Updates win 10 na bepaalde datum allemaal mislukt

Status
Niet open voor verdere reacties.

margaretha54

Verenigingslid
Lid geworden
24 jun 2014
Hallo,
Ik heb de pc van iemand gekregen om op te schonen. Bij de instellingen onder update geschiedenis zie ik dat vanaf 10-2017 alle updates mislukt zijn nadat blijkbaar daarvoor de pc niet opnieuw opgestart is.
Dat was in ieder geval de melding van de voorgaande update: u moet opnieuw opstarten om de installatie te voltooien.
Ik vermoed dat dit onderbroken is of wat dan ook.
Hoe kan ik terug naar die update en de latere updates verwijderen zodat hij weer opnieuw begint?
Deze update was:
2017-09 Cumulatieve update voor op windows 10 versie v1607 for x64 gebaseerde systemen kb4038782
Na deze update is de pc dus niet opnieuw opgestart om de installatie te voltooien

Alle voorgaande updates rond win10 zijn wel gelukt.

Maak 2 backups van alle data in overleg met de eigenaar....

En dan ... een clean install van Windows 10.
Je kunt de installatie sleutel voor de zekerheid bij de eigenaar opvragen of zelf met een tooltje uit de huidige versie halen.
Normaal hoeft dat niet en wordt de nieuwe installatie automatisch herkend/geactiveerd.
Klaar? Zoek een geschikte tool en maak een systeem image naar een externe schijf, het liefst 1 aparte backups ieder op een eigen schijf.
Daar gaat de eigenaar heel veel plezier van hebben bij een crash of bij een besmetting.

Vergeet dat opruimen/repareren, dit kan een mank systeem blijven. Dat blijft de eigenaar achtervolgen...
Als je alles vooraf goed geback-upt hebt is een installatie zo gepiept, ca 15 min op een redelijk modern systeem. Alleen alles instellen kost meer tijd.

Hallo Route99
Bedankt voor de reactie en ik begrijp ook dat dit de enig juiste en complete oplossing is.
Maar een nieuwe installatie van windows 10 dat mag de eigenaar toch echt zelf regelen, dat is buiten mijn kennisveld.
Ik weet niet hoe dat moet en zeker niet op een systeem waarvan ik niet weet hoe het geïnstalleerd is wat windows 10 betreft.
Dit is een oudere machine waar waarschijnlijk ooit nog windows 7 of 8 op gestaan heeft.
Nee, niet mijn pakkie an.
Ook tooltjes en systeem images, allemaal niets voor mij.
Dan gaat hij zo terug naar de eigenaar.
Toch bedankt. Het is in ieder geval duidelijk.
Groetjes,
Margo

Margo, bedankt voor jouw openheid! Je neemt de enige en juiste beslissing die er is.
Zou handig zijn als meer mensen hier exact aangeven wat nu hun grenzen zijn...
Succes verder!
En graag gedaan...

Meestal is helemaal opschonen de meest prettige oplossing. Windows voelt dan weer vlot aan en je bent op zeker alle problemen kwijt. Dit lukt nooit met cleaners of probleemoplossers. Nadeel is dat het veel werk is om na deze actie alle programma's te installeren die voor de schoonmaak werden gebruikt.

Maar een nieuwe installatie van windows 10 dat mag de eigenaar toch echt zelf regelen, dat is buiten mijn kennisveld.
Ik weet niet hoe dat moet en zeker niet op een systeem waarvan ik niet weet hoe het geïnstalleerd is wat windows 10 betreft

In Windows 10 valt het reuze mee. Zie dit berichtje. Mijn advies is altijd een backup van de gebruikersbestanden te maken voordat je met herstellen van Windows begint.

Laatst bewerkt:
Kun je in "Geschiedenis van updates" de laatste niet afgemaakte update installatie niet terugdraaien?
Dit lukt zeker niet als schijfopruimen is gebruikt.
(Ik had onlangs hetzelfde probleem op mijn laptop (nota bene met de oktober update 1809) maar kon dat gelukkig snel oplossen door een image terug te zetten. Had er toen ook niet aan gedacht om die optie te proberen.)

Laatst bewerkt:
Zoals gezegd liggen deze oplossingen buiten mijn kennisveld (natuurlijk kan ik wel backups maken). Ik ben naar de winkel geweest en die zeiden dat het niet nodig was om de computer helemaal opnieuw te installeren. Er wordt met deze pc alleen gegoogled en af en toe met Word gewerkt en dat zou verder geen problemen geven. Misschien af en toe een foutmelding van niet geinstalleerde updates.
Ik heb dit zo doorgegeven aan de eigenaar en die vond het oké. Verder niets meer over gehoord.
Bedankt voor de reacties. Groetjes.

Berichtje #1: Bij de instellingen onder update geschiedenis zie ik dat vanaf 10-2017 alle updates mislukt zijn
Juiist dan is het raadzaam dit op te lossen omdat je de pc gebruikt voor internet. De "gaten" in Windows worden op deze pc niet hersteld omdat er geen veiligheids-updates zijn die dit verzorgen.

Windows 10 herstellen is eenvoudig. Belangrijk zijn:
- begin s ochtends (niet s avonds) i.v.m. grote updates. En bij een laptop de stroomadapter aansluiten.
- maak een backup van je eigen documenten, foto's, enzovoort.
- heb je alles van Microsoft Office en antivirus pakket (en andere zelf geinstalleerde software) zodat je die na herstellen weer kan installeren.

Het herstellen? Bekijk dit YouTube filmpje (klik) dan zie je hoe eenvoudig het is.

Belangrijk! Na het herstellen heb je een schone Windows installatie dus programma's die je zelf ooit hebt geinstalleerd zijn verwijderd.
Met andere woorden, je zal bijvoorbeeld MS Office weer moeten installeren.

Deze manier van herstellen zet een schone Windows versie op je pc zonder de extra software die bij de aankoop op de pc stond.
In alle gevallen zal de pc hierdoor stabieler en sneller zijn.

Wil je echter de pc herstellen in de situatie zoals deze was bij de aankoop dan is een 'Herstel naar fabrieksinstelling' (factory restore) nodig.
Dit kan je ook zelf doen. Online vind je op de website van het pc-merk in de handleiding van je pc hoe je dit kan doen.

Ik zou eerst proberen een Win10 upgrade, dus niet de updates, te installeren. Mss lost dat wel alles op. Nee heb je.
https://www.windowscentral.com/how-...n-possible#get_windows10_1809_updateassistant
Als je de "Microsoft support website" opent kun je kiezen uit de "update assistant" of "media creation tool".
In de begeleidende tekst kun je lezen dat de "media creation tool" ook bedoeld is om update problemen op te lossen, maar ik zou eerst de update assistant proberen. Dat is gewoon het gemakkelijkst omdat je dan niet zelf een medium hoeft aan te maken.

maar ik zou eerst de update assistant proberen. Dat is gewoon het gemakkelijkst omdat je dan niet zelf een medium hoeft aan te maken.

1.Open Settings. 2.Click on Update & Security. 3.Click on Windows Update. 4. Click the Check for updates button.

Dat is juist het probleem. Update werkt op deze pc niet :(

Al met al begrijp ik uit #7 van TS dat de mogelijke oplossingen niet worden uitgevoerd.
Haha, de redenering is nu: een fiets zonder remmen (veiligheid) is beter dan een fiets zonder wielen (windows).

"1.Open Settings. 2.Click on Update & Security. 3.Click on Windows Update. 4. Click the Check for updates button.
Dat is juist het probleem. Update werkt op deze pc niet
"
Als je via de link werkt werk je volgens mij buiten het eigen update proces om en overrule je dus alles:
1) Open this Microsoft support website in your web browser.
2) Click the Download tool now button.
3) Double-click the MediaCreationTool1809.exe file to begin the upgrade process.
4) Click the Accept button to agree to the Microsoft terms.
5) Select the Upgrade this PC now option.
Maar beter de tekst op de site goed te volgen. Staan immers ook plaatjes bij.

Laatst bewerkt:
Ik heb dit zo doorgegeven aan de eigenaar en die vond het oké. Verder niets meer over gehoord.
Gemist heren?
Heeft weinig zin om er mee verder te gaan als het notebook niet meer bij de TS staat.

Idd niet bij stil gestaan al blijkt uit de tekst niet eenduidig dat de laptop ook al terug is naar de eigenaar:
Is een bericht van vanochtend, "Ik heb dit zo doorgegeven aan de eigenaar" Uit het tijdstip moeten we dan maar concluderen dat de laptop gisteravond al is teruggegaan.:)

Hallo heren. Sorry dat ik daar dan niet duidelijker in geweest ben.
Op 20 oktober heb ik de pc terug gebracht.
De eigenaar vond het commentaar van de winkel voldoende en ik heb daarna ook niets meer vernomen.
Ik meende zelf ook te weten dat juist internet gevoelig is voor lekkages en dat daar veel updates voor bedoeld zijn.
Maar ja, wie ben ik, de eigenaar heeft het geaccepteerd en als er problemen ontstaan mag hij hem naar de betreffende winkel brengen.
Mijn taak zit er op.
Bedankt en tot een volgend topic.
Groetjes,
Margo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan