• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

uren en minuten optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

anstof

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2003
Ik heb een vraag over uren, minuten en seconden optellen en aftrekken van elkaar.

08:42:55
03:12:60
10:20:23
09:34:46

Hoe tel ik dit op of kan ik dit van elkaar aftrekken?

Mvg,
Anstof

Anstof,
Wat moet er precies opgeteld of afgetrokken worden? alles samen?

dit is uiteraard een voorbeeld. Maar als ik dit rijtje in excel onder elkaar zet hoe kan ik dit dan optellen?

Mvg,
Anstof

Anstof,
gebruik volgend formule.
PHP:
=som(A1:A4)
de 1 voor het = teken moet je weglaten.
Celeigenschappen op tijd plaatsen

Anstof,

Iets preciezer: celeigenschappen - getal - aangepast:
Code:
[uu]:mm:ss

@VenA: dubbele haken geeft je tot twaalf uur 09:12:14. Vind ik mooier :P

Hallo jongens,

Hier kom ik niet aan uit. Als ik dit doe =som(A1:A4) kan ik ook "AutoSom" aan klikken, krijg ik hetzelfde foute resultaat want de som klopt dan niet!!

08:20:00
02:10:05

10:30:05

Dit zou de uitkomst moeten zijn 8 u.20 min.nul sec. + 2 u.10 min.5 sec. = 10 u.30 min.5 sec.

Anstof

@VenA: dubbele haken geeft je tot twaalf uur 09:12:14. Vind ik mooier :P

Zeker te lang in dienst gezeten:D Qua mooier ben ik het wel met je eens. Een datum wil ik altijd zien als dd-mm-jjjj en uren altijd als uu:mm:ss of als de uren groter zijn dan 24 :mm:ss:p

Wat kom je dan uit?

Misschien wil hij wel een uitslag zien dat je krijgt met een celformaat van:
[uu]" u."mm" min."ss" sec."

Ik heb even gekeken naar het bestandje van Plongske, mijn code was inderdaad verkeerd en kon eerst ook niet de code (uu):mm:ss vinden. Maar ook dat is gelukt. Rest mij nog één vraag, hoe kan ik uren, min, en sec. aftrekken?

Anstof

@VenA: nooit in dienst gezeten, maar geen s5.

@Anstof Gewoon aftrekken. Je trekt namelijk getallen af die er op het scherm uitzien als tijden.

Laatst bewerkt:
Tijd of getallen het maakt niet uit hoe je het verwerkt
=A1-A2 werkt dus met tijden.

Oké, wist niet dat het zo simpel was.

Hartelijk dank.

Mvg,
Anstof

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan