Upgrade van Win 7 naar Win 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eric_Daleboudt

Kascommissielid
Lid geworden
6 aug 2001
Berichten
3.894
Gaarne deelde ik mijn ervaringen m.b.t. het upgraden.
In het begin was ik erg huiverig om over te stappen gezien mijn ervaringen met Win 8.
Toch de gok genomen met een dual boot.
Nu weet ik dat het "almost perfect" is.
Even de weg vinden, je kunt echt alle kanten op.
Waarom dan deze post ?
Wel eerst meerdere keren geprobeerd met een DVD gemaakt met de Media Creation Tool.
Dat werkt niet echt, want gaat het niet goed dan zet hij Seven terug, maar de meldingen zijn niet eenduidig waarom het mislukte.
In Win 7 krijg je de mogelijkheid een tool te downloaden; https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/windows-10-upgrade

Deze werkt wel, vertelde me gewoon dat ik minimaal 20 gig vrij moet hebben op C:\

Maar er zitten addertjes onder het gras.
  1. Moest mijn driver voor Cisco Wifi opnieuw installeren.
    windows update werkte niet, maar moest zelf ontdekken dat ik de driver opnieuw moest installeren.
  2. Als je niet de laatste drivers hebt van AMD, gaat het fout.
    Had een PC met MSI kaart, gaf nooit problemen, maar catalyst werd verwijderd en Win 10 kon daarna niet meer booten.
    Had gelukkig een image, dus kon gewoon opnieuw beginnen.
  3. Als je een verborgen map hebt "Windows activation technologies" dan moet je die verwijderen.
    Vraag me niet waarom, maar hij komt met kan Pleasewait.exe niet vinden.
  4. En vooral geen haast hebben.
    Duurde de laatste keer 4 uur.
    Of dat te maken heeft met mijn provider die mij afknijpt na 5 PC's te hebben geupdate weet ik niet.

Let dus op dat je met de genoemde tool een probleem hebt als je niet een schijf achter de hand hebt om je OS met Minitool terug te zetten.
Met de DVD heb je dit probleem niet, dan krijg je gewoon Win 7 terug. (niet er van booten maar setup runnen in Windows).

Als je inlogt met een account (lokaal) dan blijkt dat niet meer te gaan nadat je in 10 hebt ingelogd om je mail te lezen in de mail app. Die overigens niet goed lijkt te werken. Hij synchroniseert niet je verzonden items. Eerder verzonden zie je alleen online (suf).
Daarna wil hij je wachtwoord van je email account.
 
Dank voor je tips.....maar dan heb ik er ook een aantal, eigenlijk vooral zaken waar je vooraf aan had... moeten denken.... ;)

1. Vooraf altijd met de compatibiliteitstool testen of de hardware ondersteund wordt, of op de site van de wifi maker kijken of er een win10 driver is...
2. Zorg altijd voor de laatste drivers en draai de update van Win7 voordat je start.
3. http://computerstepbystep.com/windows_activation_technologies_service.html Tja..als je de Win7 update naar Win10 op niet mogelijk gezet hebt..... zul je dat toch even ongedaan moeten maken...
4. Nooit haast hebben met het goed installeren van een OS.....

Tja.... begint eer ge begint.... en zorg altijd voor een image, en als het goed is had je die al.... om in geval van nood altijd een herstel te kunnen uitvoeren? Toch... dus niet alleen nu...

PS: ik heb in het weekend een update gedaan naar Win10; Moet zeggen dat ik super verrast was hoe soepel. Het duurde wel even, maar bij mij startte het standaard lokale account gewoon op en kon gewoon meteen verder werken. Zelfs de favorites/settings van de Opera en Chrome browser waren overgenomen en de mail client werkte ook.... us er zijn ook andere ervaringen, ok... het is er nu pas een als update... moet er binnenkort nog een....
 
Beste André

Helemaal me eens.

Dat is ook mijn ervaring, maar wat ik zeg is : "bega niet de fout je mail te openen in de app van Microsoft"
Dan ben je het haasje en kun je alleen nog inloggen met je outlook credentials.
Account heet gebruiker (zonder wachtwoord), maar hij voegt mijn naam toe + foto en vraagt daarna om mijn wachtwoord.

Weet nu waarom hij trouwens gaat hangen op Windows activation technologies.
Hij hernoemt Pleasewait.exe in Wait.exe, maar vergeet blijkbaar in het register dat ook aan te passen.

Eric.
 
Mijd zoveel mogelijk de apps van MS.... waarom zou je ze gebruiken als je al een programma voor hetzelfde hebt als die app, met als gevolg "MS-interferentie".
Ik merk het al las ik Hotmail open heb staan. Alles wat ik vervolgens op MS's sites doet gaat via dat account en wordt wrs gelogd. Je kunt het onderaan in de browser zien als je die onderbalk waar vaak meldingen staan, actief hebt. je ziet even een flits via welke hotmail de zoekactie opgestart wordt en dat is dan via het Hotmail account. Als ik uitlog bij Hotmail zie ik die jump via de Hotmail site niet. Het maakt in al die gevallen niet uit via welke tab je zoekt. Hoeft niet de Hotmail tab te zijn.
 
Een handig tooltje om in 1 klap alle privacy-zaken van windows 10 te kunnen overzien en waar nodig uit te zetten is de gratis tool "Shutup"
Hier te downloaden: https://www.oo-software.com/en/shutup10

Zou het in dat kader ook verstandig zijn om niet hun browser Edge te gebruiken, maar een andere zoals bijv. Firefox?
 
Dat kun je bij de installatie ook meteen in 1x uitzetten...... alleen moet je even goed kijken waar dat staat..
In het klein onderaan "customize settings" en dan alles op "uit" of "off"....
Dus effe opletten bij de installatie..... dat je niet voor de express settings gaat, want dan staat alles aan....
Windows-10-upgrade-06.jpg-136399468381102601
 
Eric: kan geen berichten sturen, maar zet de discussie gewoon hier voort ipv mij een bericht sturen die ik niet direct kan beantwoorden maar alleen zo...
Fijn dat eea iig gelukt is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan