Update server

Status
Niet open voor verdere reacties.

leroyhermans

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2011
Beste allemaal,

ik wil een van mijn pc's omtoveren tot update server zodat ik updates op die pc doorvoer en die automatisch op alle pc's in het netwerk worden geinstalleerd. heeft iemand enig idee of hier software voor is of hoe dit moet??

Met vriendelijke groet,

Leroy Hermans

mumzel,

bedankt voor je snelle reactie, maar hier kan ik helaas niks mee ik heb geen active directory nog server ik zit in een gehoste omgeving en het gaat me enkel en alleen erom dat ik de lokale updates zoals :

• printers
  • kleine software updates

zodat ik deze over het netwerk kan pushen en ik ze niet op 35 pc's allemaal handmatig hoef te installeren.

groet,

Leroy Hermans

Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat dus niet (tenminste: niet op een slimme/handige manier).

Wat je evt. kunt doen is de updates handmatig (bijv. 1x per week) downloaden en die op een gedeelde map zetten. De clients kunnen dan (al dan niet d.m.v. een script, die je ook op die gedeelde map zet en wekelijks update) de updates handmatig installeren vanaf die gedeelde map. Dat gaat al een probleem worden als er updates zijn die apart van de andere updates geïnstalleerd moeten worden (want dan moet dat script wel 2 of 3 of ... keer uitgevoerd worden).

Tijs.

tijs,

ik heb al een script en het installeren gaat goet, dit heb ik al voor elkaar. wat ik eigenlijk nog nodig heb is een script dat kijkt naar een verzie bestand. dit dacht ik misschien zo:

stap 1: kijken of het document op de pc staat

ja: dan versie checken is deze hetzelfde dan doorgaan met opstarten en verder niks doen.

nee: het tekst document kopieren naar de vooraf ingestelde map.
het update script uitvoere.

stap 2: als de versie niet hetzelfde is.
de versie updaten ook het update script uitvoeren.

stap 3: opnieuw opstarten en een melding geven dat de updates success vol zijn geinstalleerd.

kan iemand me hierbij helpen want ik heb geen idee hoe dit te doen.

Groet,

Leroy hermans

Misschien kun je in het script gebruik maken van de registry van de aangesloten pc's.

De Windows Updates staan met hun KB nummer in HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall
Dus (voorbeeld, opgeslagen als batch-script dus met een .bat extensie): Stel dat je zou willen uitzoeken of de KB2387149 update geïnstalleerd is:
reg query HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\KB2387149 > nul
if "%errorlevel%"=="1" KB2387149.exe
if "%errorlevel%"=="0" echo KB2387149 was al geinstalleerd

Dit zou je verder kunnen uitbreiden met sprongen etc. [bijv. als dat een reeks updates (update2 t/m update 30) pas geïnstalleerd moet/kan worden als update1 geïnstalleerd was.]

Stel dat je wekelijks een goed script samenstelt, dan zou het verder geen probleem zijn om het script altijd bij aanmelden te laten uitvoeren (vooropgesteld dat iedereen administrator-rechten heeft), eenvoudigweg dat als alle updates van die week wél al ondertussen al geïnstalleerd waren, dan loopt dit script binnen een seconde naar zijn einde.

[Dit is allemaal een aanzet. Het is niet mijn bedoeling om een heel script te gaan maken.]

Tijs.

Laatst bewerkt:
tijs,

als ik je goed begrijp, kan ik gewoon een registery key aan maken en deze een unieke code geven.
het script controlleert dan of de code al in het registery staat zo nee dan draait hij het update script.
zo ja dan gaat hij gewoon verder met opstarten?

Met vriendelijke groet,

Leroy Hermans

Nee, er staat dat je kunt uitlezen welke updates al geïnstalleerd zijn (a.h.v. bijbehorend KBxxxxxxx nummer).
Dat kun je gebruiken in het update-script. En als alle gecheckte updates reeds geïnstalleerd blijken dan is het script snel klaar (ik schat minder dan een seconde).

Tijs.

tijs,

ik hoef geen windows updates te doen. ik heb nu een NAS met een scriptje dat een aantal registerkeys implementeerd. nu wil ik het zo doen:

de pc start op -> er word gekeken of de versie op de pc het zelfde is als op de nas -> ja pc start op
-> nee het script op de nas word uitgevoerd.

Groet,

Leroy Hermans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan