Upgrade Win10 Waar Blijft mijn Data

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gillian

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 dec 2000
Berichten
1.213
Ik ga binnenkort Win10 op de pc van mijn zoon instaleren. Nu de vraag als ik alleen een upgrade doe met behoud van alle data wat dan ? Werkt na die upgrade alles wat er nu opstaat staat alles Foto`s Werken alle programma`s gewoon Muziek en alle andere dingen waar ze nu staan of moet alles opnieuw teruggezet worden.
Er staat Nu Win 7 Home Premium 32Bits op
 
Gillian, een eenvoudige vraag maar een moeilijk antwoord !
De upgrade naar Windows 10 is een ingrijpende operatie van je systeem. De diverse fora over de hele wereld puilen uit van probleemmeldingen.
ALS alles goed gaat kunnen je vragen met Ja beantwoord worden (zonder garantie) Veel hangt af van de comptabiliteit van je computer-hardware (drivers), externe hardware en applicaties.
Ik adviseer je vooraf een image te maken van je huidige systeem zodat als het mis gaat je terug kunt naar je bestaande vertrouwde situatie.
Van de andere kant... wat is je drijfveer om te upgraden ? Ben je niet tevreden met Win 7 ?
 
Als je 2 apart op geslagen (dus op 2 verschillende usb sticks of hard disks...) dan is de kans toch niet groot dat je wat kwijt raken zou?
Als je dat NIET doet... tja ... dikke bult... etc....
Backups moet je altijd maken trouwens.... niet alleen nu....
 
Andre, mijn advies gaat een stap verder. Maak een Image van de systeemschijf en niet alleen van je persoonlijke data.
Zo voorkom je dat je in voorkomend geval ALLE software opnieuw moet installeren.
 
Een image was al genoemd, door jou, .. dus ik beschouw dat ook als data dus daarvan moet je dus ook 2 copies hebben....
Maaar mensen maken niet vaak geneog een image... dus noem ik data nog een keer extra.... je wilt niet weten wat er aangerommeld wordt... zelfs met mensen die een image hebben... maar bijv alleen van de c-schijf en op dezelfde hard disk staan alle dat, de d-schijf.... en die was niet meegenomen.... en dan crahst de schijf .. alle data op de d-schijf weg...
Je kunt niet vaak genoeg waarschuwen... en vaak doen mensen niet wat jij verwacht... terwijl ze wel dezelfde woorden gebruiken.... zie mijn voorbeeld van c en d schijf...

Oja.. ik maak al >>10 jaar images... geloof maar dat het hier bekend is wat het is.... (als je het goed doet.).
Mijn data staan zelfs buiten mijn huis ook nog als backup...
 
Laatst bewerkt:
Andre, met alle respect maar dit is geen chatforum. Probeer de probleemaanbrenger zo gericht mogelijk en duidelijk te helpen.
 
Probeer de probleemaanbrenger zo gericht mogelijk en duidelijk te helpen.
Tja.. het valt niet mee om volledig te zijn.. wat jij met een image van een hele schijf bedoelt... maar schrijft "huidige systeem " dus dat kan ook alleen de c-schijf zijn in de ogen van de TS....
Dus wat is er op die extra waarschuwing tegen... behalve dat ik op jou aanvul... tja... dat is nu eenmaal het forum voor ... anderen mogen aanvullen.. als ze denken dat het duidelijker moet.. Met alle respect.... als je daar niet tegen kunt... volgens mij heb ik het heel netjes in mijn 1e antwoord verwoord.
 
Heren,
discussie afgelopen, we gaan elkaar hier niet afkatten daar is TS niet mee geholpen.
 
Laatst bewerkt:
WOW ik heb wat losgemaakt.
in de eerste plaats waarom wil ik bij de zoon Win10 instaleren Ikzelf heb het nu op mijn pc staan en ik ben er heel erg tevreden mee. Wat snelheid en zo betreft overtreft hij Win7. Het is even uitzoeken hoe alles werkt en je moet hier en daar wat te nieuwsgierige Appjes uitzetten. WIn10 Instalatie bij mij ik heb de ISO op een DVD gebrand en heb via deze ISO een clean instal gedaan (dit ondanks dat men zegt dat dit niet kan). ikzelf maar iedere maand een complete Backup van alles wat er op de pc staat Wat ik niet kwijt wil dit komt op een 1 GIG HD die ik daarna loskoppel. Dan heb ik nog 2 HD constant aan de PC waar alle programma`s Handmatig met het programma Bart 3.00 minstens 1 x per maand een backup maak en tussendoor als ik er aan denk (Zowat 2 x per week) ook een backup laat maken. Alles wat ik niet echt kwijt wil staat op een 64GB stick EN ik heb ook nog enkele losse HD waar ik zo nu en dan ook alles opzet (na Formateren van de schijf) EN als laatste Brand ik alles wat ik wil behouden Foto`s muziek en andere voorname dingen op een DVD. En nee ik ben niet paranoide ik ben alleen na een crash heel veel dingen kwijt geraakt en dat wil ik niet nog eens meemaken.
Bijna vergeten IK heb na de Clean installatie en instaleren van alle drivers en programma`s een complete Image van de C schijf gemaakt gaat er iets mis zet ik de image terug werk de PC bij met allen nieuwe drivers en Win updates zet alle dingen die op de backup staan en die ik op de pc wil hebben terug en als alles naar tevredenheid werkt maak ik een nieuwe Image.

en als ik het begrijp kan ik dus beter ook bij de zoon een clean instal doen. Bij De zoon staat los van de PC een 650GB HD om ook daar alles op te bewaren.
 
Laatst bewerkt:
Gillian,
Om een activatie te krijgen van een gratis upgrade naar Win10 MOET die gerund zijn vanuit een draaiende Win7 of Win8. Als dat geslaagd is heeft je PC/Notebook een apparaat-afhankelijke code gekregen. Daarna kun je zonder de code te moeten invullen (de vragen daarover overslaan !) een clean install doen. Heb je een clean install gedraaid zonder eerst een upgrade dan heb je dus geen Microsoft activatie met alle gevolgen van dien.
Dat andere verhaal ... Nu ik over je gedegen aanpak van het maken van images en backups lees kan ik dat eigenlijk niet goed rijmen met je initiële vraag.Ik had de indruk daarvan dat de image/backup materie voor jou een onbekend gebied is, vandaar dat ik de reactie van Andre wat verder wilde verduidelijken.
 
Mijn vraag is dus eigenlijk als ik de Upgrade doe of dan de nu geinstaleerde programma`s en games na de upgrade gewoon werken of dat ik deze opnieuw moet instaleren.
En of de rest dus foto`s en en andere opgeslagen op de pc daarna op de zelfde plaats staan
 
Gillian,

Gillian,
Of al je software onder Win10 draait is niet zeggen. Bij de upgrade wordt dat weliswaar gechecked met een eventuele foutmelding maar is niet op te vertrouwen. Zo komen er meerder emeldingen dat MS-Office beschadigd raakt en opnieuw moet worden geïnstalleerd.
De plaats van je persoonlijke bestanden is afhankelijk van je gebruikersnaam die je instelt bij Win10. Kies je daarvoor een andere dan wordt er een nieuwe reeks persoonlijke mappen aangemaakt. Daarna kun je die wel hierin overbrengen.
M.a.w. Vaak gaat de upgrade goed maar niemand kan je dat garanderen :)
 
ok dat weet ik dus ga na het maken van een image het uitproberen allemaal bedankt voor de Info
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan