Upgrade: nieuwe videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jblstierop

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2007
Berichten
17
Ik ben in het bezit van het onderstaande systeem, maar sinds een aantal weken vertoont het kuren. In eerste instantie hoopte ik op een softwarematig probleem (waar het ook op leek, want na het verwijderen van wat drivers werkte alles weer naar behoren). Helaas kwam het systeem weer op non actief. Ik heb 1 van de videokaarten eruit gehaald (welke in SLI opstelling stonden) en alles werkte weer...tot gisteren.
Ik heb alle componenten eruit gehaald en tot de conclusie gekomen dat mijn Mobo gefrituurd is (ALWEER!). Geeft geen sjoege meer. Ik ga proberen om bij Asus wederom een garantieregeling te treffen, maar ik ben me toch een beetje aan het orienteren op een nieuw systeem, mocht asus niet mee willen werken.

Momenteel heb ik dit setje:

Kast/voeding: Aopen z400-08fc 400W
Processor: Intel® Core™2 Duo Processor E6600 (4M Cache, 2.40 GHz, 1066 MHz FSB)
MoBo ASUS P5N32-SLI Premium/WiFi-AP Edition nForce 590
Geheugenreepjes: OCZ EL DDR2 PC2-6400 / 800 MHz / Enhanced Latency / Platinum Edition / Revision 2 / 1GB Modules / 2GB Dual Channel
Videokaart: Asus EN8500GT SILENT/HTP/512M (2x)
HDD: Samsung HD322GJ 320GB
DVD: DVD writemaster Samsung
OS: Windows Vista Home premium 32b NL
Monitor: Ilyama 21" CRT monitor

Doelen van het systeem: RTS games (waarvan starcraft 2 de nieuwste aanwinst is), het liefst op een goede grafische instelling. Met de instellingen die mogelijk waren op het bovenstaande geheel was ik tevreden, maar betere instellingen zijn uiteraard een pre. Naast de RTS games speel ik nauwlijks ander type games, m.u.v. adventuregames en de oudere games. Verder gebruik ik alleen internet. Fotobewerking en videobewerking doe ik eigenlijk niet.

Overclocking: ik weet te weinig van overclocken om het toe te passen. Ik hoef dus geen systeem waarop dit mogelijk of een must is.

Omdat ik niet zeker weet of ook mijn videokaarten ook stuk zijn, wil ik de optie behouden om deze toch te gebruiken. De vraagstelling volgt later, niet getreurd. Na wat snuffelen, lijkt een upgrade naar een Intel i5 de beste optie (ook met het oog op de komende jaren). Ik wil sowieso overstappen naar :

Processor: Intel core i5 750
Mobo: MSI- P55-GD65
Geheugenreepjes: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G x2
HDD: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
OS: Windows 7 HP 32b

Vraag 1:
Is de EN8500 silent (eenmaal, indien er eentje stuk is. Tweemaal indien ze beiden nog kunnen werken) nog steeds een goede optie met deze nieuwe hardware om de spellen te kunnen spelen die ik wil spelen (lees: SC II)? Zo nee, wat is een goed alternatief om binnen een budget van 100 euro (indien mogelijk uiteraard) betere prestaties te kunnen leveren? Let wel: ik heb nog een oude CRT monitor met VGA aansluiting. Ik ben nog niet overtuigd van de flatscreens en deze werkt nog goed. Ik wil dus zeker een VGA aansluiting hebben (of er moeten verloopstekkertjes DVI - VGA in de handel zijn...)

Vraag 2:
Is de voeding in mijn huidige kast toereikend voor het eventuele nieuwe systeem (inclusief evt nieuwe videokaart en alle randapparatuur inclusief printer, scanner, webcam en toetsenbord/muis). Zo nee, welk wattage zou het beste aan te raden zijn (ik ga daarbij vanuit dat het non sweex/trust voedingen betreffen) en niet al te heftig drukken op het budget. Ik wil uiteraard ook geen product welke overpresteert.

Vraag 3: Is mijn veronderstelling juist dat de kast geen bijdrage levert aan (in ieder geval mijn) systemen, naast het uiterlijk en de behuizing zelf dan?

Alvast mijn grote dank voor replies!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan