• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uren en minuten omzetten in dagen en uren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Petrolleken

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 aug 2007
Jongens,

Ofwel speelt het regenachtige weer mij parten ofwel ben ik dement aan het worden maar ik raak er niet uit....
In kolom A staan uren en minuten (bv 35:12 zijnde 35 uren en 12 minuten - notatie :mm).

Nu wil ik in kolom B de waarde van kolom A omzetten in dagen, uren en minuten rekening houdende met het feit dat een werkdag 8 uur telt dus telt als één dag.

Dus de waarde 08:00 in kolom A dient in kolom B de waarde 1:00:00 te vertonen
De waarde 16:00 in kolom A dient in kolom B de waarde 2:00:00 te vertonen
De waarde 12:00 in kolom A dient in kolom B de waarde 1:04:00 te vertonen
De waarde 35:12 in kolom A dient in kolom B de waarde 4:03:12 te vertonen

Wie helpt mij verder vóór ik gek word...

Met vr gr

Jan

Ik heb de uren en minuten in een aparte kolom gezet en er het volgende van gemaakt.
Hoop dat het een beetje is wat je zoekt.

Grts Cotje

Bijlagen

Nog een kleine aanvulling/aanpassing op de oplossing van Ab... Als het alléén maar gaat om het tekstueel tonen van deze gegevens (ofwel, er moet niet verder mee worden gerekend!), kan je de formule in cel B2 ook vervangen voor deze....
Code:
=TRUNC((A2*24)/8) & "d   " & TEXT(MOD(A2*24;8)/24;"uu:mm")
of in het nederlands...
Code:
=GEHEEL((A2*24)/8) & "d   " & TEKST(REST(A2*24;8)/24;"uu:mm")

Het resultaat wordt dan:
1d 00:00
2d 00:00
1d 04:00
4d 03:12

Groet, Leo

P.s. Let trouwens ff op de extra haakjes bij de Trunc-functie... Hiermee zorg je ervoor dat je het gehele getal neemt van het eindresultaat, anders gaat het mis in dit soort formules.

Laatst bewerkt:
Jan en Cotje,

Hier nog een bijdrage, en deze doet precies wat Jan wilt, niet gek worden hoor.;)

Hoi Leo, als ik die van jou had gezien, was mijn 2e bijdrage overbodig geweest. ;)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Yo guys,

Ik ga nog ff wachten om gek te worden... Alvast bedankt want alles werkt behalve voor waarden die minder zijn dan 8 uur. Boven de 8 uren werkt alles prima, beneden die waarde doet hij raar.
Zo krijg ik voor 4:19 als resultaat 1:04:19 dus 1 dag, 4uur en 19 minuten

Als ik daaruit ben, zorg ik voor mooi weer

Gr

Jan

*** Update: Met deze lukt het volledig ***

=GEHEEL((A2*24)/8) & "d " & TEKST(REST(A2*24;8)/24;"uu:mm")

Allemaal bedankt !

Laatst bewerkt:
Dat mag je zelf doen: gewoon rechts onderaan op de pagina de status op opgelost zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan