Upgraden voor nog eens +- 3 jaar, of andere computer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

razortje

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2006
Berichten
85
Hallo allemaal,

Ik heb onderstaande computer, 20 inch CRT, muis, toetsenbord.. gewoon normaal dus. Heb het 3 a 4 jaar geleden gekocht. Vroeger speelde ik wel spelletjes maar tegenwoordig niet meer.

Ik ga er voornamelijk de komende 3 jaar veel mee typen, grote verslagen mee doen ( 150 blz in Word vol met plaatjes e.d.), waarschijnlijk gewoon XP, 3D Cad programma Autodesk Inventor (vraagt redelijk wat), en rekenprogramma Matlab, Excel, Photoshop af en toe.

Ik ben iemand die regelmatig veel tegelijk heeft open staan. 18 pagina's Firefox met aantal subpagina's/tabbladen, 5 mappen van Windows, MSN, Winamp, Tekenprogramma, Firewall, AVG virusscanner is allemaal niet een uitzondering als dit allemaal tegelijk draait of open staat.


Nu is op het moment mijn computer wel ietswat trager dan wanneer hij net fris opnieuw is geïnstalleerd met Windows e.d.
Maar binnenkort ga ik het allemaal weer eens opnieuw installeren, maar vandaar dat ik mij afvroeg of het verstandig was om gelijk een aantal dingen te upgraden/vervangen... OF ... een compleet nieuwe computer te doen?

En wanneer ik complete computer doe... dan kan ik zeker alleen maar Cdrom spelers en evt voeding en kast overnemen?
De rest is dan niet echt meer goed bruikbaar/toepasbaar met de huidige techniek van computers?

Liefst wil ik mijn computer upgraden want dat is het goedkoopst en makkelijkst. En als hij het dan nog 3 jaar vol houd vind ik dat prima. Daarna is mijn studie afgerond en heb ik inmiddels een baan en zie ik het dan wel weer. Dus een nieuwe computer nu voor (4 a 5 jaar) heb ik eigenlijk liever niet.


Met het upgraden zat ik te denken aan:

- 1 gb werkgeheugen te kopen, en daarnaast één huidige 256 mb werkgeheugen. 1256 is toch genoeg voor mij in vergelijk met de rest van de computer?

- +- 250 GB IDE harde schijf erbij kopen en mijn huidige 80gb ernaast ook aan koppelen.

- Maar wat kan ik er verder aan upgraden? Is er nog iets te doen aan de huidige processor? (Socket A.. = 462 toch?)

- Kan ik bijvoorbeeld alleen die processor vervangen voor een betere versie maar die wel 'compatible' is met de rest (moederbord o.a.) ?

- En zijn er andere dingen te upgraden zonder dat ik moederbord e.d. compleet moet vervangen?

Mijn computer specs:

computerspecszy6.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Opwaarderen en niet zoveel 'tegelijk' open laten.
En genoegen nemen met een wat trager werkend 3D Cad
Overigens is het de vraag of je baat hebt bij het herplaatsen van die 256Mb, naast 1Gb.
De snelheid van het geheugen wordt namelijk aangepast aan het bankje met de laagste.
Wellicht beter 2x 512 (of mogelijk 2 x 1Gb zelfs) van hetzelfde type en snelheid.

Naast de extra harde schijf geen investeringen meer doen. Dan benader je uiteindelijk toch weer de kosten van een 'nieuwe'.
 
he alvast bedankt voor het antwoorden! :)

en tsjah het tegelijk openlaten gaat opzich nu ook wel goed hoor. Alleen wanneer ik echt merk dat het even iets teveel wordt dan sluit ik aantal dingen af.
Maar was meer even ter indictatie van wat voor gebruiker ik ben, want anders zou je weer vragen krijgen van: Wat ga je er mee doen, of wat zijn je doelstellingen? (vandaar...)

Die 256 MB kaart zou die alleen goed werken met een 1gb werkgeheugen kaart als ze allebei dezelfde snelheid hebben?
Als dat zo is, dan zou er toch geen reden zijn om niet die 256 naast die 1gb kaart te zetten?
Of zie ik dat verkeerd? En waarom?


En een andere processor voor op dit moederbord, gaat dat zo extreem veel geld kosten?
Want een nieuwe computer denk ik toch echt al gauw aan 350-400 euro..?
 
Laatst bewerkt:
hallo, mag ik vragen hoe jij al die specificaties zo hebt gekregen? ik heb een soortgelijk programma maar bij mij krijg je alles in een stuk tekst en niet zo in een mooi schermpje.
groeten yoeri
 
met pcwizzard en printscreens maken in en plakken in paint.

pcwizzard kan je downloaden hier ergens via het forum.


Maar heeft iemand nog wat inhoudelijk over mijn topic te zeggen...? :(
 
Met 1 Gb geheugen wordt het allemaal al snel heel veel beter. Dikkere harde schijf erin en je kan inderdaad een jaar of drie vooruit. Alleen kan ik niet inschatten of dat autocad lekker werkt? Als dat nu al goed gaat dan zal het met meer geheugen alleen maar beter worden.

Processor upgrade brengt maar weinig, de winst zit vooral in de geheugenuitbreiding.

De simpelste nieuwe kost bij Dell 449, zonder monitor en toetsenbord. Dus met een kleine upgrade kan je denk ik nog jaren vooruit.

Ron
 
He bedankt voor je antwoord!


Maar nieuwe computer is inderdaad al weer een hoop geld... ik had uitgerekend rond de 350-400 euro maar die 449 die jij zegt klopt ook wel aardig idd.

Ik denk dat het beter is om mijn computer up te graden dan inderdaad.

Maar waarom zou een processor uitbreiding niet zoveel helpen dan?
En hoeveel is dat dan?
En wat gaat dat kosten?

groeten Lennart.
 

Nou Lennart .....
Ik denk dat je dát antwoord nu echt zelf wel kunt bedenken.
Ga alleen maar na, óf op jou mobo een nieuwere/snellere processor kan en zo ja, wat je dat dan buiten alle andere onderdelen, nog meer gaat kosten

Da's dus vragen naar de bekende weg en ik zou deze topic maar op 'opgelost' zetten!
 
pfff reageer dan aub serieus met inhoudelijke toevoeging aan dit topic... en niet bepalen dat dit topic op opgelost moet staan terwijl ik nog maar één enkel inhoudelijk echt nuttig antwoord heb gehad. En eigen input heb ik genoeg zoals je kunt zien in dit topic... beetje meer respect van een 'senior' member had ik wel verwacht.. Maar graag weer ontopic want wil dit topic hier niet verder mee vervuilen.


Waar het om gaat is het volgende dus:

- grotere harde schijf (is te realiseren voor mij )
- meer werkgeheugen (is te realiseren voor mij )
- opnieuw installeren (is te realiseren voor mij )

Maar ik denk niet dat hij veel sneller (merkbaar) sneller van gaat lopen maar vandaar de vraag naar meningen met argumentatie...

En omdat dan er nog maar één onderdeel te upgraden daarbij valt, de processor dus, wilde ik daar meer informatie over.
Ik heb geen enkele idee hoe dat moet, of dat zelf te doen is, wat het nut kan zijn.

En allerbelangrijkst... welk type zou ik precies moeten hebben? (behalve dat het Socket A moet zijn..)


Pas daarna kan ik opzoek naar (2ehands) die processor omdat ze nieuw (denk ik) ook niet meer gemaakt worden. (indien wel... graag melden aub :) )


Met vriendelijke groet,

Lennart :)
 
aangezien ik een 'watchdog' emailtje kreeg of de vraag al opgelost was of nog niet... zet ik hierbij nog een keer een reactie.

Iemand nog antwoorden op mijn vragen?:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan