Upgrade p4 2.4 of juist niet? Geen idee!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dracul1

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2008
Hai,

Ik twijfel of een nieuwe pc mij gaat opleveren wat ik zou willen. Wat is het geval?

Ik heb een Intel P4 2.4 Ghz PC met 1 gig geheugen. Draai hierop windows xp.
Draai hierop gdata internet security dat al een zeer zwaar programma is. Eigenlijk (vind ik) te zwaar voor mijn pc):

Ik ben absoluut geen gamer (helaas behept met zeer ernstige rsi-klachten) meer, gebruik de computer voor zakelijke dingen, maar daarnaast download ik veel uit nieuwsgroepen e.d. met meerdere threads tegelijk e.d.
Als ik met de computer aan het werk ben, ben ik al snel aan het downloaden (newsleecher), aan het in- uitpakken, verplaatsen, ondertussen duizenden foto's aan het doorspitten met acdsee (nee, niet van die, maar gewoon uit mijn fototoestel).

Ik word seupel van de traagheid van het geheel, dus vraag me af of er winst te boeken is door een nieuwe pc/moederbord+cpu aan te schaffen. Is er iemand die mij hier iets zinnigs over kan zeggen... 6 jaar geleden (voor de rsi) zou ik alles doorspitten wat er maar te vinden was, maar dat lukt helaas niet meer... mijn kennis is toen eigenlijk gestopt. Dus elk advies is welkom!

Groetjes,

Niels.

Je gaat zeker veel verschil merken. Zeker als je veel tegelijk gaat doen.
Je moet een pc zoeken met een quadcore cpu. Daar heb je waarschijnlijk het meest aan.
Maar goed: bij elke processor nu te koop ga je snelheidswinst mee krijgen.

Mmm... maar als ik bijvoorbeeld naar deze cpu kijk: Intel Pentium Dual-Core E2180, die draait op 2 Ghz... nu snap ik dat er twee kernen zijn die afzonderlijk vanelkaar verwerken, maar daar moet de software toch voor aangepast zijn?
Zou mijn 2.4 p4 niet sneller zijn bij gewone taken?

Mmm... maar als ik bijvoorbeeld naar deze cpu kijk: Intel Pentium Dual-Core E2180, die draait op 2 Ghz... nu snap ik dat er twee kernen zijn die afzonderlijk vanelkaar verwerken, maar daar moet de software toch voor aangepast zijn?
Zou mijn 2.4 p4 niet sneller zijn bij gewone taken?
Nee.
Zelfs als maar 1 van de 2 cores gebruikt wordt, is de core 2 duo sneller.
sinds de komst van de AMD 64-processor reeks is men afgestapt van het ghz-verhaal (hoe hoger het aantal mhz/ghz hoe sneller de processor).
Tegenwoordig is het esign van de processor veel belangrijker: Hoe is de processor opgebouwd. Hoe kan het de gevraagde berekeningen het snelst uitvoeren?

Daarin zijn de moderne processors niet meer te vergelijken met de oude.

Overigens is de E2180 wel een heel erg goedkope processor. Er zijn betere opties als je toch gaat upgraden.

Klopt dat het een goedkope cpu is hoor, was de eerste die ik bij norrod zag. Moet toch een beetje op de centjes letten.
Intel Core 2 Quad Q6600 is wel zo'n quad cpu waar jij het over had. Ik neem aan dat dat een betere optie zou zijn. Ik was altijd fan van Asus motherboards, maar zie dat daar tegenwoordig nog meer broertjes/zusjes boarden van zijn dan vroeger. Zijn er dingen waar ik echt op moet gaan letten?
Ik neem aan dat mijn oude HD's niet meer aan te sluiten zullen zijn (nuja, dan kunnen die naar mijn dochter) .. ben een beetje bang dat ik van het een in het ander terecht ga komen :(
Grafische kaart zal voor mijn toepassingen niet zoveel uitmaken, toch?

Klopt dat het een goedkope cpu is hoor, was de eerste die ik bij norrod zag. Moet toch een beetje op de centjes letten.
Intel Core 2 Quad Q6600 is wel zo'n quad cpu waar jij het over had. Ik neem aan dat dat een betere optie zou zijn. Ik was altijd fan van Asus motherboards, maar zie dat daar tegenwoordig nog meer broertjes/zusjes boarden van zijn dan vroeger. Zijn er dingen waar ik echt op moet gaan letten?
Ik neem aan dat mijn oude HD's niet meer aan te sluiten zullen zijn (nuja, dan kunnen die naar mijn dochter) .. ben een beetje bang dat ik van het een in het ander terecht ga komen :(
Grafische kaart zal voor mijn toepassingen niet zoveel uitmaken, toch?
Ik zat inderdaad aan die Q6600 of Q8200 te denken.
Maar goedkoper kan ook wel hoor.
De E5200 is best wel betaalbaar.
AMD heeft in die prijsklasse ook prima processors. (boven de 100 euro vind ik AMD niet zo geschikt: te traag in verhouding)

Qua videokaart zal het niet zo veel uitmaken. Ik weet niet of je de pc wilt aansluiten op een tv via HDMI (of in de toekomst dit misschien gaat willen): dat is het handig om daarop te letten. Er zijn zelfs onboard chips die een goede HDMI-aansluiting hebben.

Je oude harde schijf zal vast wel werken. Maar ja: ook die zijn in de loop van de tijd steeds sneller geworden. Een trage schijf is dan best wel zonde. Maar het kan dus wel.
Let alleeen op dat je tegenwoordig nog maar 2 ide-apparaten kan aansluiten op je moederbord. (anders moet je een pci-kaart kopen om er meer kwijt te kunnen)

Hai,

Pfff... een hoop afwegingen die gemaakt moeten worden, want voor ik het weet ben ik weer een flinke puut geld verder. Ik heb dus nog heel wat te overpeinzen :confused:

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan