UPS RJ45 op switch? windows netjes afsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

vikings

Banned
Lid geworden
1 apr 2006
ik heb op mijn ups een RJ 45 aansluiting, kan ik deze zomaar op een switch zetten, waar internet / netwerk ook op zit, en op die zelfde swith ook deze kabel er op te zetten en op de pc die ook moet afsluiten bij lage accuspanning. met die kabel naar de pc niet dan afsluit

console.jpg

Ik begrijp je verhaal maar half, maar hopelijk geeft onderstaand verhaal je informatie waar je je eigen conclusies uit trekken kunt:

Wat je laat zien is een seriele kabel. 1 deel gaat in de ups, de ander in een server of server. Draait daar UPS software op (bijv. XP heeft dat ingebakken), dan kan de UPS opdracht geven aan de pc/server om bijv. af te sluiten of bijv. eerst een waarschuwing te laten versturen dat de netspanning is weggevallen en er nu vanaf de UPS batterij spanning wordt geleverd.

Ook kan die software bij de UPS zijn geleverd (APC levert bijv. allerlei software bij voor verschillende besturingssystem en serverbesturingssystemen).

Hopelijk maakt dit je duidelijk dat een netwerkswitch hier niets mee kan, omdat daar geen software op draait die luistert naar de commando's die de UPS zou willen sturen.

Het ding wat je in de afbeelding toont lijkt tevens op een seriele console-kabel, die wel bij netwerkapparatuur wordt gebruikt, om vanaf een een pc met seriele aansluiting met een switch of router (bijv. Cisco apparatuur) te communiceren voor configuratie-doeleinden (=configuratieopdrachten geven). Dat gebeurt dan met een modem connectie (vaak met de instelling 9600 baud, 7 bits data, 1 pariteitbit).

Tijs.

Laatst bewerkt:
ik heb er verder niets van, geen software of iets, ik heb gelezen in de gedownloade gebruiksaanwijzing dat de RJ45 aansluting en de COM1 niet tegelijk kan gebruikt worden, als ik nu 2 console-kabels gebruik en deze op de swtich zet (of het kan was me niet duidelijk) en van die switch naar 2 pc's (met 2 van die kabels). en een gewone utp kabel van ups naar de switch, ziet de switch dan die ups op een of andere manier ook in netwerk, of is dit afgeschermt, en is dit apart voor netwerk en voor pc uit te zetten wat de ups verstuurd,.
zit dit elkaar in de weg, ups di verstuurd naar 2 pc's dat het uit moet, en de gewone netwerk verbinding.

want dan gebruik ik gewoon de console-kabel 2x en doe ik die op de switch, (als het het netwerk niet bijt) en de ups met een gewone utp op de de switch.

ik kan dit gewoon in stellen in windows xp idd, en windows 2000, software heb ik niet, en zal w.s. denk ik ook niet nodig zijn.:p

68593ZO-bedoel_ik_het_ongeveer.gif

Laatst bewerkt:
Ik snap nu ongeveer wat je bedoelt, maar ik denk nog steeds dat de kabel als seriele verbinding gebruikt moet worden tussen welk apparaat de UPS mee kan communiceren. Dat verloopstukje dat je in dat plaatje toonde sterkt me in die gedachte.

Is wellicht 1 van onderstaanden correct :
Mogelijkheid 1: Je denkt: De UPS genereert netwerkverkeer (dus geen serieel-verkeer) dat via de switch alle aangesloten pc's / servers die 'gevoelig' zijn voor zo'n rondgezongen UPS boodschap moet kunnen overhalen te gaan afsluiten.
Mogelijkheid 2: Je wilt de switch gebruiken om seriele communicatie vanaf de UPS te dupliceren op beide console kabels van de pc's/servers.

Beide dingen lijken mij onmogelijk, maar als je de handleiding van de UPS gevonden hebt, geef ons de link ernaar, dan kunnen we zelf even kijken wat de technische (on-)mogelijkheden zijn van de communicatie met de UPS.

PS: Als het slechts mogelijk blijkt om 1 van de pc's op de (seriele) kabel UPS aan te sluiten, kun je het wel zo doen dat (vooropgesteld dat er ook (netwerk- of andere) communicatie mogelijk is tussen de 2 pc's/servers in je plaatje), de pc die met de UPS communiceert de andere pc/server ook platgooit zodra een serieuze waarschuwing van de UPS ontvangen wordt.
Voorbeeld: (Win2000/XP/2003):
shutdown -m \\andereserver -f -s -t 120 -c "Stroomstoring"

We horen het wel.

Tijs.

hier is de gevonden gebruiksaanwijzing.

ik bedoel meer van "RJ45 -> com1 kabel" (PCIN), en die rj45 op de switch, samen met de zelfde kabel van lan internet/netwerk verbinding verbinding.. die ook o pde switch zit, of dit ekaar bijt, ups op switch(normale netwerk kabel) en de pc's die netwerk en internet hebben op die zelfde switch, niks met shutdown - of zo, maar via de com1 aansluting, of dit gaat........... :D:thumb: ..............................

of als dit wel gaat (en het bijt elkaar wel) een 2e switch, (5 port of zo) kan het dan wel?... een switch dan alleen voor die ups (RJ45 in switch, naar 2x COM1 kabels, vanuit RJ45 (die in de switch zit)

ik heb hier wat geprobeert met die comado op afstand uitzetten, maar als ik deze bij energiebeheer geselecteerde ups, en dan bij configureren, kan ik natuur;ijk bij bij waarschuwing dit prigramma uitvoeren, op "configureren... klikken, en bij uitvoeren, die regel invoeren, met de computernaam. dat die pc ook afgesloten wort.

is deze melding als er stroom storing is, of als er lage accu spaning optreed, want dan meot t (time) op 0, of 10 maar niet te lang.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, die optie via Energiebeheer van XP/W2000 etc. is niet zo uitgebreid dan als je speciale beheersoftware installeert. Met echte beheersoftware kan veel meer gedaan worden.

Hoe lang de pc op de UPS mag lopen moet je zelf eens uittesten, maar ik zou zeker de grens bij minstens 5 minuten leggen, zodat korte stroomstoringen genegeerd worden.

Overigens kun je in het tabblad noodvoeding ook zien hoelang er nog op de ups gedraaid kan worden, zodra je de stroom van de pc aftrekt en dus op de UPS draait. Dit natuurlijk zodra je goede communicatie met je UPS geregeld hebt.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
het is een waarschuwing, er staat, bij waarschuwing dit programma uitvoeren, dus lijkt mij dat als de accu bijna leeg is dat hij die waarschuwing heeft. en niet dat als het van netstroom naar accu spanning verandert...:p

anders meot ik idd een tijd opgevn,

en geen software.. gewoon standaard wat in windows zit

Zie bijlage zoals ik het zou doen.
En ja, de pc zelf wordt ook afgesloten.

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• UPS_Config2.JPG
    UPS_Config2.JPG
    98,8 KB · Weergaven: 51
?

wat houd dat bij uitvoeren als: in...

en wat is precies de comando met tekens: shutdown -m \\andereserver -f -s -t 120 -c "Stroomstoring"

die dik gedrukte

shutdown -i ken ik wel.
en -t ook. is time. tijd. lijkt mij. en die -s ook wel, maar weet niet wat het inhoud.

en ik heb ook een andere, ik heb een snelkoppeling gemaakt van shutdown -m \\andereserver -f -s -t 120 -c "Stroomstoring", met andere bericht tekst in plaats van Stroom storing, en andereserver, verander en op 5 sec.
maaar die pc slaat dan niet automatich af.
er zit verder geen monitor op. maar hoorde wel dat de schijf en niks meer draaide,
ik heb het wel is vaker gezien met remote aflsuiten, in windows 2000, dat er komt u kunt de nu computer uitschakelen.,.
en de andere pc die pc die dan uitmoet gaan bij stroom storing is ook windows 2000. kan ik die melding ergens uitzetten, dat er bij remote afstand voor het uitzetten met die comando, met1 uit gaat, en niet vraag "u kunt de computer nu uitschakelen.". dan zal het niet veel uitmaken, want als de ups leeg is gaat het toch al vanzelf uit. maaaar. op die ene computer waar ik die snelkopeling voor gemaakt heb, wilt ik dat wel uit hebben. "u kunt de..."

Laatst bewerkt:
Waarom niet gewoon even Start -> Uitvoeren -> cmd /k shutdown
uitgevoerd? Dat levert de volgende informatie op:

Code:
Syntaxis: shutdown [-i | -l | -s | -r | -a] [-f] [-m \\computernaam] [-t xx]
             [-c "opmerking"] [-d up:xx:yy]

No args            Dit overzicht weergeven (gelijk aan -?)
     -i                 Grafische interface weergeven (alleen als eerste
                        schakeloptie)
     -l                 Afmelden (kan niet met de schakeloptie -m worden
                        gebruikt)
     -s                 De computer afsluiten
     -r                 De computer afsluiten en opnieuw opstarten
     -a                 Het afsluiten van het systeem afbreken
     -m \\computernaam  Externe computer voor afsluiten/opnieuw
                        opstarten/afbreken
     -t xx              Time-out voor afsluiten instellen op xx seconden
     -c "opmerking"     Commentaar tijdens afsluiten (maximaal 127 tekens)
     -f                 Actieve applicaties afsluiten zonder waarschuwing
     -d [u][p]:xx:yy    Code voor reden afsluiten
                        u is de gebruikerscode
                        p is een geplande afsluitingscode
                        xx is de code voor de hoofdreden
                        (positief heel getal onder de 256)
                        yy is de code voor de bijreden
                        (positief heel getal onder de 256)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Zie bijlage zoals ik het zou doen.
En ja, de pc zelf wordt ook afgesloten.

Succes,

Tijs.

ik bedenk me net, dat het afsluiten bij stroomuitval niet eens kan, want als er bijvoorbeeld 5 min stroom storing is geweest, en de stroom slaat weer aan, dat de pc al bezig is met afsluiten. dus die optie lijkt mij niet te kunnen...

Daarom moet je de tijd dat er gewacht wordt met afsluiten afstemmen op de tijd die de UPS de beide systemen van stroom kan voorzien. Daarbij moet je ook rekening houden met de tijd dat de servers erover doet om volledig afgesloten te zijn, het feit dat de server vaak extra stroom trekt tijdens het afsluiten etc.

Bedenk ook dat je zelf gekozen hebt voor de simpele manier, zonder additionele software van APCC te installeren. Het advies wél gebruik te maken van die APCC-software gaf ik niet voor niets.

Als de stroom weer terugkomt, en je pc/server is net aan het afsluiten, tsja.. dat is een typische kwestie van jammer.... Maar is m.i. altijd beter dan dat de pc op de botte manier uitvalt als de stroom niet terugkomt voordat de batterijen van de UPS leeggeraakt zijn.

Tijs.

Daarom moet je de tijd dat er gewacht wordt met afsluiten afstemmen op de tijd die de UPS de beide systemen van stroom kan voorzien. Daarbij moet je ook rekening houden met de tijd dat de servers erover doet om volledig afgesloten te zijn, het feit dat de server vaak extra stroom trekt tijdens het afsluiten etc.

Bedenk ook dat je zelf gekozen hebt voor de simpele manier, zonder additionele software van APCC te installeren. Het advies wél gebruik te maken van die APCC-software gaf ik niet voor niets.

Als de stroom weer terugkomt, en je pc/server is net aan het afsluiten, tsja.. dat is een typische kwestie van jammer.... Maar is m.i. altijd beter dan dat de pc op de botte manier uitvalt als de stroom niet terugkomt voordat de batterijen van de UPS leeggeraakt zijn.

Tijs.

dan nog slaat windows verder af als de stroom weer terug komt.
want de melding (dat de andere computer uit moet om die tijd) is al verstuurd...

maargoed, jammer anders idd.

anders (als ik er bij ben) kan ik altijd nog shutdown -a doen. om het te anulleren...

Laatst bewerkt door een moderator:
maargoed, jammer anders idd.

anders (als ik er bij ben) kan ik altijd nog shutdown -a doen. om het te anulleren...

Ik zie net dat als je de "Minuten op accu" niet aanvinkt alleen een kritieke waarschuwing optreedt als de UPS bijna leeg is. Dus als je die optie niet aanvinkt, maar wel een actie definieert bij een kritieke waarschuwing (in jouw geval: De 2de server de opdracht geven zich af te sluiten) heb je stiekum toch alles afgedekt! En je hoeft niet te gaan rekenen. :thumb:

Tijs.

Ik zie net dat als je de "Minuten op accu" niet aanvinkt alleen een kritieke waarschuwing optreedt als de UPS bijna leeg is. Dus als je die optie niet aanvinkt, maar wel een actie definieert bij een kritieke waarschuwing (in jouw geval: De 2de server de opdracht geven zich af te sluiten) heb je stiekum toch alles afgedekt! En je hoeft niet te gaan rekenen. :thumb:

Tijs.

als de accu;s weer goed zijn (zijn niet goed meer, moeten vervangen worden) dan zal ik het proberen, wel op een aantal geconden, 25 ofzo of meer, dat ik nog wel zelf de tijd heb om het te anulleren, en als het wel met1 start als er geen stroom is, dat ik het dan ook kan anulleren, met "shutdown -a"

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan