireless multicast performance and addresses printing on Mac OS X 10.3.x (and later) and Linux platforms. WDS mode now supports MAXg mode.
USR5461-v3.93.35.0.6.usr 1.8 MB 20-01-06

Firmware Version 3.91.37.0.3

5461_3.91.37.0.3.usr 1.8 MB 21-11-05

Momenteel werk ik met versie 3.91.37.02.
Het is me wel duidelijk hoe de update dient te gebeuren maar een jaar of 2 geleden is een poging om een en ander te realiseren bij eenzelfde apparaat jammelijk mislukt met als gevolg een "dode" router.
Toch blijf ik maar twijfelen of ik het nu bij de oude originele firmware moet laten of dat ik het nog eens probeer met het risico dat ik weer naar de winkel moet voor een nieuwe router.
Wat is de mening van jullie en beter nog: kunnen jullie uit de uitleg opmaken of het hier om absoluut noodzakelijke updates gaat? Tenslotte: mijn router werkt op dit moment absoluut probleemloos maar ik weet natuurlijk niet of het altijd nog beter kan...
Graag jullie mening en/of advies. Wellicht zijn er ook gebruikers van eenzelfde apparaat (US Robotics 5461) die ervaringen hebben met het updaten van de firmware?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

G.Kesler

Laatst bewerkt:
Voor zover ik kan nagaan, gaat het niet om een essentiële update.
Als je router goed werkt en je hebt geen klagen over het bereik, is er geen reden om het te doen.
Overigens zou de update met een (Let op!) bekabelde verbinding tussen pc en router geen enkel probleem moeten opleveren.
In de tekst staat keurig beschreven, hoe je te werk moet gaan.
Ik heb bij klanten meerdere keren meegemaakt dat ze een update vanaf een draadloze verbinding wilden doen en daar bestaat idd de kans dat de update 'vastloopt' omdat er tijdens het updateproces geen verbinding meer is met het installatiebestand: de draadloze verbinding valt weg.
Duidelijk zal zijn dat het firmware-bestand éérst naar een tijdelijke locatie op de computer moet worden gedownload en pas daarna de update van hieruit worden uitgevoerd.
De reden hiervoor is eigenlijk exact dezelfde als het niet updaten via een draadloze verbinding: tijdens het updateproces valt de verbinding weg.

Laatst bewerkt:
Dankjewel voor het nuttige antwoord! Ik denk dat ik maar inderdaad de situatie laat zoals het is. Ik kwam eigenlijk op het idee via een tip van de waarschuwingsdienst.nl, een beveiligingssite van de overheid. Met name vanwege de beveiliging zou het goed zijn om telkens de firmware van de router bij te werken.
Bij US Robotics zijn dan 2 dingen jammer: de alleen Engelse uitleg van de inhoud van de nieuwe updates en het feit dat het apparaat zich niet automatisch kan bijwerken.
Hoe zit dat trouwens met de routers die tegenwoordig verkrijgbaar zijn? Zijn deze in staat zichzelf te updaten bij een werkende internetverbinding? Zou wel prettig zijn. Ik hoop op nog meerdere reakties en ervaringen maar nogmaals bedankt van Veelen!

Ik heb een Netgear waarbij je, elke keer dat je inlogged op de setup de vraag krijgt of je wil controleren op updates.
De 'betere' merken komen idd. steeds meer met meldingen op je scherm dat er een firmware-update is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan