• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uren en minuten omzetten nav een uurprijs in het juiste tarief

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonvanleeuwen

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2001
Hallo,

Heb al even een tijdje door het forum zitten bladeren maar iedereen lijkt bezig te zijn met urenverwerking maar ik zie nergens iemand die dat dan ook werkelijk omzet nav een uurtarief in het juiste bedrag.

1,5 uur x € 10,00 lijkt € 5,00 te zijn maar eigenlijk is 1,5 gelijk aan 1 uur en 50 minuten.

Hoe vertaald dit zich in een formule?

Als ik een klant 1,5 uur in rekening breng is dat anderhalf uur, terwijl hij eigenlijk 1 uur en 50 minuten moet betalen.

Wie weet de oplossing voor mij.

Met vriendelijke groet,
Ton van Leeuwen :shocked:

Omzetten uren en minuten

Beste Ton,

Heb je er een voorbeeld van ik denk wel dat ik het weet moet het even zien.
Je moet tijd omzetten naar getal.

Stuur maar door kijk ik even.

Groet,
Han

weet niet of je hier iets mee kan:

Code:
=RIGHT(A1;1)*10/60+1

Je krijgt dan als uitkomst: 1,83 en dat is 1 uur + 50 minuten

PS. 1,5 * 10 = € 15

Laatst bewerkt:
Hier is een voorbeeld

Beste Ton,

Heb je er een voorbeeld van ik denk wel dat ik het weet moet het even zien.
Je moet tijd omzetten naar getal.

Stuur maar door kijk ik even.

Groet,
Han

Hallo Han,

Hier is een voorbeeldbestandje, stelt niet veel voor maar geeft wel weer wat ik bedoel.

Ton

Bijlagen

maar eigenlijk is 1,5 gelijk aan 1 uur en 50 minuten.
Ton,

Ik snap je redenering niet: 1,5 uur is 01:30:00 en 1,5*10 geeft € 15,00. Wil je 1,5 uur omzetten naar een tijdsnotatie dan werkt:
Code:
=A5/24
Wil je daarmee rekenen dan krijg je
Code:
=A5/24*B5*24
wat krom is.

Hoe kom je aan deze getallen van 1,5??
Dit is een zééééééééééér onlogische benaming voor 1 uur en 50 minuten.
Kun je er niet beter voor zorgen dat je het probleem bij de bron aanpast.
Dus ipv 1,5 1:50 in de cel te zetten.
Evt kun je via zoeken en vervangen de ' , ' omzetten in ' : '

Ik ben even bezig geweest om dit via formules om te zetten maar ik hem nog niet foutloos en het wordt toch echt een lange (ingewikkelde) formule

Even voor de duidelijkheid, ik krijg urenlijsten aangeleverd waarin de mensen per minuut worden afgerekend. Voor de duidelijkheid heb ik als voorbeeld 1,50 uur genomen. Normaal zou je 1.50 x 10 = 15 euro krijgen, maar.....op de urenlijsten die ik ontvang is alles in een minuten notatie gezet, 1,5 is dus 1 uur en 50 minuten. Als ik op de factuur 1,50 x 10 euro in rekening breng dan krijg ik dus anderhalf uur betaald en doe ik mezelf te kort. Ik betaal de medewerker wel 1 uur en 50 minuten uit maar factureer zelf 20 minuten minder, dat kan niet.

Wat ik wil ik die berekening op mijn factuur overnemen en zonder formule rekent hij gewoon plat anderhalf uur.

Misschien kort door de bocht, maar je krijgt je lijsten aangeleverd in gepresteerde minuten. Bereken wat 1 minuut kost en verreken dit met de gekregen minuten, dan moet je toch geen omzetting doen ?

Die kromme tijdsvermelding omzetten naar tijd:
Code:
=TIJD(LINKS(A1;VIND.SPEC(",";A1;1));ALS(LENGTE(A1)-VIND.SPEC(",";A1;1)=1;RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC(",";A1;1))*10;RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC(",";A1;1)));0)
Vervolgens: tijd*24*uurbedrag

Of ik begrijp het niet of ik wordt niet begrepen.

Bedankt tot zover voor jullie inbreng maar ik denk dat we ontsporen. Nogmaals, ik wil nav de ingestuurde uren een factuur kunnen maken. Als iemand 1,2 uur heeft gewerkt en ik zou ingeven op de factuur dan voert hij het eenvoudige sommetje uit; 1,5 x 10 = 15 euro. Maar op de factuur is het uurloon een gegeven, ik wil alleen die 1,5 invoeren en dan als resultaat het factuurbedrag krijgen wat gelijk staat aan 1 uur en 50 minuten. Het factuurbedrag zou dus moeten zijn 1,5 x € 10,00 = € 18,33, thats all. Dus niks geen omzettingen, puur een formule die kolom A met kolom B vermenigvuldigd maar dan niet inhet hondertalstelsel maar in een 60tal stelsel. Weet niet of ik het goed uitleg maar ik zou niet weten hoe anders.

Hierboven heb je de formule en de aanwijzing hoe je verder kunt. De formule zet die kromme vermelding om in een tijdsnotatie en daarmee kun je vermenigvuldigen met een uurtarief.

Ik weet niet wat je nog meer wilt. Geef anders een opstelling van je factuur.

Komt deze dan in aanmerking?

Code:
=TIJDWAARDE(INTEGER(A1)&":"&(A1-INTEGER(A1))*100)*24*B1

A1 --> de tijd in de kommavorm
B1 --> het uurloon

Cobbe

Dan kan je toch verder met de formule die ik je in #3 voorstelde.
Hier moet je alleen nog de vermenigvuldiging doen met het uurloon.

Code:
=RIGHT(A1;1)*10/60+1*uurloon

Uitkomst is dan: 1,83 (in A1 staat 1,5) * uurloon

Wat doet deze formule:

pak 1 getal van rechts (dat is dus 0,5) *10 deel dit door 60 en tel er 1 bij op (= 1,83) vermenigvuldig dit getal met het uurloon

Als je werkt met het 60 tal stelsel dan is:

0,5 = 30 minuten
0,83 = 50 minuten

Laatst bewerkt:
Of ik begrijp het niet of ik wordt niet begrepen.

Bedankt tot zover voor jullie inbreng maar ik denk dat we ontsporen. Nogmaals, ik wil nav de ingestuurde uren een factuur kunnen maken. Als iemand 1,2 uur heeft gewerkt en ik zou ingeven op de factuur dan voert hij het eenvoudige sommetje uit; 1,5 x 10 = 15 euro. Maar op de factuur is het uurloon een gegeven, ik wil alleen die 1,5 invoeren en dan als resultaat het factuurbedrag krijgen wat gelijk staat aan 1 uur en 50 minuten. Het factuurbedrag zou dus moeten zijn 1,5 x € 10,00 = € 18,33, thats all. Dus niks geen omzettingen, puur een formule die kolom A met kolom B vermenigvuldigd maar dan niet inhet hondertalstelsel maar in een 60tal stelsel. Weet niet of ik het goed uitleg maar ik zou niet weten hoe anders.

In je handtekening zet je dat het wiel al lang door iemand anders is uitgevonden.
Wat je echter in je uitleg beschrijft is volgens mij toch een heel ander wiel dan waar de helpers het over hebben....

Kun je eens een voorbeeldbestand met echte gegevens (niet bnamen enzo) plaatsen?

Laatst bewerkt:
Ik begrijp wat je bedoelt. Het is eigenlijk best simpel. Let op:

Tijdsnotatie (=gewerkte tijd) vermenigvuldigen met het uurloon vermenigvuldigd met 24. De uitkomst klopt dan altijd, tot op 20 decimalen achter de komma! De formule is dan (als voorbeeld):

Code:
"=CEL-A*CEL-B*24"

"CEL-A" en "CEL-B" staan voor de cellen waarnaar je verwijst. "CEL-A" is in dit voorbeeld het aantal gewerkte uren/minuten/seconden, en "CEL-B" is in dit voorbeeld het uurloon. Met deze simpele formule kun je zelfs het bedrag in seconden berekenen zonder moeilijk te hoeven doen. De enige criteria die je nodig hebt is het aantal gewerkte uren, minuten of zelfs seconden én het uurloon.

Zo simpel kan het zijn! ;-)

Laatst bewerkt:
Ton,

Het is een bijzondere manier van tijdnotatie maar dat is al gemeld.

Probeer het hier eens mee :

Code:
=INTEGER($A$1)*$B$1+(($A$1-INTEGER($A$1))*100)*($B$1/60)

Het resultaat van deze formule met jouw voorbeeld getallen ( 1,5 * 10 ) is € 18,33

Code:
Het factuurbedrag zou dus moeten zijn 1,5 x € 10,00 = € 18,33, thats all. Dus niks geen omzettingen

het staat iedereen natuurlijk vrij op welke manier hij factureert.

maar wat zegt je afnemer (betaler) van bovengenoemde berekening op de factuur.

ik vind het niet professioneel overkomen.

ik zou zeggen dat 1,50 uur * € 10,-- = € 15,-- en dus ook maar € 15,-- willen betalen i.p.v. de door jouw gefactureerde € 18,33.

Code:
Het factuurbedrag zou dus moeten zijn 1,5 x € 10,00 = € 18,33, thats all. Dus niks geen omzettingen

het staat iedereen natuurlijk vrij op welke manier hij factureert.

maar wat zegt je afnemer (betaler) van bovengenoemde berekening op de factuur.

ik vind het niet professioneel overkomen.

ik zou zeggen dat 1,50 uur * € 10,-- = € 15,-- en dus ook maar € 15,-- willen betalen i.p.v. de door jouw gefactureerde € 18,33.

Ik denk dat je het niet begrijpt, zoals zovelen hier niet. 1.5 uur staat voor 1 uur en 50 MINUTEN. En dan klopt mijn facturatie precies.

Ik denk dat je het niet begrijpt, zoals zovelen hier niet. 1.5 uur staat voor 1 uur en 50 MINUTEN. En dan klopt mijn facturatie precies.
Ik hoop dat je klanten het wel begrijpen: ik zou als ontvanger gaan steigeren :confused: Ik zou de vermelding wijzigen in 1:50 uur en dan lijkt het mij begrijpelijker. maar wie ben ik?

Laatst bewerkt:
Ton,

Het is een bijzondere manier van tijdnotatie maar dat is al gemeld.

Probeer het hier eens mee :

Code:
=INTEGER($A$1)*$B$1+(($A$1-INTEGER($A$1))*100)*($B$1/60)

Het resultaat van deze formule met jouw voorbeeld getallen ( 1,5 * 10 ) is € 18,33

Hallo,

Eindelijk iemand die begrijpt wat ik wil. Alleen nou ben ik niet zo heel goed met excel, als ik de formule door jou gegeven invoer dan krijg ik dit als uitkomst #WAARDE.

Ik voer bijvoorbeeld in kolom A het aantal uren,minuten in en in kolom B de uurprijs (om het gemakkelijk te houden, 10 euro per uur. In kolom c plan ik jouw formule maar dat werkt niet, wat doe ik fout?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan