upgrade laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

hjllo

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2002
Ik heb een Asus laptop A2500D met:
*256mb geheugen
*40gb 4200rpm HD(IBM)
*ATI mobile readeon 9600/9700 64mb chip
*AMD Athlon mobile 2800+.
*Windows xp pro sp2(uitgekleed door nlite)

Ik merk dat de laptop erg traag is met het openen van programma's ,mappen of instellingen.(altijd al geweest hoor)

Ik zou dit graag wat sneller willen hebben.En ik heb in het verleden al eens een extra reepje 256mb geheugen geplaatst met natuurlijk wel enige vooruitgang.Maar toch nog erg traag.(helaas is dit extra reepje inmiddels ook overleden)

Nu las ik ergens dat de HD nogal een grote invloed heeft op het presteren van de laptop.
Is het bv. waar dat ik beter een 5400 toeren schijf kan plaatsen of hangt dat erg af van de fabrikant.
Ik neem aan dat de laag toeren schijven vooral bedoeld zijn als energie beperking.

Ik was nu zelf van plan 2x 512mb geheugen te gaan plaatsen samen met een nieuwe 80Gb HD.

Maar als ik dan bv. een Toshiba MK8025GAS met een Samsung MP0804H vergelijk dan zie ik dat de seektimes ed. gewoon het zelfde zijn.

De verschillen die ik kan vinden zijn:

*De Samsung heeft een ATA-7 interface en 8mb buffer - 5400rpm
*De Toshiba heeft een ATA-6 interface en 16mb buffer - 4200rpm

Maar wat dat precies inhoud weet ik niet,daarom vraag ik jullie advies.

Laatst bewerkt:
Laptop kan ook langzaam zijn omdat het vol met troep zit.

De laptop zoals je die nu nog hebt, moet gewoon programma's e.d rap kunnen openen. Dat ligt echt niet aan het feit dat ie maar 256mb geheugen heeft.

Aan te bevelen is om de laatste drivers voor de laptop te installeren en zorgen dat in MSCONFIG zoveel mogelijk onnodige programma's disabled worden.

Ik verbaas me soms over pc's van anderen die het ene na het andere programma in de achtergrond hebben draaien. Die icoontjes staan allemaal dan naast de Windows-klok. :eek:

De helft hiervan kan gewoon uit.

Hij is net schoon,dat is het juist.(de installatie is 1 dag oud)
Elke paar maanden doe ik schone installs op al mijn computers.

Ook de windows versie die ik gebruik is volledig uitgekleed,alle onnodig extra's zijn verwijderd en de meeste,niet gebruikte,services staat uitgeschakeld.
Alleen Nero,DVDdecrypter,en DVD2One zijn geinstaleerd.
(Ook alle noodzakelijke drivers en updates natuurlijk ;) )
Ook heeft de videokaart een eigen geheugen,welke dus geen invloed heeft op het systeem geheugen(zoals bij veel laptops het geval is)

Je merkt bij het instaleren van windows al dat het systeem gewoon stukken trager is dan een beetje moderne desktop.Het duurt allemaal veel langer.

Tijdens het laden gaat alleen het progje voor de draadloze lan mee.

weer teug naar de vraag:

Nu las ik ergens dat de HD nogal een grote invloed heeft op het presteren van de laptop.
Is het bv. waar dat ik beter een 5400 toeren schijf kan plaatsen of hangt dat erg af van de fabrikant.
Ik neem aan dat de laag toeren schijven vooral bedoeld zijn als energie beperking.

Ik was nu zelf van plan 2x 512mb geheugen te gaan plaatsen samen met een nieuwe 80Gb HD.

Maar als ik dan bv. een Toshiba MK8025GAS met een Samsung MP0804H vergelijk dan zie ik dat de seektimes ed. gewoon het zelfde zijn.

De verschillen die ik kan vinden zijn:

*De Samsung heeft een ATA-7 interface en 8mb buffer - 5400rpm
*De Toshiba heeft een ATA-6 interface en 16mb buffer - 4200rpm

Maar wat dat precies inhoud weet ik niet,daarom vraag ik jullie advies.

Laatst bewerkt:
ik heb net toch maar 2x512mb(400MHz) geheugen en een 80Gb 8mb buffer HD besteld voor mijn laptoppie :o ,en heb er meteen ook maar een Logitech 510 muis bij gedaan(die laptop muisjes hebben namelijk geen terug en volgende knoppen:D )

Ik denk wel dat het aan het Ram ligt hoor... 256 voor xp is al krap;) Je hebt er goed aan gedaan wat extra ram bij te bestellen, maar weet je zeker dat het past?

ja dat weet ik zeker.:D (ik heb everest er even overheen gegooit en heb de handleiding even gelezen)

Hij draait weer als een trein met het nieuwe geheugen en harde schijf.
Ik heb ook meteen geen last meer van de blauwe schermen die ik nog wel eens regelmatig kreeg(geheugen fout):thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan