Upgraden wel of niet. Zo ja to waar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luuk nl

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2010
Beste mensen,

Ik zit met een vraagstukje waar ik niet verder alleen uitkom. Wellicht wel, maar tegen de tijd dat ik het wiel heb uitgevonden, is er waarschijnlijk alweer een nieuwere goede keuze... :confused:

Ik zou graag willen weten wat ik precies moet aanpassen om mijn pc sneller en zonder schokken te laten werken, wanneer ik games als Battlefield 2 en GTA4 op hoge grafische kwaliteit speel. Ik voldoe aan de minimumeisen volgens de dvd-hoes, maar soms jeukt het nogal, als iemand mij afknalt terwijl het beeld stilstaat... :P

Ik heb mijn systeemeisen uit een programmaatje laten rammelen, genaamd Everest. Die gaf o.a. het volgende:

Besturingssysteem: Windows Vista Home Edition
OS Servicepack: Servicepack 2
Direct X: 9.0c
CPU type: Dual Core Intel Pentium D 930, 3000 MHz (15 x 200)
Systeemgeheugen: 2048 MB (DDR 2-667 DDR2 SD-RAM)
Videokaart: 256 MB ATI Radeon X1600/X1650 series -Everest heeft deze kaart 2 x geregistreerd, ik weet niet waarom. Twee videokaarten, of is dat voor het rijk der welige fantasie der onwetende gamers, zoals ik?-

* Ik kan als er nog essentiële dingen ontbreken, mbv Everest het hele oude en nieuwe testament van mijn pc opvragen...

Ik heb via de volgende link mij laten informeren wat ik moet fiksen voor de betreffende spellen. Het bleek volgens de site de videokaart te zijn.

http://cyri.systemrequirementslab.com/srtest/

Ze adviseren mij minimaal: 256MB NVIDIA 7900+ / 256MB ATI X1900+

Op zich al heel duidelijk... Maar ik vraag mij af, of het nu jiuist DIE videokaart mag worden, of dat een ander alternatief beter is. Bovendien vraag ik mij af of de rest van de bovenstaande hardware de capaciteit van de toekomstige super de luxe videokaart niet heel erg beperkt. Het hele zooitje gaat nu zijn derde jaar in en wellicht is de proceesor dusdanig beperkt tov de huidige ontwikkelingen, dat ik misschien beter af ben met een nieuwe pc... Straks zit ik met een toffe kaart, een verouderde processor enzo en weer een schokkend nieuw spel waar ik weinig mee kan... :D

of denk ik nu te veel na en moet ik niet zeuren en gewoon die kaart aanschaffen? :P

Ik ben benieuwd. Bij voorbaat dank.

Groetjes, Luuk :)

iK speel Battlefeild 2 en GTA 4 lekker op max met mijn ATI HD 2600 PRO
Ook even je aantal interne geheugen plaatsen.

Gtz,
LazovicPSV

Beste mensen, hartelijk dank voor jullie reacties tot nu toe.

Everest Home Edition geeft geen informatie over de naam van het moederbord. ( 'onbekend' ).
Maar ik heb de pc even open gemaakt en op het moederbord staat de volgende naam:
"ASUS P5GZ-MX"
Verder geeft Everest wel aan dat het moederbord chipset "Intel Lakeport-G i945G" heet.
Ik hoop dat je er wat mee kunt. :)

Dus de videokaart "ATI HD 2600 PRO" is een aanrader? Ik zal eens kijken wat die kost.
Als Battlefield 2 en GTA 4 en met maximale kwaliteit goed te spelen zijn, klinkt het in ekl geval veelbelovend.

Hoeveel DDR2 geheugen zou ik er dan in moeten doen?
2 x 2 gyg oid? Wat is eigenlijk met mijn systeemeisen het maximale geheugen dat effect heeft?

Windows Vista vervangen voor Windows 7 klinkt leuk.
Maar het zou het toch gewoon goed moeten doen als de spellen uit het Vista en zelfs XP tijdperk komen? Maar ik kan het ergens ook wel plaatsen. Je leest, hoort en ondervind genoeg over kinderziekten die wel in Vista zitten en Windows 7 niet meer hebben... Dus ergens lijkt het me sowieso beter om Vista er ook af te halen.

Ik ben benieuwd wat de uiteindelijke conclusie wordt en daarmee ook het kostenplaatje. Wie weet lopen de kosten dusdanig op dat ik richting de prijs van een nieuwe game-pc ga. :D
Een vriend van me heeft eergisteren een goede all in one game pc gekocht voor 750 euro.

Ok, nogmaals dank voor jullie reacties. Maybe more advises?

Groetjes,

Luuk

2x2 gig is wel goed.

Iedereen vind vista wel ***
maar da valt nog wel me hoor.
Voor gamen gaat het wel goed hoor!
Je ksn hem ook een beetje tweaken dan is ie echt goed hoor.

Laatst bewerkt:
Een 2600Pro is helemaal geen aanrader, dat is een echte multimedia kaart en zeker geen gamerskaart waarmee je GTA4 op hoogste settings kunt spelen.

Reken voor een zinvolle upgrade op ongeveer 250,- euro voor een nieuw processor, videokaart, geheugen en misschien voeding

De EERSTE reactie van Mrmusic is de enige juiste in dit topic.:thumb:

EDIT: en nu ook de tweede

Laatst bewerkt:
Okee,

Mijn oorspronkelijke vraag was wat ik kan vervangen als ik betere prestaties wil.
Bij deze is mijn vraag beantwoordt. Ik weet nu dat ik achtereenvolgens de processor, de videokaart, het geheugen en evt. de voeding moet vervangen.

Het budget van 250 euro staat me wel aan.
Dat is nog altijd goedkoper dan een hele nieuwe pc.

Ik heb op internet geïnformeerd en nu ontstaat voor mij een nieuwe uitdaging, namelijk:

1: Welke processor is geschikt en kies ik in het enorme brede aanbod van processoren?
2: Welke videokaart-upgrade sluit hier goed op aan?
3: Geheugen vervangen lijkt me nog te overzien, hoewel ik even moet uitzoeken met welke eigenschappen ik precies rekening moet houden.
4: Waar kan ik die mooie nieuwe hardware uitzoeken zodat ik niet over het budget heen kom van 250 euro?
(Ik heb namelijk op tweakers gekeken en een heleboel producten zijn best duur en ik zit vrij snel al aan 200 euro voor bijvoorbeeld een Intel Xeon Quad-processor.
Nou moet ik er wel bijzeggen dat ik amper de kennis heb, of deze wel geschikt is voor mijn pc. Het is meer ter indicatie dat de prijzen snel oplopen.)

Moet ik hiervoor een nieuw topic starten, of kan ik hier gewoon blijven?
Het dwaalt misschien een btje af van het oorspronkelijke onderwerp.

Groetjes, Luuk

Hier een lijstje van welke cpu's op je moederbord kunnen:
http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=en-us&model=P5GZ-MX&product=1&os=17

Kies er een uit de E6xxx serie, die zijn nog super snel en 2e hands goed verkrijgbaar, b.v.
http://link.marktplaats.nl/318895734, vraagprijs 50 euro

Dan een leuke videokaart, b.v.:
http://www.alternate.nl/html/produc...+kaarten&l2=PCIe+kaarten+ATI&l3=Radeon+HD5000

Eventueel een nieuwe voeding (indien nodig, b.v.
http://www.alternate.nl/html/produc...041/?tn=HARDWARE&l1=Voedingen&l2=tot+600+Watt

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor alle informatie.

Ik ga aan de slag.

Mijn vraag is opgelost.

Groetjes, Luuk :)

Haha!!!

Dat probleem is al verholpen! *Zit GTA 4 op zijn hoogst te gamen* ;)

P.S Ik vind hem goed gevonden. Bravo!

Ach, alle benchmarks en reviews op internet te vinden over de HD2600 PRO, die ik trouwens zelf ook heb gehad (heb ook de iets snellere HD2600XT gehad), liegen niet....

De HD2600Pro presteert nog slechter in games dan de nVidia 8600GT

http://www.pcper.com/article.php?aid=426

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan