upgraden laptop Lenovo X61

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Mijn dochter gebruikt voor studie een Lenovo Thinkpad X61 (Intel (R) core 2 Duo T7300 2Gh+2Gh, Ram 4 G, Windows7 Pro Sp1 32 bit, Hdd Fujitsu 160 G2 ATA). Hij wordt gebruikt voor wiskundige programma's en dat werkt goed, maar opstarten en switchen tussen programma's gaat traag. Is er wezenlijk verbetering te halen uit een ssd? En zo ja, kun je de hdd zonder meer omwisselen voor een ssd of moet je er instellingen voor aanpassen of doet Windows dat waar nodig automatisch? Andere vraag: hij heeft 4 Gb ram, maar geeft aan 2.99 Gb beschikbaar. Klopt dat?

Je gebruikt een 32-bit Windows, dus die kan niet de volledige 4GB aanspreken. Je zal een 64-bit Windows moeten installeren om alle 4GB te kunnen gebruiken.

Een SSD gaat zeker helpen. Een schone Windows-installatie is dan aan te raden, zeker omdat je dan gelijk een 64-bit Windows kan installeren. Doe je een schone installatie, dan hoef je niets aan te passen qua instellingen.

Ik geloof niet in een SSD alleen eigenlijk. Een SSD is niet uitermate geschikt om constant bestanden naartoe te schrijven en andersom. Een SSD erbij en een reguliere HDD zie ik meer zitten.

Waar staat er dat er continu geschreven gaat worden naar de SSD Terrarabo? Tevens kunnen SSD's veel meer schrijfcycles hebben dan dat de meeste mensen denken.

Dank voor jullie reacties.
Op zich ben ik ook voorstander van een fresh install, maar deze laptop zit vol met speciale wiskundige programma's en daarin uitgewerkte zaken. Dat allemaal opnieuw installeren is een heidense klus. Bovendien is het lastig om weer aan sommige programa's te komen. Daarom dacht ik aan een volledige harddisk kloon naar de ssd. Eventueel via zo'n stand alone dockingstation met fool-proof kloon-optie.
Wat ik me nu ook afvraag, wat is handiger op een laptopje met deze specs: 32 bit met 3G Ram of 64 bit met 4G? Heb ooit gelezen dat 64 bit niet altijd beter is (afhankelijk van wat je ermee doet).

-facepalm-

zoals k1pje hieronder heel terecht opmerkt, ik ben in de war met de 61s.

nevermind.

Laatst bewerkt:
Je bent in de war Koplampje: dit is een andere laptop en de TS zou dan een enorme stap terug doen in prestaties. Tevens is de huidige processor al 64-bits dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

Je bent in de war Koplampje: dit is een andere laptop en de TS zou dan een enorme stap terug doen in prestaties. Tevens is de huidige processor al 64-bits dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

bedankt heb het aangepast :o

Sorry, maar ik begrijp jullie technische gedachtenwisseling niet in relatie tot mijn vragen!

Dat stukje mag je dus negeren aangezien het niet van toepassing is ;)

Ik weet nu door deze topic dat de laptop met Windows7 32bit met max 3G geheugen werkt. De professionele verkoper wist dat blijkbaar niet want hij had er Windows7 32bit op gezet met 4G geheugen. Kun je W7 32bit upgraden naar W7 64 bit met behoud van de geïnstalleerde software?

Nee dat kan niet, je zal een schone Windowsinstallatie moeten doen dan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan