Updaten en spyware

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guus abc †

Meubilair
Lid geworden
12 feb 2004
Ik ga komende weekend iemand helpen met het opnieuw installeren van Windows 98 SE.
Nu moet je daar de updates van downloaden, en gedurende die tijd heb je nog een behoorlijk lekke Internet Explorer. (Ik weet dat je die updates ook op cd-rom kunt krijgen, maar daar wil ze niet op wachten.)
Wanneer ik nu vóór het downloaden van de updates en vóór het installeren van de ADSL-verbinding zowel AVG Anti-virus, ZoneAlarm en SpywareBlaster installeer, is haar computer dan tijdens het updaten voldoende beschermd?
Ik ben van plan om die programma's diezelfde dag via mijn eigen computer te downloaden, zodat ik de laatste versies/updates heb.
Ik stel deze vraag omdat ik op het forum nogal eens lees dat er alleen al tijdens het ophalen van die updates allerlei troep geïnstalleerd wordt.

Guus.

Laatst bewerkt:
Ikzelf GRUWEL van AVG... en niet ongegrond, want ik heb al vele logjes gezien met AVG draaiend en toch stapels virussen. Ik zou liever op echte virusscaners als Kaspersky of NOD32 vertrouwen.

SpywareBlaster zou ik sowieso al installeren. Zonealarm is ook wel redelijk goed. Installeer ze, en sluit je ADSL aan. Update hierna meteen de SpywareBlaster en de virusscanner, zodat die ook up-to-date zijn.

Zeker een firewall zal hierbij zijn werk moeten doen om Blastertjes buiten te houden.

Dus, in het kort gezegd, installeer een AV, Firewall en iets tegen spyware, en je blijft echt wel schoon :)

Oh en PS: Ik zou als eerste SP1 bij de Windows Update installeren, helpt ook al een heel eind :)

Geplaatst door H@NsiePanzzzer
Ikzelf GRUWEL van AVG... en niet ongegrond, want ik heb al vele logjes gezien met AVG draaiend en toch stapels virussen.
Tja, maar ze wil (net als ik) alles gratis. Ik gebruik AVG zelf al een paar jaar en heb in al die tijd een stuk of 5 virussen gehad, die keurig door AVG werden onderschept.
Wat heel erg belangrijk is bij AVG is dat je het ZELF goed moet instellen.
Misschien dat die mensen met die geïnfecteerde logjes alles op de default instellingen laten staan. Als je dat doet, controleert AVG pas op updates als de database 9 dagen oud is - bij mij doet-ie dat elke dag.
Bovendien staat in de default instellingen de e-mailscanner ook niet ingeschakeld. En ik dacht dat de meeste virussen toch nog steeds via e-mail binnenkomen.
Daar komt ook nog bij dat ik niet op allerlei obscure sites rondsurf en voordat ik een programma download eerst eens wat reviews erover lees - waarna ik het, vóórdat ik het installeer, alsnog even scan.
In ieder geval bedankt voor je antwoord.
En komt er tijdens het updaten toch nog rommel doorheen, dan zie je zondagavond mijn HJT logje wel opduiken.:D

Guus.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan